Tänak plus många fler vill ha kvar Rally Estonia, efteranmälan till EMC-Sprinten är fortsatt öppen, familjen Andersson enda skåningar i ”Kullingstrofén”, SSRC och Örkelljunga lockar med gratis noter, ”smuggelförsök” med Opel och världsartister väntar…

Jag har aldrig varit på ”Rally Estonia” och kan därför inte ge ett eget omdöme men av alla röster jag tagit del av därifrån, så är det en så gott som enig hyllningskör som sätter sitt betyg. Många klassar det som WRC:s bästa rally då från serviceplats, specialsträckor till den entusiastiska publiken. Inte så konstigt att många bland annat hemmaidolen Ott Tänak inte förstår varför rallyt 2024 mister sin plats i WRC-kalendern.

Skulle var väldigt dumt om den ramlade ur, menar Tänak.

Foto: M-Sport Ford

Första upplagan med VM-status kördes 2020 och då som omstart efter pandemin och direkt visade esterna att man skulle bli att räkna med även framöver. Nu har dock promotorn som också driver ERC, beslutat att till nästa år ersätta med Lettlands ”Rally Liepaja” och då underförstått, låta ”Rally Estonia” ta deras plats i ERC. Tänak gillar inte bytet utan menar att hans hemmarally”, definitivt är ett av de häftigaste i kalendern och ”WRC-promotorn måste vara riktigt dum om de vill ställa in detta”. Han menar att rallyt började på en hög nivå för tre år sedan men har dessutom lyft det varje år sedan dess. Till DirtFish förklarar Ford-föraren.

OK, Finland och några andra rallyn är också bra men det finns bara ett fåtal som är nära nivån på  Rally Estonia!

Hyundais Thierry Neuville instämmer och menar att han berättat detta för flera olika medier.

Att byta ett bra rally mot ett liknande verkar konstigt då man inte vet hur organisationen fungerar, så det är synd att Estland försvinner…  

Belgaren menar att han förstått om rallyt bytts mot helt annorlunda, som till exempel ett rally i GB eller Argentina, men tillägger han.

Jag är inte alls säker på att dessa rallyn kommer att vara på samma nivå!

Även Elfyn Evans faller in i hyllningskören och jämför med ”Rally Ypres” när det gäller att att skapa ett evenemang och inte enbart ett rally. 

Kanske är sträckorna i dessa rallyn inte världens bästa men när man tänker på allt, rallyt, stämningen och publiken  så är det synd att se att det försvinner.

WRC2-vinnaren Andreas Mikkelsen vill belysa hur mycket Ott Tänak betytt för rallyintresset i landet och menar att detta måste WRC bygga vidare på.

Estland är ett riktigt bra ställe för rally, konstaterar han hos DirtFish.

Foto: M-Sport Ford

Allra mest lyrisk är kanske ändå M-Sport Fords Richard Millener som menar att Estland borde ligga som grund för alla andra WRC-arrangörer.

Det här evenemanget är verkligen fantastiskt och verkligen en av mina favoriter, så passionerade och kunniga fans tillsammans med fantastiska sträckor.Det borde vara ritning för alla WRC-evenemang och hoppas verkligen att det är tillbaka snart igen!

Foto: Jens Johansson

Inte bara mina ögon öron på plats, Jens Johansson som var lyrisk över hur publiken togs om hand. Bland annat den rikliga förekomsten av toaletter skogen.

Där fanns till och med papper…

Foto: Jens Johansson

*

I går blev det fel (igen, säger säkert många) i Motorbloggen, efteranmälan till finalen i Enköping och Asfalt SM, ”EMC Sprinten” fortfarande är öppen. Inte förrän  på söndag den 30 juli stänger Enköpings MK anmälan för tävlingen den 5 augusti. Få se hur många förare som plötsligt upptäcker att det skulle vara kul att köra lite asfalt och därför väljer att anmäla i sista sekund?

*

Samma datum kör ”Kullings MS” sin snudd på ikonstämplade ”Kullingstrofén” och i år som deltävling i Svenska Rallycupen, Mega Rally Cup, Västra BF ́s FM i rally, Smålands DM i rally och Västsvenska Historiska Rallycupen. Det faktum att Småland i år helt valt bort sin f.d DM-kollega Södra BF väckte förundran när det stod klart, att man istället valde att ansluta till Västra och där då tävlingen i Herrljunga blir andra deltävling i Smålands Rally-DM. 

Foto: Tommy Svensson

Nu lär inte arrangören Kullings MS ligga sömnlös för detta då man är och nuddar 150-gränsen för antalet anmälda och där Hässleholms Ingvar och Adam Andersson sticker ut som enda skåningar. I 4WD-klassen med 12 anmälda utgör familjen Anderssons blå  Subaru ett litet exotisk inslag.  Noterar i A-2WD att Lars-Ove ”Biffen Olsson/Torbjörn Jönsson i Herrljunga väljer bort sin Opel Ascona 400 Appendix K mot en likadan, fast i GruppH-skick. Många namnkunniga i klassen men väljer ändå att lyfta fram ursnabbe Peugeot R2-ekipaget från Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson. Trots handikappad bil brukar Melvin helt utan respekt, visa var skåpet ska stå… 

Foto: Tommy Svensson

Beslutet att välja bort Södras DM mot ett inhopp i Västras harmonierar inte med intresset hos de småländska rallyåkarna, då mindre än dussinet förare valt att ta trippen in i Västergötland. Lite som jämförelse visserligen helt ovetenskaplig, så ingick SMK Hörbys ”TV-Svängen” i fjol precis som många gånger tidigare, i DM för förare från lingonens paradis. Då  utgjorde det småländska inslaget en tredjedel av de cirka 110 startande, dessutom luggade man de ”inhemska” på både totalseger, Robin Adolfsson, Växjö och i 2WD, Victor Karlsson, Vimmerby.

*

Anrika Sydsvenska Rallycupen (SSRC) har dock valt att hålla sig inom de gamla gränserna och där planen var tre tävlingar vardera i respektive distrikt. Nu ställde Ljungby MK in i våras på grund av för få startade så nu är det övervikt för Södra BF, där nästa stopp är i Örkelljunga och ”Smedsvängen” den 12 augusti. Trots att vi normalt sett är snudd på slutet av säsongen, är det enbart deltävling två som väntar och samma sak för Södras Rally-DM.

Anrik gör tävlingsledare Kjell-Åke Olssons skötebarn sig förtjänt av då det till nästa år är 50 årsjubileum.

Banans längd är 62 km varav 21 km utgör tre unika sträckor av mycket hög Örkelljunga klass, berättar Mats Bergman, ansvarig för SSRC.

Ingen sträcka körs två gånger och de utlovas att bli en utmaning för de tävlande!

Förutom redan modest startavgift på 2 100 kronor, har man även ett annat ess i rockärmen.

Tack vare att bra samarbete med en lokal sponsor så kommer noterna från Anders Martinsson att tillhandahållas utan kostnad för de tävlande!

Så här långt är runt 50 ekipage anmälda varav 20 av dessa med småländsk härkomst eller i runda tal, dubbelt mot vad som kör i Kullingstrofén…

*

SMK Hörbys eget ”hököga” Henrik Åkeson missar inte något i bilväg och idag såg han i förbifarten en biltransport i Malmö med dyrbar last. En ”Lapiz Blau” Opel Kadett A var på väg att ”smugglas” ut ur landet. Smugglas?

Foto: Henrik Åkeson

Så klart, för om myndigheterna upptäcker detta blir det tvärstopp. Ni vet lagen om utförsel av ”Historiskt betydelsefulla föremål” och där går med råge en Kadett A från 1964 in. Nu sker utförseln i smyg av diverse ointressanta Volvo-bilar som antagligen tullarna enbart ser som en fördel om de försvinner ur landet… 

*

Ingen Motorbloggen i morgon onsdag då det vankas konsert av skånska ”världsartister” i Bjärsjölagård.

Visserligen lär det vara lapp på luckan och långa köer men jag tror ändå på något vis att SMK Hörbys ordförande Lars Servin, lyckas sno åt sig en utsiktsplats någonstans intill scenen. För detta vill han inte missa!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *