Johan K. plus Fløene kör Dakarrally, Ogier tycker Japan är extra viktigt, Tänak rykten, Henning S. försatt i konkurs, en sanning som alla utom expeter förstått och tre fabriks-Oplar i Monte…

Detta såg jag inte komma, Johan Kristoffersson blir en av deltagare i ”Dakarrally” 2026. I #420 och som medlem i Polaris Factory Team får Johan sällskap plus stort stöd av mer ökenvana och norska f.d WRC-kartläsaren Ola Fløene. Ett faktum som Johan skriver under på.

Något helt nytt för mig, men tur att jag har Ola bredvid och som guidar mig!

Dakarrallyt körs i Saudiarabien med start den 3 januari och målgång den 17:e.

*

Med bara två tävlingar kvar av WRC och där tre möjligen fyra olika förare har möjlighet att bli världsmästare, så är det i helgen upp till bevis. Leder gör Elfyn Evans och tack vare trädkraschen i ”CER” har nu tvåan Sebastien Ogier 13 poäng upp till walesaren. Lika många poäng har Kalle Rovanperä medan Ott Tänak som fyra, är 50 poäng efter Evans.

I ”Forum 8 Rally Japan” är det inte bara poäng som står på spel för Toyota, prestige kan inte underskattas på deras hemmaplan. 

Rally Japan är alltid speciellt för oss, och i år blir det ännu mer intressant med tanke på hur jämnt förarmästerskapet är, förklarar Ogier och lägger till.

Senast gick det inte vår väg men vi vet att vi har farten och fortfarande har möjlighet en att kämpa.

Rally på asfalt vid den här årstiden är alltid lite hasardartat där utkörd grus snabbt blir till lika halt underlag som gula höstlöv.
Sträckorna är mycket krävande, väldigt smala och tekniska utan mycket utrymme för misstag. Dessutom har vi har sett att vädret vid den här tiden på året kan göra saker och ting ännu mer komplicerade, summerade Ogier.

*

En hel del experter påstår att 2026 gör Ott Tänak comeback hos Toyota och ryktet har så klart även nått Alzenau där Hyundai huserar. Estländaren själv är fåordig och konstaterar bara att rykten alltid är i ”full swing” den här tiden på året. Thierry Neuville har skrivit på avtal för 2026 och inom kort förväntas även Adrien Fourmaux göra samma sak medan Tänak fortfarande avvaktar. Teamchef Cyril Abiteboul är öppen med att han absolut vill se en fortsättning den för Tänak över 2026, men medger samtidigt att bilen i år inte varit helt redo.

Foto. Hyundai Motorsport

Vanligtvis är det under år tre som man förväntar sig att få avkastning på investeringen, säger Abiteboul till DirtFish.

Vi vet att rally är en långdragen process och jag gör absolut ingen hemlighet av att jag skulle vilja att Ott fortsätter, jag tror att det finns fantastiska saker för den här kombinationen.

Tänak spelar själv ner sina chanser hos Toyota som han menar redan har ett fullvärdigt ”A-lag”, även om Rovanperä nu försvinner. Med andra ord, vilken annan dörr skulle då existera för honom än den ljusblå…

*

För oss som följer norsk bilsport har det länge varit känt att Henning Solbergs ekonomi varit föremål för en del diskussion. Nu har jag valt att ligga lågt i detta då jag inte finner någon glädje i att vältra mig i andras olycka. I synnerhet inte i Hennings, som jag alltid uppfattat som en trevlig person. 

Nu har dock saken tagit en ny vändning efter attFollo og Nordre Østfold Tingrett på begäran av tidigare kompanjonen, Ramiz Safdar försatt Henning i privatkonkurs vilket norsk media varit alerta med att berätta. Safdar har köpt Hennings skuld på 22,6 miljoner norska kronor efter att bolaget Østbergs gick i konkurs. För detta betalades 100 000 kronor och därefter har Safdar jagat Henning för att få in pengarna. Nu med förseningsavgifter och ränta har skulden alltså ökat till de 22,6 miljoner som Henning avkrävs. I ett SMS till norsk TV2 skriver Henning att konkursen ska överklagas och lägger till.

Detta är trakasserier på hög nivå och kravet är enbart för att skada mig!

*

Att försäljning av nya elbilar går trögt är ingen större hemlighet precis som en del klimatomhuldande och i backspeglen, ”grönögda” prestigeprojekt i norra Sverige. Målet från Volvo Cars var att om bara drygt fyra år (2030) enbart sälja rena elbilar, men som nu blivit ett mål man exakt som många andra biltillverkare, tvingas ge upp. Volvo VD Håkan Samuelsson bekräftar samma sanning som alla normalbegåvade redan räknat ut. 

Vi kan inte diktera detta och i slutändan är det konsumenterna som bestämmer när tiden är mogen för elbilar!

Foto: STCC

Förstår att detta är en obehaglig sanning men så är det, sedan spelar det mindre roll om det gäller elbilar på vägarna eller i rallycross/racing. Vill inte konsumenten ha det så spelar det ingen roll vad än  ”makten” vill pådyvla oss enkla människor som håller i plånboken… 

*

Har varit lite dåligt med ”Opel-godis” senaste tiden så när jag såg detta var det dags att reparera skadan. ”Rallye Monte Carlo” kördes för 36.e gången 1967 och bara tanken på att se tre svenskreggade ”fabriksbilar” bland de nästan 200 startade, är i dag helt osannolik. Men Opel-legenden Ragge Eklund hade övertalat Rüsselsheim, att detta var ett perfekt skyltfönster för att tvätta bort Opels präktighet.

Operationen blev lyckad, patienten överlevde med bravur och där Lillebror Nasenius/Fergus Sager vann Grupp1-klassen (Otrimmat) med nya Opel Rekord 1900 (#52). Trea blev Opel-kompisarna Anders Gullberg/Rolf Riggare och mellan de två ett annat tyskt fullblod, BMW 2000T1 med fransk förare. Tredje förare i det Hammarby-baserade teamet, Janne Henriksson/Bo Bergman hade lite problem och slutade på 13:e plats i den 23 bilar stora Grupp1-klassen. En klass som dominerades av Citroën DS21, elva ”Paddor” startade och den bästa slutade som fyra. Ska även var lite rättvis och det fanns även en Volvo Amazon anmäld, Günther Kolwes körde in som åtta, över en timme bak Nasenius. På tal om rättvisa, så hette totalsegraren Rauno Aaltonen som med hjälp av legenden/ikonen Henry Liddon tog #117 Morris Cooper S till seger med 12 sekunders marginal. De sekunderna skilde Ove ”Påven”Andersson/John Davenports Lancia Fulvia 1,3 Coupé HF från seger.

I detta sammanhang passar det bra att visa en gruppbild på Opel-legender ”back in the days”. Lyckades identifiera Ari Vatanen längst till vänster och bakom honom Walther Röhrl. Längst fram i svarttröja/grön krage en av de allra största, värmlänningen Bror Danielsson och någon ytterligare presentation lär knappast behövas… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *