Östberg – Tidemand snabbast på finsk ”shake down”, Neuville och Breen kraschade, rally i Tranås och stor dag på Besikta!
Ska man döma av morgonens shake down inför WRC Neste Rally Finland så lär rallyt bli mer dramatiskt än på många år. Nästan direkt, åtminstone i första körningen fick Hyundai #7 med Thierry Neuville klart för sig att på ”Ruuhimäki” tas inga fångar. Strax före mål backade belgaren ut i skogen i en snabb vänster. Slog av en bastant fura med höger bakhjul och så var ”nerskakningen” genomförd för hans del. Smällen var så kraftig att Neuville efteråt var glad att han och co-driver Nicolas Gilsoul klarade sig med att bara vara ”skakade” och inte ”rörda”.
– Det var faktiskt en kraftig smäll. Kom in i kurvan med runt 160 km/t och lämnade vägen i minst 80 km/t. Fanns ingen räddning då träden stod väldigt nära vägen, förklarade Neuville.
– Väggreppet var faktiskt mycket sämre än vad jag väntat mig och fast jag såg bromspunkterna från dom andra var jag helt fel i ingången och missade apex totalt och ”went off”…
#7 Hyundai fraktades tillbaka till service direkt för att meckarna skulle kunna börja jobba och som tur var klarade sig buren utan skador. Neuville skrattade dock när han förklarade att han såg händelsen som ett gott tecken. När han 2014 vann i Tyskland kraschade han även då på shake down.
– Det har var ändå inte planen för att försöka vinna här, skojade han.
– Men funkar det och vi skulle vinna, kommer jag så klart att säga efter att det här var precis som vi planerat!
*
Annars gick morgonen i de norska färgerna och med Mads Östberg som snabbast över den dryga fyra kilometern långa och hala ”berg och dalbanan”. 0,4 sekunder efter Mads och Jonas Andersson var Polon med Andreas Mikkelsen och Ola Fløene. Trea den största skrällen, polacken Robert Kubica med M-Sports Fiesta.
Storfavoriten Jari-Matti Latvala rullade in som fyra medan VM-ledaren Sebastien Ogier hade vad han själv betecknade som ”close call”. I en fullfarts vänster missade världsmsätaren totalt och gled med hela bilen ner i diket. Nu var det ju Alexander ” Ogier” Lukas och inte Latvala som missade och då hände så klart inget mer än att Polon dök upp på vägen igen helt oskadd och med minimal tidsförlust. Hade samma sak hänt Latvala hade han väl inte slutat rulla ännu…
Ogier var efteråt osäker på om det var fördel eller nackdel att gå ut som första bil på de för tillfället blöta sträckorna.
– Trodde innan shake down att vi skulle ha bra grepp på de hårda kompakta vägarna. Istället var det extremt halt till en början och vägen blev sedan allt snabbare ju fler bilar som passerade.
Sist på Topp-sex slutade Ott Tänak som många (inklusive mig) tror blir livsfarlig i helgen, detta trots att han bara kört rallyt en enda gång tidigare, 2012. Dessutom har han fullt stöd i att ”go for the win” från Malcolm Wilson, ingen ”safe ride” utan seger är det som gäller enligt M-Sport.
*
Det var inte bara i WRC-klassen det blev dramatiskt utan även i WRC2 var där action på hög nivå. Huvudrollsinnehavaren här hette Craig Breen, från Irland och kör normalt ERC där han ligger tvåa med sin R5-Peugeot. I fjärde omgången fick Breen punktering vänster fram och rullade i en snabb höger kurva.
– Vi är både OK, twittrade Breen direkt efter smällen men tråkigt nog kunde han inte säga samma sak om sin Peugeot.
Hoppet stod till mekanikerna som mer än väl behövde vara utbildade ”russinutdragare” för att få fason på skrotet. Senaste uppgifterna gör dock gällande att bilen ska bli klar för start på kvällens SS1. Helt säkert är ”Ruuhimäki” inte Breens favoritsträcka. Ifjol rullade han kraftig på samma sträcka och skadade ryggen, något som han har känning av än i dag.
*
Dramatiskt om än inte riktigt lika mycket som för Neuville och Breen var det även för Anders Gröndal med R5-Cittran. Anders konstaterar bara timmar före start.
– Turen är uppenbarligen inte på vår sida idag!
– Efter att ha bytt styrning, servopumpen, växellådan och drivaxlar, måste vi nu även byta koppling, konstaterar Anders lätt bekymrad när det jobbas för fullt på serviceplatsen som Benjamin A.Wards bild visar. Anders skickar ut en vädjan till högre makter.
– Inga fler problem för oss nu tack!
*
Annars var det glädjande nog Pontus Tidemand (på bilden ihop med Lappi)och Emil Axelsson som satte bästa tid med R5-Fabian, bara en vindpust före trean teamkollegan och storfavoriten i WRC2, Esapekka Lappi. Mellan de två smet ukrainaren Yurii Protasov in med sin Fiesta. Fyra blev fransmannen Lefevbre, Citroén och så nästa glädjeämne, som femma rullade Eyvind Brynildsen med svenske co-drivern Anders Fredriksson in. Precis bakom hann rullargubben Breen sätta en sjätte tid och direkt efter DMACK-åkaren Jarkko Nikara. Tros alla problem hann Gröndal med att klockas för en tid som innebar elfte snabbast, en tiondel före Fredrik Åhlin.
*
Ett mycket intressant besked kom idag från nya Toyotabossen Tommi Mäkinen. Han bekräftar på plats i Jyväskylä att att han är intresserad av att se Esapekka Lappi i Toyotas kommande WRC-Auris. Onekligen intressant då detta borde kunna innebära att Tidemand kliver fram som ”förste förare” och då med möjlighet till full WRC2-säsong 2016.
’
Nog snackat, dags för tipset och den här gången inget dj-la fegande från min sida.
1. Jari-Matti Latvala VW
2. Ott Tänak Ford
3. Sebastien Ogier VW
4. Andreas Mikkelsen VW
5. Mads Östberg Citroén
Även i WRC 2 blir det finsk seger.
1. Esapekka Lappi Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Jarkko Nikara Ford
4. Eyvind Brynildsen Ford
5. Yurii Protasov Ford
*
Över till något mer jordnära, Bilsport Rallycup som på lördag kör en deltävling i Tranås med det i mina öron härliga namnet ”Badhotellrallyt”. Känns lite vibbar som från ”Fawlty Towers” men jag tror dock inte att arrangören Team Skogsåkarna uppträder lika koleriskt som ”Basil”. Bra med anmälda, 125 bilar som ska testa sina ”skills” på luriga smålandsvägar dessutom utan noter till sin hjälp.
I fajten om totalsegern står den nog mellan 940-åkarna Janne Kristiansson och Johan Axelsson i ena ringhörnan medan i den andra finns en gul ”Hycklinge-Golf” som körs av unga jättelöftet Henrik Johansson. Min slant sätter jag på Henrik.
En förare som jag intimt förknippar med Team Skogsåkarna är den en gång så snabbe Fiatprofilen Cemoni Olsson. Via SM-åkande i Standard B Fiat 131 blev de i slutet på 80-talet en minst sagt både udda och ettrig Fiat Uno Turbo för Cemoni. På bilden hårdsatar han i Sjöbosvängen med den ”lilla röda”. Det är också Cemoni som välvilligt stött tankarna på ett rally i Tranås, senast det kördes här var på åttiotalet.
– Jag tycker det känns väldigt kul att kunna vara med och återstarta en så fin tradition igen, menar Cemoni.
– Ett fantastiskt koncept med rallyt mitt i stan så hela Tranås får möjlighet att känna pulsen och se bilarna.
*
En riktig Opel-Spottare i det dolda är VOC-fantomen Tom Kristensson. Idag smög han ut från jobbet hos Kaspers Bilservice i Ludvigsborg och skickade bilder på klenoden som hängde på lyften. Förstår om det varit svårt att koncentrera sig när man får en en Opel Rekord i exakt samma färgkombination som den Glasmästare Thore Svensson hämtade ut på Autocentralen i Hörby våren 1959. Är dock lite osäker på om denna är av samma årgång som MA 8181 som var två-dörrars. Tror nämligen knappt att den såldes i Sverige med fyra portar förrän som årsmodell 1960, men jag kan ha fel. Tänk vad lite som behövs för att lyfta en vanlig bilverkstad ute på landet? En Opel höjer statusen så gott som överallt…
*
Stor dag i dag på Besikta i Hörby. Först rullade MUR 114 in för kontroll (hade helt missat detta vilket lite skämmigt innebar körförbud på pärlan). Efter extremt noggrann kontroll fick den vita Volvo 740:an från 1986 så gott som ”blankt papper”, två futtiga ”värt att veta” var allt som störde. Som ett gott omen rullade där även in en vinröd kusin i andra porten och vad jag vet åkte den trevliga tjejen därifrån med i stort sett likadant vitt fint papper som jag. Tänk två 740:er i samma lokal, onekligen en stor dag för Besikta!