Lappi till Toyota(?), Åhlin kör ”BM”, Lasse J. med udda Saab och Blekinge-Davids tankar kring ”Nya Grupp H”!

BloggLappiRyktena duggar tätt om vem som ska få platserna i Toyotas kommande WRC-satsning och Esapekka Lappi har länge pekats ut som en av Tommi Mäkinens hetaste kandidater. Stor talang, snackar finska och lär i nuvarande Skoda-teamet inte komma längre än som WRC2-åkare. Visst låter detta som en het kandidat för nya WRC-Yarisen? Men det finns andra och jag misstänker att Mäkinen allra helst ser en idag etablerad WRC-förare vid Lappis sida. Två högoddsare är så klart Jari-Matti Latvala som kanske kan lockas över om även årets säsong inte innebär att drömmen om VM-guld uppfylls.
Vidare är nog Thierry Neuville lite vankelmodig efter Sordos upphöjelse till ”förste förare”. Nu har inte statushöjningen någon större betydelse i praktiken, handlar mer om ett psykologiskt underläge. Dock visade han rätta takter i Monte Carlo genom att ta sista pallplatsen som Sordo aldrig ens var nära.
Vad händer med Mads Östberg, blir han M-Sport trogen även i framtiden? Är inte så säker utan inbillar mig att han gärna antar nya utmaningar om förutsättningarna är de rätta…

*
BloggÅhlinKul för Fredrik Åhlin men tråkigt för Rally-SM (Fredrik hade varit en favorit och färgklick i SM…) är beskedet i dag att värmlänningen i Leo Vegas-Fiestan är klar för nya heta Brittiska Mästerskapet .
Sju deltävlingar väntar Fredrik och Morten-Erik Abrahamsen med R5-Fiestan i mästerskapet som så här långt ser ut att kunna bli succé. Mer eller mindre dagligen presenteras nyheter för serien och i förra veckan presenterade man två TV-avtal. Fredrik kommer att köra med hjälp av teamet CA1 Sport som drivs av tidigare M-Sport profilen Martin Wilkinson och som i sitt cw även kan skriva in att han jobbat med Colin McRaes bilar.
Fredrik hoppas även få tid över att åka någon WRC2-tävling vid sidan av huvuduppgiften. I mästerskapet får han sällskap av nye Vauxhall Adam-föraren Mattias Adielsson och så Trollhätteåkaren Robert Blomberg med nya R5-Mitsubishi. Premiär för svensktrion blir i Mid Wales Stages som körs i walesiska Newtown redan om en dryg månad den 5-6 mars.

*
På fredag drar SM-säsongen i gång här hemma med Rally Bilmetro i trakterna kring Gävle och väderutsikterna ser faktiskt lite bättre ut nu än för några dagar sedan. Just nu lovas det minusgrader, inte många men ändå på rätt sida strecket hela vägen fram till målgången på lördagkväll.

*
BloggStugemoI går var jag lite undrande över hur tyst det är från våra SM-åkare, inte många ”pling i mejlkorgen” från det hållet menade jag. Passningen gick fram och det dröjde inte länge innan Lars Stugemo, R5-Fiesta hörde av sig, ” Hej Tommy – läser alltid din blogg – håller med om det mesta. Kanske inte alltid allt men så är det ju….
Grymt imponerad av din energi och passion!! Jo. Vi åker Sandviken jag och Kalle – har ju varit osäkert väder med inställda tävlingar och tester. Ska bli skönt att få några mil iaf. Sen blir det Svenska – bucket list grej – och spännande äventyr. Kör ju såklart bara för skojs skull. All good – keep up – hälsar Lars och Sunnyside Experience”.

*

BloggBusterSå klart måste därför Lars och Fiestan komma med i bloggen och så även nytända gotlänningen Sebastian Johansson som genrepade så fint i norska mästerskapspremiären Sigdalsrally. Näst snabbaste 2WD-åkare blev resultatet där för Sebastian och kartläsare Jonas Magnér i nya Buster Motorsport Team.
Nu sticker man ut hakan och lovar att åka för guld, inte bara i Gävle utan i hela SM.
Starten på året kunde inte varit bättre, menar Sebastian.
Norge erbjöd snabba och tekniska vägar och vi kände att farten kom efter lite justeringar av bilen och nu låter vi inget stoppa oss i helgens SM-premiär.
Målsättningen är klar för paret i R2-Fiestan som tävlar i Junior-SM:s klass för Otrimmat.
Vi är ju med för att ta tillbaka guldet från 2014!

*
Ingen har väl missat min lite kritiska inställning till ”vinnare-mentaliteten” som frodas allt mer när det kommer till tävlandet med klassiska och historiska bilar. I min lilla enfaldiga värld är bevarandet av kulturarvet från svunna tider det absolut viktigaste, att vinna känns för mig bara som extra bonus. Ingen kan heller säga att jag inte lever som jag lär då en Opel Kadett A från 1964 som jag kört i runt 100 tävlingar knappast kan kallas ”vinnar-bil”. En munsbit för Renault Gordini, Cooper S och Saab Sport men ändock en viktig bil i svensk rallyhistoria. Något som gjort att jag aldrig frestats att ersätta den ”ollon-blå” kulturbevarandet är viktigt. Idag är det tråkigt nog samma Volvo 240 som ”regerar” i historiskt rally och till en viss del även i vanliga Grupp H. Hur man för en oinvigd lyckas förklara skillnaderna begriper inte jag och som en kompis påpekade.
Det borde stå med stora bokstäver på sidan av bilarna ”Grupp H” eller ”Appendix K” så man kunde skilja dom åt!BloggSonett
Blev därför riktigt glad när jag noterade att värmländske Saab/Porsche-ikonen Lasse Jönsson valde bort att åka en snabb Porsche med vinnarambition i Rally Sweden Historic. Istället kör Porschehandlaren i Karlstad en minst sagt udda bil, Saab Sonett. En bil som aldrig satt djupa avtryck i varken svensk eller internationellt rally men som ändå försvarar sin plats i sammanhanget.
Jag fick ett uppdrag att köra Alprallyt i Österrike i en Saab Sonett, berättar han för SVT.
De första bilarna på femtiotalet var öppna formelbilsliknande men 1965 kom så den täckta versionen försedd med trecylindrig Sportmotor. 1968 ersattes denna med nya V4:an och det är en nyare sådan som Lasse och kartläsare Per Lidström ska åka i Värmland.
Den här har dubbelförgasare och enkelbås. Den går inte fort den här, men vi är med för att det är kul och så kan vi visa upp en snygg bil, säger Lasse Jönsson.
Inte ofta jag håller tummarna för Saab-åkare men definitivt den här gången!

*

I morgon förväntas det officiellt bekräftas i Paris att dansken Kevin Magnussen ersätter Maldonado i Renaults Formel 1-team.

*

Medan Rally-SM har svårt att få upp statusen vilket borde locka någon tv-kanal att sända så är det enklare i Danmark. Idag presenterades ett avtal som ger åtta entimmeslånga sändningar från de sex planerade tävlingarna i Danska Mästerskapet. Tack vare hårt jobb från Anders Lysen och Kjeld Seidler har man fått ihop avtalet som även kommer att visa inslag från andra sprintar, mini-rally och det som där kalls ”Klub-Rally”.
Man kommer även att samarbeta med tv-programmet Motors vilket garanterar två timmars tv-sänt rally i veckan.
Med alt dette er jeg ikke i tvivl om at når året 2016 er omme vil Rally være den gren af motorsporten i Danmark som har fået langt størst TV dækning og med flest seere, menar Peter MortensenRace Media.

*
BloggSeanNär jag var 13 år så hade jag precis slutat att ”leka med bilar” och då snackar vi alltså Dinky och Gorgi Toys. För australiensaren Sean Bolger är det tvärtom då börjar han, men inte f-n med några leksaksbilar istället ska 13-åringen köra Red Bull Global Rally Cross. Undrar var det gick snett för mig?

*
Välkände bilbyggaren och rallyprofilen i Asarums MS, David Pettersson har funderat mycket på det här med ”nya Grupp H”. Nu vill han gärna delge sina tankar till fler än de allra närmaste. Har kortat lite i Davids tankar som han idag även delgett nya friska Rallyutskottet och inleder med hans summering för er som inte har lust att läsa allt,” Fördelar med detta! 
Nya bilmodeller kan lanseras omgående (2017-01-01 men låt folk få igångsättningstillstånd på av er godkända modeller), gå ut med att nya bilar kan klassas in i sin ursprungliga form och byggas efter nuvarande reglemente och berätta offentligt vad som gäller för motoralternativ .
Var tydliga och offentliga med detta! Och gå även ut med vad det kostar att klassa in en ny bilmodell och även vad det kostar att klassa in delar på grupp H listan!
Hemlighetsmakeriet kring gamla grupp H måste bort.
Hur jag tror detta utvecklar klassen.
Jag tror detta skapar en betydligt större mängd bilar på kortare tid än ett fåtal monsterbyggen med andra inklassade motorer och dyra framvagnsbryggor
Jag tror också att detta är det snabbaste sättet att få igång bilbyggandet utan att diskutera sönder massa förslag till 2022 eller liknande eftersom viljorna är så olika. Jag tror på mångfald inom klassen och likhet inför lagen!
Vi skall kunna tävla med en gammal 240 mot en ny Fiesta och vi skall inte diskriminera någon av dom utan det är just mångfalden som gör klassen charmig!
Hoppas ni finner något intresse i detta och jag kan gärna bygga vidare på tankar och regler om intresse finns och finnas som stöd.”.
Sedan följer själva förslaget för er som är mer ”hard core Grupp H”.
” Ledord- Enkelhet – skaparglädje – häftighetsfaktor samt kostnad. 
1.
Till att börja med behövs inget nytt regelverk. Låt folk börja klassa in alla bilar utrustade med en motorvolym av max 2500cc från fabriken och låt de sedan trimma enligt grupp H reglerna. Tillåt inga motorbyten utan endast motorer som suttit i bilen (finns det tex en 2.0L motor i en fiesta av samma karossmodell så får man byta till den annars är det 1,6L motorn som gäller. 
Detta för att kunna få in många nya bilar utan att kostnader eller effekt skenar iväg .
Detta skulle öppna för ”nationellt nyggda R2 , R3 och ett flertal intressanta bilar utan internationell handling.
Detta kan ske omgående från 1/1 2017 då vi behåller samma regelverk!
2.
Fortsätt sedan dialogen med transportstyrelsen om att göra en klassningslista för gruppH prylar istället för enskilda klassningar per bil. (Mycket mer rättvist, lättförståeligt och spar tid på kansliet)Företag kan då klassa in prylar på en lista för Grupp H och dessa får användas på samtliga bilar i klassen. Exempel : Sellholm klassar in en Alcon 295mm skiva och Alcon 4 kolvs OK = samtliga bilar i klassen kan använda detta, allt från gammal Volvo 240 till ny Ford fiesta!
Pedalställ likaså, behåll dock klassningen för att snabbt kunna förbjuda dålig utrustning på samtliga bilar vid upptäckta brister och för att ha en viss form av kontroll över klassen. Ha även detta tänk framöver till specialklassningar! Skall något klassas in på en modell skall alla modeller kunna klassa in det. Tex nån specialbakvagn eller något ovanligt fjäderbenstorn då skall alla modeller kunna klassa in ett liknande eller skall ingen få klassa in det. Dagens system med klassningar har gjort att klassen spårat ut och den som har mest ”smörgårstårtor” med sig får in bäst grejor! Fruktansvärt osportsligt i en breddklass.
3.
Lägg till att det är tillåtet med skärmbreddare och större hjulhus från mitten och utåt med en bra regeltext. (vet det inkommit förslag av kunnig person i ämnet- Christian Gustavsson) 
Även med maxmått och tydliga regler.
Transportstyrelsen kan inte vara emot detta OM det står i våra regler eftersom både Ford MK2 och diverse R5 och WRC bilar tillåts tävla i Sverige med svenska Registreringsnummer så de har ju redan godkänt det.
4.
Fundera på om man skall tillåta 5 eller 6 växlar i grupp H och det skall gälla alla!
5. Slopa kravet på att man måste bulta buren i ”lådorna” på egenbyggda burar om man svetsar dom. Är en kvarleva sedan tiden då man enbart bultade burar.
6.
Gå igenom alla punkter och se om man kan lätta på något eller förtydliga och lägga till kommentarer.
Allt för att underlätta för oss som bygger att tolka rätt hur ni tänkt.”
Själv kan jag med min extremt begränsade erfarenhet och kunnande ändå tycka att Davids tankar är vettiga…

*

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *