Superjämnt i WRC-premiären, danska Peugeot-teamet lägger ner, BRC till Söderslätt, Brink försvarar och ingen Kevin Costner till Karlstad!

BloggMeekeDet som just nu sker i de Franska Alperna är inget annat än en dj-uls jakt mellan WRC-åkarna Sebastien Ogiér och Kris Meeke. Efter sju mer eller mindre oberäkneligt ishala eller snustorra sträckor skiljer 0,8 sekunder till Meekes fördel. När Meeke nådde målet på SS7 tyckte han att det hela fungerade bra och att han inte funderade så mycket på sin placering. Isstället menade han.
Måste lita på min egen instinkt, något annat kan jag inte göra!

Sébastien Ogier (F) WRC Rally Monte Carlo 2016
På samma sträcka tappade Ogiér i Volkswagen Polo R WRC#1 ledningen återigen, de båda har skiftat om sedan första sträckan och menade att han kanske varit för försiktig när nu sträckan kördes andra gången.
Det är de här två som är huvudpersoner i Rally Monte Carlo och ner till trean ”nye” Jari-Matti Latvala skiljer nästan minuten. Dock något som inte bekymrar den Sisu-laddade men från och med årets säsong, smartare Latvala.
Inte en chans att jag kommer att försöka utmana Ogier här ”no way”!
Fyra och 17 sekunder bak Polo #2 är Andreas Mikkelsen som verkar fått ihop paketet bra med nye kartisen Andreas Jœeger. På SS 7 kostade han på sig en snurrning men tappade inte så mycket.

2016 FIA World Rally Championship / Round 01 /  Rally Monte Carlo // 21st - 24th January, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Bara 5,8 efter honom kommer så bästa Hyundai med Thierry Neuville bakom ratten.
Bästa Ford körs av Mads Östberg med Ola Fløene och har dryga halvminuten upp till Neuville och lika långt ner till Hyundais ”förste förare” Dani Sordo.BloggDMACK
Ende icke Michelin-sulade bil i topp tio är DMACK-tamets Ott Tänak som kostade på sig en lättare avåkning på SS7 och vilket satte sin spår på Fiestan. Kostade ändå på sig en kommentar.
It ´s fun out there!
Tänak är över fyra minuter upp till Meeke och detta efter bara sju av de totalt 16 sträckor som ska köras.

*
I WRC2 kör Elfyn Evans lite som i trans med M-Sports nya R5-Fiesta. Tvåan hemmaföraren Maurin är 1.18,6 efter och bara en hostning efter sig kommer så bästa Skodan i händerna på Armin Kremer.BloggVeiby
Svenskt i topp i WRC3 där Jonas Andersson säkert lotsar runt Ole Christian Veiby i hans R3-Citroén. Så här långt ser allt stabilt ut och med halvminuten ner till fransmannen Berfa i en Peugeot borde man kunna sova lugnt i natt.

*
BloggKubicaTrots de tuffa förhållanden har det varit relativt lugnt vad gäller ”hit troubble”. Så klart hittade Robert Kubica ”troubble” och detta på SS3 där han med knapp styrfart hjälplös kanade av vägen och rätt i ett bastant franskt träd. BloggEvans”Over and out” åtminstone för dagen och sedan blev det inte bättre när Elfyn Evans lika hjälplös dängde vänster bak i den strandade WRC-Fiestan och skickade den djupare ner i diket. BloggPaddonSamma del av bilen fick Hayden Paddon problem med och på Twitter skrev ”The Kiwi”. ”Monte bites back” och visst hade han rätt, Monte bet verkligen tillbaka. BloggBertelli

På samma ställe som Tänak ”run wide” laddade italienaren Bertelli mer rejält och den Fiestan behöver en strykning innan det blir ny start.
Nu återstår en sträcka av andra dagens Rally Monte Carlo och i morgon väntar fem nya sträckor, bland annat för året omsträckta klassikern Col de Turini som i år heter ”SISTERON – THOARD”, alltid en tuff bit som dock körs i dagsljus den här gången.

*
Tråkiga nyheter når oss från andra sidan Öresund där danska Peugeot Sport Dealer Team DK väljer att inte köra årets Danska Mästerskap. Man har funnits med i åtskilliga år i mästerskapet med både gamla Super 2000 207 och senast med R5 208:a men nu är det över.
Det har været nogle fantastiske år med flere mesterskaber, men vi føler, at det er det rigtige tidspunkt at stoppe nu. En del af vores bevæggrunde for at tage denne fælles beslutning har været, at rallysporten i Danmark i højere grad bevæger sig væk fra at tiltrække semi-professionelle fabriks/importørstøttede teams til at være en sport for bredden, menar Kjeld Seidler ansvarig för satsningen.
Dette kan på sigt vise sig at være det rigtige for sporten, det må tiden vise. Det har naturligvis været en svær beslutning, men når det er sagt, så er det dejligt at slutte på toppen!
För er som inte är så slängda i danska så menar Seidler att avsaknaden av andra fabriksteam är skälet till att hoppa av ”DM”. Han vänder sig emot att sporten är på väg mer mot den ”svenska modellen” där bredden dominerar vilket han menar då blir på bekostnad av ”fabriksteamen”. Anar en liten kollisionskurs med DASU som enligt honom då hellre ser rally som ”var mans sport” än en arena där importörer kan visa musklerna.
Vet inte riktigt vad jag tycker men jag är ju svensk, så nog känns det ändå som att det är viktigt att det även finns plats för GruppE/VOC-åkare och inte enbart bilar i mångmiljonklassen…
Nu är teamets DM-vinnande 208 T16 R5 till salu och till sist så slänger Seidler in en liten brasklapp i pressmeddelandet.
Om det er et endegyldigt stop for vores rallyaktiviteter kan man aldrig vide, det må fremtiden vise!

*
Om det nu är lite grus i maskineriet hos våra danska vänner känns det faktiskt lite grann som att Rally-SM är ”på gång”. Lite nya eller nygamla ansikten fräschar upp i anmälningslistan till premiären i Sandviken. Detta plus några spännande bilar som extra krydda, t.ex Ford Sverige som kliver in på arenan, något som förhoppningsvis ger lite ringar på vattnet effekt framöver. Idag kom så nya SM-arrangören MAS med ännu en positivt nyhet, det blir en prispott i årets serie. För att få del av denna krävs att föraren har startat i fem av de ”stora” deltävlingarna i Rally-SM 2016 (sprinten räknas inte). Finalen, Rally Uppsala, är obligatorisk.
– Vi vill gå ut med detta nu, så alla har chans att hinna köra fem deltävlingar, säger Stefan Thaleman i MAS och fortsätter.
Däremot måste vi få återkomma med de exakta detaljerna för hur potten ska fördelas.
MAS hoppas få ihop 200 000 kronor och där då en del av summan blir i form av presentcheckar.

*
Föga överraskande fick jag via mejl och FB-meddelande lite ”smällar på käften” för att markägarna på Söderslätt inte vill ha ”smällebilar” på sina vägar. Hur är det man säger ”skjut inte budbäraren” men i mejlkorgen laddades det ändå med grovt hagel kan jag lova, uppenbarligen är talesättet inte vida spritt.
För mig är det viktigt att frågan lyfts och att jag på något sätt skulle vara ”ute efter” 4WD-åkarna är ju rent ut sagt skitsnack. Men vägrar man att se problemet tror jag att vi i en förlängning är väldigt illa ute. Om bristen på funktionärer utgör ett stort hot mot rallysporten, så är detta ändå en västanfläkt mot den dag vi inte längre får låna vägar av tillmötesgående markägare.
Nu ser det ändå ut att det blir en lyckad lösning för Trelleborgs MK som istället för DM låter Anderslövsrallyt bli premiär i ”Gräsrots-SM”, Bilsport Rallycup. General Roger Roth meddelar.
Ny tävling 2016 i BRC eller rättare sagt, ny tävling, ny klubb, ja, och jag TROR det är nytt landskap med, för jag tror inte vi har varit Skåne innan eller har jag fel? 
Roth är också förtjust över att den hitintills bleking/smålandsdominerande cupen nu drar söderut.
Riktigt kul eftersom så många skåningar efterfrågat tävling i Skåne, säger Roth.
Lösningen på ”Moment 22-läget” för Trelleborgs MK är att i BRC tävlar man inte med 4WD-bilar utan enbart 2WD är tillåtet. Dock kan 4WD bjudas in men utanför möjligheten att få cuppoäng, något som då troligen inte blir aktuellt i Anderslövsrallyt?

*
BloggBrinkI lördags prisades Tobias Brink med att utses till ”Årets Bilsportman 2015” av Södra BF i Landskrona. Nu är det också klart att han tänker försvara SM-guldet i RallyX Lites.
2014 öppnade vi ett nytt kapitel genom att lämna racingen och istället satsa på rallycross. Att redan under 2015 kunna vinna ett SM-guld var helt fantastisk, förklara teamchef och storebror Ted Brink.
Vi har siktet insällt på ett nytt guld och vi är mycket glada över att kunna presentera denna satsning tillsammans med våra partners.
Även i år är det MECA Sverige som blir Eslövsgängets huvudsponsor och med deras hjälp hoppas man så småningom få avsluta äsongen i Las Vegas och finalen i amerikanska versionen av RallyX Lites
Riktigt kul att få en fortsättning bakom ratten i en RallyX Lites. Att få utmana amerikanerna i deras egna final hade varit häftigt, menar Ted Brink.
Det kommer vara många som siktar in sig på detta pris och vi lovar att göra det riktigt tufft för dem andra att nå det.

*
I morgon lördag lär Ted finnas på plats i Karlstad och Bilsportgalan för ihop med många andra förtjänta ta emot sina medaljer Över 700 gäster kommer till galan som genomförs i samarbete mellan Svensk Bilsport och tidningen Bilsport.BloggServin
Du som åker dit har även då en chans att träffa Rallyuskottets nya ordförande Lars Servin från Hörby. Om du nu inte råkar känna igen honom passade jag igår på att smygplåta hans nya ”badge” med fotografi som kanske då kan vara till hjälp. Om detta inte skulle räcka så håll utkik efter någon som liknar Kevin Costner vänd dig då om, för detta är inte Servin…

*
Därmed tar Motorbloggen ”Monte-out” och det späckade tidsprogrammet i helgen innebär att jag inte får tid över för något bloggskrivandet. Lovar dock att återkomma när jag åter är på hemmaplan måndag.
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *