Nya Hyundai R5 på test, Frank Tore kör NM istället för ERC, Tom K vill åka på Daytona och var finns info från SM-åkarna?
Nu har Hyundai påbörjat testerna i skarpt läge med nya i20 R5. För ändamålet har Hyundai Motorsport startat en egen avdelning för projektet ” Customer Project division”, under ledning av Andrea Adamo som till sin hjälp har runt 25 anställda.
Om allt går som Hyundai vill ska R5:an vara i klart tävlingsskick till sommaren. Inför detta väntar intensiva tester med bilen som får en 1,6 liters turbomotor, 32 millimeter stor restriktor och femväxlad sekventiell låda.
Första testpasset genomfördes av Kevin Abbring i Fontjoncouse i södra Frankrike och ska fortsätta under våren på både olika underlag samt platser. Bilen ska erbjudas team som önskar tävla i såväl WRC2, ERC och i nationella mästerskap.
– R5:an är tänkt för externa kunder och Hyundai Motorsport kommer inte att själva delta i något mästerskap. Istället fokuserar vi på att förse kunder med bästa tänkbara service och support, förklarar Adamo.
– Vi hoppas i år att få se bilen i nationella mästerskap på de stora europeiska marknaderna och därefter 2017 ”world wide”!
För mig låter detta som en solklar passning till Hyundai Motor Sweden Ltd som märkligt nog inte alls hänger på i märkets rally satsning här på hemmaplan. Nu kommer Alzenau-teamet med en ”vinnarbil” för i de här sammanhangen rimliga pengar, intresserade förare finns så vad är problemet?
*
När nu ERC-premiären Rally Liepaja blev inställd gör norske Ford-åkaren Frank Tore Larsen med Torstein Eriksen till höger som Steve Røkland, kör istället NM kommande helg i Rally Finnskog. Frank Tore sticker inte under stol med att han blev besviken är vädret inte alls var i ”rally mode”.
– En stor besvikelse för oss men inget vi kan göra något åt. Nu fokuserar vi kommande dagar på Rally Finnskog som får ett mycket starkt startfält.
– Kan knappt vänta på att få starta upp R5-Fiestan, menar Frank Tore.
Även om Lettland nu blev inställt så planerar Frank Tore och Torstein för nya tävlingar i ERC närmast väntar Azorerna i juni och så lite närmare rent geografiskt, Estland i juli.
Rally Finnskog avgörs på sex sträckor på totalt 12 mil och på startlinjen finns för utom nyanmälda Frank Tore Larsen även rena WRC2-uppställningen. Adapta Motorsports Mads Östberg och Eyvind Brynildsen, segermaskinen Anders Grøndal alla i R5-Fiestor medan Ole Christian Veiby testar nya R5-Skodan.
*
En duo som inger respekt, världsmästarna från 2003 Petter Solberg och co-driver Phil Mills. När Petter körde vintertest inför RallyX-säsongen träffades de två återigen och där Petter beklagade att hans Citroën inte har någon passagerarstol.
– Jag hade ingen möjlighet att bjuda honom på ”a ride” så nästa gång måste jag komma ihåg att ta med en extra stol, förklarade Petter.
Senast de två tävlade ihop var 2014 när Petter gjorde ett inhopp i Rallye du Condroz med en WRC-Citroën C4.
*
Lagom till årets SM-Premiär i Rally Bilmetro lanserar Rally Live egna mobilappar till iPhone och Android för att lyssna på Rallyradion.
– Vi har länge jobbat på en lösning för att underlätta för de som lyssnar via mobilen, och främst de som följer rallyna på plats i skogen, säger entusiasten Sebastian Bourghardt.
– Det är kul att vi inför SM-premiären kan presentera ett alternativ till vår ordinarie plattform SBF-play.
För att ladda ner apparna går man in på Appstore eller Google Play och söker på ”Rallyradion” och apparna är också gratis att ladda ner. Sen är det bara att klicka på play och njuta av rallyradion i din mobil. På fredag den 5/2 startar sändningen från Rally Bilmetro vid ca 16.00 på SBFplay och i nya appen ”Rallyradion”.
*
I fjor lämnade danske racerikonen Tom Kristensen besked att racerkarriären var över och efter nios segrar i i Le Mans 24h skulle hjälmen upp på hyllan. Nu är dock suget tillbaka hos Tom och det som lockar är 24-timmars racet på Daytona, ett lopp han aldrig kört. Han var dock på plats i Florida helgen som gick och agerade ”Grand Marshal” och förklarade då att var det någon tävling som var aktuell för honom framöver, var det något på Daytona Speedway. Något som välkände teamägaren Chip Ganassi nappade på och vid den efterföljande middagen lämnade han över en handskriven lapp till 49-årige Tom. Dock ville Ganassi ha lite tid på sig för att få ihop det hela enligt lappen till Tom.
– Bilen är klar den dagen du fyller 55!
*
Toyota spar nu inte på krutet för att återskapa den sportiga profil som märket hade när man tävlade i främst WRC men även i Formel 1. Senaste bidraget i den riktningen kommer från Toyota Gazoo Racing som ställer upp med en version av konceptbilen C-HR i årets upplaga av uthållighetstävlingen Adac Zurich 24-Hour Race 26-29 maj på legendariska Nürburgring. Under skalet är C-HR i tävlingsutförande betydligt närmare den färdiga produktionsmodellen än den senaste upplagan av konceptbilen, som visades på bilmässan i Frankfurt i fjol. I år blir det tionde året i rad som Toyota deltar i tävlingen som körs på en 25 km lång bana där både Nordschleife och GP-banan utnyttjas.
*
Redan minuter efter att jag i morse parkerat bilen utanför tidningen kände jag att bättre än så här kan en dag knappt börja. Den första måndagen i månaden råder nämligen stoppförbud på högra sidan av gatan, då ska kommunen sopa gatan (tror för övrigt aldrig jag har sett detta göras just den anvisade dagen???). Laglydig som jag är parkerade jag därför på vänstra sidan av gatan samtidigt som en kvinna gled in med sin Skoda på andra sidan. Sjävklart upplyste jag henne om det olämpliga med parkeringen. Väl medveten som jag är, att P-vakterna brukar infinna sig en minut över åtta för att kraftfullt stävja missbruket av den kommunala marken.
– Tack så hemskt mycket, fick böter förra månaden så det känns som det räcker, utbrast hon samtidigt som jag fick en riktig bamsekram.
En halvtimme senare kommer vaktmästaren med posten och med ett platt paket till mig. Avsändare var Holmax Bilservice i Hallstahammar där Opel-fantasten Esa Tähkä huserar. I paketet låg tre inplastade fina bilder på Opel Kadett GT/E och en lapp från Esa där han skriver, ”Hej Tommy. Här kommer några Opel-bilder som vi haft på vår verkstadsvägg sedan sent 70-tal. Hoppas dom nu hamnar på din garagevägg?”.
Som sagt, en bra början på dagen och jättestort tack Esa, sjävklart hamnar dom på garageväggen. Ska dock först prova med sambon om det kanske finns plats på väggen bakom tv-soffan, fast det kan kanske bli lite tufft inser jag…
*
Avslutar med ett klokt inlägg på brittiska ¨”World Rally Blog” där man uppmanar att inte tumma på säkerheten, varken i kommande Rally Sweden eller någon annan tävling.
*
Kommande helg är det SM-premiär med Sandvikens MK och med bara någon dag kvar tills dess är jag lite förvånad över hur lite information om Rally Bilmetro som når mig? Inte från Rally-SM eller arrangören, därifrån funkar det hyggligt men inte en enda förare/team har än så länge berättat om sina planer för helgen. Jämför man då med våra norska vänner så är det stor skillnad. Inte är det konstigt att rallysporten här hemma har svårt att nå ut till allmänheten, eller?