Knyter Evans ihop säcken i Japan, Neuville klassar helgens sträckor om WRC:s krokigaste, inte svenskvänliga SS-tider, Bakkerud gör comeback i Euro RX, Rally Sweden jobbar på och Tierp först ut 2026.
Återigen har Elfyn Evans slagläge i kampen om kungakronan i WRC, dessutom ett läge som han varit de senaste åren utan att lyckas knyta ihop säcken. När nu hans favoritrally ”Forum8 Rally Japan” är i antågande är det en gyllene chans för honom att rycka och öka avståndet till utmanarna Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä. Ott Tänak räknar jag bort då det känns helt orealistiskt med två raka fullpoängare samtidigt som hela Toyota-trion ska köra bort sig.

Evans har två segrar bakom sig i Japan och vann här både 2023-24 så nog har han fog för att känna sig optimistisk.
– Jag och kartläsare Scott Martin har haft riktigt bra tävlingar tidigare och vi kommer att igen sikta så högt vi kan för att försöka säkra ännu ett bra resultat, både för Toyota på hemmaplan och för oss själva i mästerskapet, konstaterar Evans.

Trots att han haft nackdelen att gå ut först på de senaste grusrallyna (Chile/Paraguay) har det ändå levererats stabila andra platser. Nu är det asfalt visserligen lite oberäknelig sådan, men att gå ut först är ofta en liten fördel då han slipper all grus från ”cutting”. Ändå ser han utmaningar för #33.
–Det är inget enkelt rally med väldigt krävande och kurviga sträckor. Under de senaste åren har vi ibland sett svåra förhållanden och även när det är torrt finns det väldigt lite marginal för fel. Lätt att göra små men kostsamma misstag…
*
Om Evans andas lite optimism inför helgen är det raka motsatsen för regerande världsmästaren Thierry Neuville som ännu inte vunnit något i årets WRC. Nu letar han styrka i sin Japan-seger 2022.
– Vi är verkligen sugna på att få upprepa samma känsla som då men vi får i första hand kämpa för att utveckla bilen och oss själva, menade belgaren.

Stor skillnad mot senast i ”CER” där det delvis bjöds på snabba och breda sträckor.
– Japan är troligen det krokigaste asfaltrally jag kört, kräver mycket fokus och alla vet att allt kan hända här…

*
Som vanligt har Ericsson Motorsport sytt ihop en överskådlig tv-tablå för rally i Japan. För vår del är dock tidsskillnaden tuff och merparten av sträckorna körs när de flesta sover. Den här gången är den på SVT1:s sida, sammandraget sänds på söndag klockan 13.50.

*
2026 när World RX taggas ner till Euro RX öppnar det upp för en välkommen comeback i form av norska färgklicken Andreas Bakkerud. I avvaktan på det nya reglementet som ska träda i kraft 2028 blir det ”Rallycross EM” för Andreas och där han även tog guld 2021.

Ny bil har köpts in med hjälp av sponsorn Tertnes Holding och det är samma Ford Fiesta som förde Anton Marklund till slutseger i EM för två år sedan.
–Jag gjorde lite research eftersom det inte fanns många bilar av den här kalibern på marknaden. Jag känner också Set Promotion väl, och med ett sådant initiativ vi nu tar oss an behövs expertis och vi kommer att samarbeta med dem, även om vi själva driver bilen, säger Bakkerud till Parc Fermé.
*
På sociala plattformar har berättats om problem hos SBF/Rally Sweden, företrädesvis av ekonomisk natur. Även att samarbetet med samebyarna som ända sedan rallyt omlokaliserade till Umeå, inte fungerat som något urverk tillverkat i Schweiz. Senast i måndags rapporterade Västerbottningen ”VM-rallyt ska säga upp personal, där jag som skåning är utelåst från vidare information. Trots detta är det ”business as usual” och idag öppnade rallyt sitt nya kontor i Umeå och då med specialerbjudande på ”Rallypass” till den 12-15 februari. På Rådshusesplanaden 6 i Umeå öppnar kontoret och där erbjuds Rallypass med 10% rabatt på ett pass och 15% vid köp av två eller flera pass.

Banan är sjävklart också klar och här syns även 2026 ”publikmagneten” eller Shake Down på Strandpromenaden inne i Umeå.
– Vår shake Down blev helt klart ett nytt och lyckat grepp, en publiksuccé där vi i organisationen har fått väldigt mycket positivt till oss. Både från publiken, men också från WRC-promotorn som verkligen gillar tanken med att rallyt kommer nära publiken, säger Joakim Åström, banchef Rally Sweden.
Banan blir i princip en kopia av årets med drygt 30 mil specialsträckor.
– Vi har inga helt nya sträckor men vi har på oss från promotorn/FIA att förnya en del och det gör vi genom att köra åt andra hållet på sträckorna, Koksele och Västervik. Sen kommer Bygdsiljumsträckan ha en helt ny början på cirka 6 kilometer innan den går in på tidigare sträckning och avslutar som i år, berättar Åström och fortsätter.
– Det är de stora förändringarna. I övrigt är det mindre justeringar där vi förlänger lite på någon sträcka och kortar lite på någon, mer detaljjusteringar.
Anledningen till att fortsätta med samma bana är enkel enligt Åström då den fungerade riktigt bra enligt WRC:s egen utvärdering.
*
I förra veckan skrev jag att ”Finnskogsvalsen/Helmia Rallyt” den 17 januari var först ut bland vinterns rally. Helt fel, för mycket tidigare redan den 3 januari är det premiär för ”Supercupen” och ”Tierpsrundan”. Onekligen ett vågspel att så långt söderut som i Uppland köra så här tidigt men MK Tierp har också skrivit i inbjudan att ”otjänlig väderlek eller annat fall av force majeure” är skäl för att ställa in. Anmälan är öppen och direkt kom två anmälda och till mitt gillande, så har klubben redan beslutat ”Ingen efteranmälan”. Ett tillägg som alla andra arrangörer borde ta efter och som landets ”SGA:er” borde uppmuntra sina arrangörer att följa så att ofoget att inte anmäla i tid kan stävjas.…
*

Tidig Motorbloggen men till i morgon blir det som vanligt och då även med tipset inför ”Forum8 Rally Japan”.