Kongen och Lille-Mats Rallysprint lockar många, inget besked från SBF!
EXTRA,EXTRA!!!!
När en dryg halvtimma återstod av anmälningstiden kom så Stoffe Nilssons anmälan. Samtidigt lurpassade huvudkonkurrenten till totalsegern, Patrik Johansson från Växjö i vassen och kom med sin anmälan bara några minuter senare. 170 ekipage blev slutsumman..,
Om några timmar stänger anmälan till ”Kongen”, Kristianstad MK:s stortävling med nya namnet Rally Travels Kong Christian Race. Även om det inte blir något deltagarrekord den 7 maj, har det rasslat till bra de senaste två dagarna och just nu är man 155 anmälda. Ett namn saknas fortfarande, nämligen segermaskinen från Vinslöv och tillika fjolårssegraren, Stoffe Nilsson. Nu är det som sagt ytterligare en styv timme kvar, så än hinner han knappa in sin anmälan. För jag kan inte tänka mig något annat än att Stoffe ska åka…
Samtidigt som anmälan stänger i Kristianstad, drar CG Wilke igång pressmötet inför Lille-Mats Rallysprint. Vet inte säkert men här måste det vara snudd på rekord, nästan etthundrafemtio asfaltsugna kommer till Hässleholm och Garnisonen på söndag den 1 maj. Kan riktigt se hur ”Major Wilke” gnuggar händerna i förtjusning över responsen. Inte bara svenskar utan även många danskar kommer till Lille-Mats och här är Stoffe anmäld. Siktet är solklart, att försvara segern från 2010!
Nu har det snart gått en hel månad sedan Bilsportförbundet hade möte om bland annat den infekterade frågan angående de redan beslutade höjda säkerhetskraven i rally och racing. Den s.k 5-årsregeln på stolar och bälte samt HANS-kraven diskuterades, men hur resultatet av diskussionerna utföll är höljt i dunkel. Det enda som kommit ut är att man släppte på åldersgränsen vad gällde overaller, men för resten verkar det vara locket på som gäller.
Tyvärr tolkar jag detta som att man inte tänker gå majoriteten till mötes och luckra upp de dyra FIA- reglerna. Har nu varit ute på tre rallytävlingar och snackat med lite olika ”hobbyåkare”, främst bland klassiker, Volvo original och Grupp E. Helt ovetenskapligt men ändå kan jag tvärsäkert fastslå att det finns noll respons hos den här gruppen, för de beslutade reglerna. Flera gav också beskedet att det är färdigåkt i samma stund som reglerna träder i kraft. Löften som SBF borde ta på största allvar!
Jag har en längre tid trott att funktionärsbristen är det största hotet mot rallysporten framöver. En brist som tyvärr känns allt mer akut. Medelåldern på framförallt funktionärerna ute på sträckorna är minst 50+ och så kan det inte hålla på länge till. Men med de nya säkerhetsreglerna flyttas funktionärsfrågan ner ett hack som det största hotet. Istället känns SBF själv som det stora hotet mot ett mer eller mindre framtida totalt rallymörker!
Till sist så går det knaggligt för Saab. Jag skriver det igen, jag är och har varit hela tiden, oerhört skeptisk till hela projektet. Nu är jag inte på något vis insatt i spelet bakom Saab-kulisserna men det känns inte som det är något positivt som försiggår bak ridån.
Inte ens Juholt-efffekten, han avslöjade ju att han var Saabman, verkar konstigt nog ha gett någon större effekt. Annars verkar det som om han ska frälsa hela världen. Försökte visst börja med att sänka priserna på drinkarna i Istanbul …
Sanningen är enkel, det säljs helt enkelt alldeles för få Saabar. Detta faktum är nog det som måste ändras på först innan man gör något annat. Men hur göra för att öka intresset för svensken är inte så enkelt. Tack och lov har snacket från ”förståsigpåarna” om vilken fantastisk bil det är som produceras i Trollhättan tystnat till stor del. Bilarna påstods av dessa vara någon sorts spjutspets in i framtiden, bullshiit. Saab är en ganska ordinär helt OK bil, dock med en kvalitet som enligt mina erfarenheter hade inneburit skamvrån hos många av biltillverkarna borta i öster…
För kännedom Tommy är Stoffe anmäld nu…
Hej.
Noterade du min ”Extra, Extra”, 17.20 kom hans anmälan in.
MVH
Tommy
Hej,
Jag noterade. Vi gick nog om varandra där…
Hälsningar,
Mats.
—–Ursprungligt meddelande—–
Från: Disqus [mailto:]
Skickat: den 27 april 2011 08:00
Till: Mats Nilsson
Ämne: [kbmotorbloggen] Re: Kongen och Lille-Mats Rallysprint lockar många, inget besked från SBF!
TommySvensson wrote, in response to matsnils:
Hej.
Noterade du min ”Extra, Extra”, 17.20 kom hans anmälan in.
MVH
Tommy
Link to comment: http://disq.us/1solc1
Allt inom norm 1986 förlängt
Overaller, ja. Men också flamsäkra underställ, skor, handskar och balaklava omfattas av beslutet att FIA norm 1986 får användas fram till och med 31 december 2012. Men sedan är det stopp. Därefter ska allt vara enligt 8856-2000.
När förbundsstyrelsen tog upp frågan om personlig utrustning, FIA norm 1986, så var det overaller som diskuterades. Vilket ledde fram till en förlängning fram till och med sista december 2012.
– Om man följde alla brev som kom till kansliet och förbundsstyrelsen så var overaller den heta pucken. Därför koncentrerades frågan till det, säger Pär Karlsson, teknisk chef på kansliet.
Men norm 1986 omfattar även personlig utrustning i form av skor, underställ, handskar och balaklava. Dessa får efter förbundsstyrelsens beslut användas till den 31/12 2012.
I TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross finns också handskar och skor som inte berörs av normen, och dessa kan också nyttjas fram till 31/12 2012. Men sedan är det stopp.
– Korrekt. Eftersom vi talar om en norm omfattar den personlig utrustning i sin helhet. Därför behöver vi skriva om den sidan sidan i regelboken för att tydliggöra detta, ett arbete som vi ska ta tag i så fort som möjligt, säger Pär Karlsson.
Alltså: All personlig utrustning enligt TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross får användas till och med 31 december 2012. Därefter gäller norm 8856-2000
Hej Carsten.
Bra med folk som har klart för sig. Fortfarande kvarstår dock frågan varför man känner sig tvingad att införa reglerna? Enligt de som kan och vet, är ju overallerna lika bra om de är hela och rena, idag som den dag de tillverkades. Varför ska de då bytas?
Fortfarande inget nytt om stolar, bälten och HANS!
MVH
Tommy