Korhonen och Pajari ryktas för nya Yaris Rally2, ”Rally Uppland” med både klassiker och Supercupen, Klassiker även i Valdemarsvik, SM-avslut på Millebygden med flaggan i topp och funktionärskris över allt…

Rallyvärlden är i många fall outgrundlig som nu när Toyotas kommande  Rally2 Yaris blivit lite av dagens ”snackis”. Surrades en del i våras om bilen men sedan har det varit ganska tyst fram till nu och där då finska källor vill sätta nya ”stjärnan” Roope Korhonen i bilen när det blir premiär 2024. I år kör Roope för ”Rautio Motorsport” som drivs med tanken att plocka fram nya unga finska talanger och då är onekligen Roope ett passande namn. I år kör han i WRC3 med Ford Fiesta från teamet och har vunnit samtliga fyra tävlingar han  kört och så även senast i Estland. Nu känner han sig så säker på slutsegern i WRC3 att han i ”Rally Finland” väljer att köra i WRC2 med den VW Polo R5 24-åringen kört i FinskaMästerskapet i par med Anssi Vilinikka. Men inte bara därför han väljer WRC2 utan planen är att han till nästa år ska köra i klassen och då med nya Yaris Rally 2 avslöjar teamchefen Markku Rautio.  Även om bilen ännu är under utveckling så är Rautio säker på att kunna köra med en sådan i teamet till nästa år. 

Foto. Toyota Gazoo racing

Tanken är att starta säsongen med Rally Sweden, ut över detta innehåller programmet ”Tunturiralli,”  och sju VM-rallyn, menar Rautio.

Toyota har redan från start varit tydliga med att teamet inte själv kommer att köra i WRC2 utan Rally2-bilen vänder sig helt till privatkunder. Men att man kommer att ha intimt samarbete med vissa team, ungefär som Skoda har med Toksport är nästan hundra procent säkert. Jari-Mattia Latavala WRC-ansvarig hos TGR har även varit klar med att, inga ”avdankade” WRC-förare ska sättas i nya Yarisen. Enbart nya fräscha talanger ska få chansen och dessa kommer att hämtas från WRC2 och ERC. Från TGR:s håll kommer enbart teknisk support berättar Latvala i finsk media.

– I praktiken ingenjörer som hjälper till med tävlingarna och vi kommer aldrig att tävla själva.

Latvala är också klar över att man till en början enbart kan leverera ett mindre antal bilar och då till team med kapacitet för segrar.

Tråkigt att vi inte kan erbjuda en Yaris till alla intresserade direkt…

Finns även viss risk att Yaris Rally2 kan bli försenad då Toyota absolut inte vill släppa ut en icke färdigutvecklad bil. Även om den körs i Japan och redan har testats hundratals mil är en ny rallybil ett komplicerat projekt. Att sätta Toyota-märke på något som kanske inte är konkurrenskraftigt, är inget som Tokyo skulle ställa sig bakom. 

Foto. ERC.com

Nu är inte Roope Korhonen enda namnet som diskuteras, minst lika het verkar tvåan i ”Rally Estonia”, Sami Pajari vara. I år efter flera tävlingar med M-Sports Fiesta Rally2, sitter Pajari i en Skoda från Toksport. Många finska experter ser honom som snudd på självklar i en Yaris och där menas att hans vänskap med Latvala kan vara en viktig pusselbit. Pajari själv medger att han också hört surret men konstaterar också.

Enbart rykten…

Ett annat skäl skulle vara att Latvala själva ofta använder Pajaris co-driver Enni Mälkönen vid sin sida i historiska rallyn. Även ERC-åkaren Mikko Heikkilä har nämnts i sammanhanget som en blivande Toyota-stjärna. 

*

När MK Tierp tidigt i våras avslöjade att man planerade för ett nytt ”storrally” för klassiker ”Rally Uppland” med utgångspunkt från Tierp Arena, blev många nyfikna på om detta möjligtvis skulle kunna utmana Midnattssolsrallyt. Med sitt enklare upplägg med rally i två dagar, möjlighet att välja noter eller inte och kanske allra största skillnaden, betydligt lägre anmälningsavgift (6 000 kronor) borde det kunna bli en utmanare menade en del. Nu blev det inte riktigt så utan MSR kunde i princip köras med dubbelt så många ekipage än de styvt 50 klassiker som anmälde sig till Tierp. Dock får man inte glömma att detta är debuten och med ett MSR som tendrar att bli mer och mer kostsamt för varje år, blir nog ingen förvånad om det i framtiden blir mer jämnt mellan de båda. Nu är det inte enbart med 12 olika Appendix K-klasser som körs i rallyt utan Volvo Euro Cup också har förlagt en deltävling här som samlat nio olika Volvos. För dessa räknas fredagen som en tävling och lördagen som en, så totalt två deltävlingar i helgen. Under lördagen ansluter också ”Supercupen” som då får köra 32 kilometer SS medan Appendix K/VEC får åka totalt 93 kilometer. Ett inhopp i ”gammelbil” gör Kulings Bengt Abrahamsson/Peter Fogel som byter ut Grupp H BMW M3:an mot en Volvo PV för klass 2. MSR blev igen lyckad tävling för Jari Saarinen som rullade i sin Volvo 262-debut. Nu tog det inte många dagar förrän Jari stod med ny 242:a medan den orangea var på rehab. Premiären med det grå nyförvärvet blev inte långvarig då kopplingen rasade direkt. Nu ska dock allt vara fixat och då blir automatiskt Kvarnvingar-föraren en av favoriterna.

Inte utan viss stolthet är även Motorbloggen med på ett minimalt hörn av ”Rally Uppland”. Notskrivare Arne ”Coralba” Johansson valde nämligen bilder av mig för att pryda omslaget till de olika nothäftena, något jag är riktigt stolt över.  

*

Samtidigt i morgon kör SMK Valdemarsvik ”Klassikerrallyt” vid Toverums motorsportsområde. Egentligen mer ”uppvisning” än tävling men det vet alla vad som händer när ”gubbarna” får på sig hjälmarna och hör ordet ”köööör”. Första start för de 21 anmälda är klockan 13.00 med möjlighet till ”After rally” i hamnen på kvällen. Ett delvis annat spektrum av bilar än vad som brukar synas i t.ex Midnattssolsrallyt. Bara två Volvo 240 och klart glädjande många fler Opel-modeller. Allt ifrån Ascona A till Mats Karlssons Ascona 400. För rättvisans skull så finns där även en mycket välbyggd småländsk Amazon på plats med Thomas Theorin bakom ratten och Bengt Svensson vid kurvhandtaget. 

*

Med lite otur kan det vara avskedsföreställning för SM-tävlingar på Millebygden när Älmhults MK på lördag kör deltävling tre i Grus SM ”BILAM Mästarmötet”. Markägaren Anders Martinsson har som bekant aviserat att så är fallet och något South Swedish Rally i SM 2024 blir det inte heller. Trött på ”skitsnacket” och föga uppmuntran för alla timmar som han och medlemmarna i klubben la ner för att skapa ett nytt koncept med det mesta koncentrerat ill Millebygden, motiverade Martinsson beslutet. Ett beslut som sedan även SSR-arrangören följde upp med sitt ”Nej till SM 2024”. Nu ämnar man lämna Rally SM med flaggan i topp och utlovar en tävling i toppklass med strax över 50 startande. På grund av yttre omständigheter har man tvingats ändra upplägget men som redan Martinsson förklarat.

Detta blev faktiskt bättre för både tävlande och publik!

Första start är klockan 13.00 och alla toppåkarna i de tre klasserna, 2/4WD och Standard är anmälda. Jag sticker ut hakan och tror att Karlskronas Carl Ryke med Golf gör upp om segern i Standard med SMK Hörbys BMW-åkare Karl-Johan Ingesson.

Foto: Tommy Svensson

I 2WD tippar jag att det står mellan Vimmerbys Toyota-ess Victor Karlsson och ledande göteborgaren Mattias Adielsson, även han med Toyota (bilden). I 4WD sätter jag mina slantar på Team NYBES Jonas Åkesson, Skoda alternativt Stig Andervang i en likvärdig tjeck. Såvida inte Ludvikas ”sladd-kung” Adam Backström visar att Volvo PV är en utmärkt skola för att lära sig köra R5 Skoda

*

Att rallysporten lever under ständigt och ökande hot, är ingen nyhet det vet alla med någorlunda koll på omvärlden. De två näst största hoten som jag ser det kommer från myndigheter  och markägare som på olika sätt försvårar möjligheterna att arrangera rally. Men det allra största är utan tvekan den alltmer skriande bristen på funktionärer. Med en dominans av gråhåriga män och kvinnor i funktionärsleden borde alla fatta att nyrekrytering är av yppersta vikt. Nu finns det vissa klubbar som lyckas knyta till sig yngre entusiaster, men dessa är så få att de är snudd på försumbara. 

Foto: Tommy Svensson

Problemet är inte enbart knutit till rally eller motorsport utan är om inte ett globalt problem, så ett nationellt. I dagens Kristianstadsbladet/Norra Skåne berättar ordförande i Hässleholm AIS (Friidrott) att man är runt 50 funktionärer kort till årets ”HAIS-Spelen”. ”Kon är verkligen på isen”, då tävlingarna arrangeras i helgen och ordförande Elo Johanesson är förtvivlad. 

Jobbar på dagen och sliter med detta på kvällen!

Elo är mycket besviken på responsen från omgivningen och ett upprop för två månader sedan till samtliga fridrotts-föreningar i Skåne gav inte en enda frivillig. I artikeln berättar han att det var lika illa i fjol, men där man till slut lyckades flytta runt ”västarna” på Göingevallen så att det blev tävlingar. Elo undrar besviket vad som händer och ställer frågan.

Jag vet inte om föräldrar nu har mindre tid än på 1990-talet?

Alltså samma sak i den världen som i vår och den stora frågan är hur saken om det ens är möjligt, ska lösas. Elo avslutar med att svara på reporterfrågan om det är värt att fortsätta?

-Nej, absolut inte, blir svaret och detta tror jag skulle kunna bli samma från rallyleden…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *