Beskedet kom från SBF om säkerhetsreglerna i rally och racing!

Först och främst in i skamvrån reportern på Bladetsporten som påstod att Tyko Nilsson i Lille Mats Rallysprint ska köra i ”Volvo Turbo 250-klassen”. Självklart är det i Volvo Original som Tyko och tillfällige kartläsaren, kommunalrådet Urban Widmark ska köra. Volvo Turbo 250, hur- f-n kan det bara bli så fel…
Precis som SBF sitter och kollar på Motorbloggen? När jag efterlyser protokollet från mötet om 5-årsreglen med mera, då kommer det som ett brev på posten. Tyvärr blev jag inte mycket klokare efter att ha läst protokollet.
Redan tidigare visste vi att overaller, underställ och handskar fick förlängd livslängd till den sista december 2012. Varför inte skrota beslutet helt och inför istället en riktig besiktning på overallerna. Hela, rena och välvårdade får fortsätta att användas, resten till soptippen. Experterna påstår ju att Nomex, det brandsäkra materialet i overallerna och underställen, är oförstörbart och inte påverkas av ålder. Varför måste de då kasseras, kan någon förklara?
Läs själva ur SBF-protokollet och bilda er en egen uppfattning:


§ 67 Åldersbegränsningar säkerhetsutrustning,
a) undantag för kravet på åldersgräns i historisk bilsport,
b) åldersgräns personlig säkerhetsutrustning,
c)vagnböcker
a) Förbundsstyrelsen tog del av skrivelse från Historiska utskottet daterat 2011-03-29 med begäran om undantag för kravet på åldersgräns för FIA godkända stolar och bälten vid nationella tävlingar med historiska bilar. Förbundsstyrelsen beslutade att tillstyrka Historiska utskottet ansökan.*
b) Förbundsstyrelsen diskuterade utifrån skrivelser som inkommit angående åldersgräns på personlig säkerhetsutrustning. Förbundsstyrelsen beslutade om ändring i TR6 genom att vid nationella tävlingar får FIA godkänd personlig utrustning enligt norm 1986 användas till och med 31/12 2012, därefter tillåts endast utrustning enligt FIA norm 8856-2000.
c) Pierre Ellison redogjorde för skrivelser som inkommit ifrån Tekniska kommittén. Förbundsstyrelsen beslutade uppdra till Racing utskottet att kontakta Tekniska kommittén för att besluta om enhetligare regler för vagnböcker.
§70 Hjälmar
Förbundsstyrelsen diskuterade gällande hjälmreglemente och beslutade uppdra till Säkerhetskommittén att se över reglementet för hjälmar.
§ 71 HNRS
Förbundsstyrelsen diskuterade införandet av HNRS. Förbundsstyrelsen uppdrog till respektive fadder att kontakta sina utskott för sammanställning av införandeplan av HNRS. Förbundsstyrelsen tog del av skrivelse från Racesam och beslutade remitera till Racingutskottet att besvara skrivelsen.

* §67-a) hänvisar till ansökan från HU som följer nedan:
§ 4 Fem års regeln stolar och bälten
Diskussion – Åke Hansson presenterade inkomna skrivelser angående 5 års regeln och dess orimlighet i att med det sparsamma tävlande som många historiska tävlande utnyttjar utgör en väl stor investering av utrustning som befinner sig i utmärkt och säkert skick. Beslut – att tillskriva Förbundsstyrelsen att de internationella reglerna följs men med avsteg från fem års regeln.”
Så verkar det som att det var bakbromsarna som slutade fungera på Richard Göranssons BMW. Bilen blev alltså bromslös bak och framhjulen fick all broms. Från in-car filmen verkade det mer som att styrningen gick sönder, men så var alltså icke fallet.
Till sist måste även jag in i skamvrån. Gratulerade Johan Stureson till segern i Danmark och nämnde då även chefsmekaren Boström. Tyvärr döpte jag om honom till Anders istället för Per. Ber om ursäkt för detta…

7 svar på “Beskedet kom från SBF om säkerhetsreglerna i rally och racing!

  1. Undrar om förbundsstyrelsen har riktig koll på vad dom beslutar om…
    Införandeplan av HNRS…det finns riktigt bra HNRS och det finns dom som är riktigt dåliga, undrar var man baserar införandeplanen på…

    Ang Göranssons krasch, skador på ryggraden skall inte uppstå vid en frontalkollision om säkerhetssystemet är korrekt installerat. Vid felaktigt installerade bälten i förhållande till stol/förare uppstår dock ryggskador…
    Skrivelsen som FIA/SBF har för installation av bälten i Touring-bilar stämmer inte överens med någon tillverkares rekommendation. Tvärt om rekommenderar tillverkarna att INTE göra som Touring reglementet föreskriver…konstigt tycker jag. Resultatet är uppenbart i detta fall.

  2. Tyvärr fortsätter nog turbulensen när det gäller omröringen av säkerhet o utrustning inom all bilssport för jag antar att det är en hel del som är verksamma i den branchen som försöker se om sitt hus . För det är väl så att när prod, håller bra så minskar efterfrågan o då är det bra med en ny insiderpåverkan för nya regler som kommer några till gagn. Miljöförstöring är nog rätt ord. Dags att styra om skutan innan den sjunker o satsa på nyrekrytering, enklare kom i gång o framförallt en ny org som främjar bredden och basen nationellt. Spetsen kan proffsen ta hand om så får alla motorsportare sin del av det roliga. Bengt.

  3. Angående de gamla overallerna (1986) så är det p.g.a en ändrad testmetod som det framkom att dessa overaller inte klarar av de som de ska klara av, därför kom den nya FIA 8856-2000, så visst, overallerna klarar det test som gjordes 1986 men de klarar inte de nyare testerna.

    Övergångsperioden är ett bra beslut och det är viktigt att vi förekommer vad gäller säkerheten.

    Ang. HNRS så är jag lite splittrad, det är ett jättebra skydd om det används rätt och den vanligaste skadan vid krascher är nackskador men det är dyrt, det som jag också är rädd för så är det att helt plötsligt så kommer nåt nytt som gör att alla måste göra ytterligare dyra investeringar.

    1. Jimmy, det skiljer drygt en halv sekund mellan utfallen i testerna mellan gamla och nya FIA overaller…så stor skillnad är det inte.
      I dag använder man FHR-frontal head restraint (HANS), dvs ett skydd som enbart fungerar vid frontkollisioner.
      Ett HNRS är ett skydd som också fungerar vid offset-kollisioner, vilket är mer än 90% av alla bilsportolyckor.
      Eftersom just nackskador är det vanligaste i Bilsport så är det mycket välkommet att även vi i Sverige får använda HNRS-skydd, å inte enbart de gamla FHR-skydden.

      1. Okej, då lärde man sig nåt nytt 😉
        Kan du ge ett exempel på ett HNRS skydd som finns på marknaden som fungerar för offset-kollisioner?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *