Klart idag det blir rally i Kristianstad men KRC valde Nybro, WRC-ledaren byter fokus och känner FIA till Bil-O?

Tävlingsledaren för Rallytravels Kong Christian Race Björn Larsson kan pusta ut, det blir tävling den 27 april. Även om den försenade våren fortfarande gör sig påmind i nordostskåne menar Björn att det ser bra ut. Men när anmälan ständer idag klockan 18.00 är detta definitivt.
– Vi tar inga efteranmälningar och för tillfället har vi passerat hundrasextio ekipage så vi lär hamna på kanske hundrasjuttio innan klockan arton, menar Björn.
– Vi måste tänka lite på vägarna också så det kan bli aktuellt med att korta ner några sträckor om det skulle visa sig att de inte torkat upp!

*
Klassiska Rallycupen lockades inte av inviten från Skåne utan valde istället Nybro AC:s Zabra-Rallyt den 4 maj som ersättning för Götenerundan. Här bjuder smålänningarna på elva mil totalt varav tre mil onotade specialsträckor då tävlingen även ingår i Bilsport Rallycup. Breaking news: Fick precis nu information att Kongen lär ha tackat nej till KRC och då är det såklart svårt för ”Lingen” att använda den som ersättning.

*
Men före både Kristianstads MK och Nybro AC så kör Trelleborgs MK redan nu på lördag DM-premiären för Södra BF ”Anderslövsrallyt”. Fick ett snack med ”rallypensionären” Lennart Kristensson som lägger om inte all fritid så stora delar av den på Söderslättsträckorna. Lennart är dock lite irriterad för att inte säga sur, på att så få (just nu bara 77 anmälda) vill komma till tävlingen.
– Känns lite trist när vi lägger ner så mycket jobb för att få till stånd tävling, menar Lennart.
– Vill man överhuvudtaget köra rally kan man ju undra?
Att det är mycket jobb med en rallytävling vet de allra flesta och det är klart, kommer där då få och kör, känns det klart lite tråkigt.
– Alla som kör rally borde vara tvingade till att följa med en ”fadder” som jobbar aktivt med banläggningen, föreslår Lennart.
– Då kanske man förstått hur fruktansvärt mycket jobb det är med att bara hitta sträckor för att få lov att använda till rally.
– Sträckor som sedan förarna gnäller över för att de är antingen ojämna eller hala…
Tror att Lennart har mer än rätt i sin bedömning, fler i rallyleden borde engagera sig i jobbet före, under och efter tävling. Om inte detta snart blir verklighet finns där framöver nog väldigt få tillfällen att till exempel klaga på dåliga sträckor…

*

I KRC:s ”Gästbok” skriver Karl-Bertil Ling något intressant som kan hänga ihop med helgens Rådsmöte för SBF. Ling skriver: ” Vi jobbar på att Hans skydd skall vara frivilligt i Krc och Hrc t.o.m. Klass 8. Vi har fått gehör för det i Hu men vi måste få det officiellt från SBF, kan dröja ett antal veckor,vi får se.”

*
Fick även lite annan information från Karlstad om att redan beslutade krav kring den personliga utrusningen kan komma att ändras. Skippas 5-års regeln för stolar och bälten är detta enbart positivt och likaså den närmast tramsiga regeln vad gäller säkerhetstankar. Tanken i min blå Kadett är från 1964 och den betraktar FIA och SBF som helt OK medan min kamrat Martin Miles fina men något ”överåriga” säkerhetstank fick ”icke godkänt” vid helgens TUSS-besiktning.
– Visst retar det mig att behöva kassera fullt funktionsdugliga grejor, men det som irriterar mig allra mest är att det är två år sedan tanken blev överårig och ingen har sagt ett ljud om detta förrän nu, menar Martin.
Martin, tänk istället på att du kört omkring i en dödsfälla. Du borde haft en original Volvotank från början av sjuttiotalet istället, då hade bilen varit mycket säkrare ( obs ironi)…

*
Ryktena säger också att den gamla overallen med märkning ”1986” i halsen kan vara godkänd även i fortsättningen. I så fall ett steg i rätt riktning även om min ”1986:a” numera har permanent adress i förrådet. Den nya väntar på att få göra debut på söndag i Sturupsprinten!

*
Nu börjar även VW Motorsportbasen Jost Capito tro på WRC-guld för Polon och Sebastien Ogier. Capito var oerhört stolt över alla teammedlemmar från vinnaren Ogier ner till vindruteputsaren och med ännu större självförtroende.
– Vi är nu VM-ledare och verkar kunna tvinga våra konkurrenter att göra misstag och detta utan att göra några själva, konstaterar Capito.
– Med detta i åtanke är det kanske dags att ändra målsättning för året…

*
Nu leder Ogier så överlägset, 54 poäng för Miko Hirvonen att jag tråkigt nog tror att loppet redan är kört, det blir guld för ”WRC-rookien”. Trea är Sebastien Loeb, på 43 poäng (Ogier har fått ihop 102 poäng), fyra kommer Mads Östberg med 32 och på femte plats Jari-Matti Latvala med 31 hopkörda poäng.
Avslutar med ett mejl från ”2X Nilsson” alltså far och son Rune och Andreas Nilsson från Hässleholm. Måste säga att är det några i bilsportfamiljen jag beundrar så är det Bil-O folket. Orden ”gnäll” eller ”klaga” verkar inte finnas i deras ordlista? Andreas skriver:
” I helgen, närmare bestämt i lördags, var det premiär både för FDM DASU Classic serien (regularity) i Danmark samt Bil-O Syd serien i Sverige. För att hinna med båda tävlingarna och tjäna in någon timmes sömn var det teamsamling i stugan på Råå i fredags kväll.
Redan innan kl. 7 på lördagsmorgonen bar det av i Asconan över sundet mot Slangerup på Själland där Gladsaxe motorklubb stod som värd för första avdelningen av FDM DASU Classic 2013 i pålidelighedsløb/regularity. Som vanligt var det god uppslutning med drygt 50 ekipage anmälda varav 19 i Touringklassen som vi tävlar i. Tävlingen mätte 23 mil och gick primärt på fina, smala, och slingriga asfaltsvägar på landsbygden. Efter ca 7 timmar inkl kortare lunchuppehåll nådde vi målet utan några större bekymmer och med en bra känsla i kroppen.
Tyvärr hann vi varken invänta resultat, avslutningsmiddag eller prisutdelning för att hinna till premiären i Bil-O Syd serien i Sverige.
Så efter en snabbfika var det bara att kasta sig i Asconan igen för att bege sig tillbaka till Råå för bilbyte till RAV4:an och vidare färd mot Hallaröd och SMK Hörbys tävling.
Lagom till start vid halv tio så började den långa dagen sätta sina spår och tröttheten smyga sig på. Men det var bara att försöka tagga till och ställa om till ”bil-o tänk”. Även denna tävling flöt bra och Valdi lyckades inte lura oss på någon tavla även om han som vanligt gjort några goda försök. Eftersom även Franssons och Hjelm/Evaldsson lyckades nolla på tavlorna blev tiden på det intensiva skissprovet på ett av Höörs industriområde direkt avgörande och här drog vi tyvärr det kortaste strået och fick längst tid av oss tre efter en del småmissar i kartläsningen. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera Hjelm/Evaldsson som slog till med en riktigt bra tid.
Vid målgång 01:30 visade trippen att ytterligare 9 mils tävling hade lagts till handlingarna.
Under eftersnacket i Hallaröds skola lyckades vi få fram resultatet från Danmark på telefonen och det visade sig att det blivit klassvinst med noll tids- och tavelprickar!
Vid 03:00, 21 timmar efter att väckarklockan ringt landade ett trött huvud på kudden igen.
Sist men absolut inte minst vill jag tacka tävlingsledning och alla funktionärer vid de två tävlingarna som gör det möjligt för oss tävlande att ”leka av oss” :)”.
Undrar om FIA vet att det finns något som heter Bilorientering?

 

8 svar på “Klart idag det blir rally i Kristianstad men KRC valde Nybro, WRC-ledaren byter fokus och känner FIA till Bil-O?

  1. Va gött att Kongen blev av, ska som Fylking säger ”Äntligen” få med frugan ut i skogen och kolla på skojig bilåka. Att det tog 8 år innan är en annan femma.

    Inga komfirmationer och skit i år.
    Fast ”testkörde” 1:a sträckan ifjol efter en orienteringsträning, så lite Kongen blev det.

    Mvh Kennet med alla skruvar på plats!!!!

  2. När du säger ”wrc rookie” verkar det som om du syftar på Sebastien Ogier. Vill då vänligt påminna om att han var stallkamrat med Loeb i Citroen för 2 år sedan, och ofta var lika snabb eller snabbare. Situationen blev ohållbar i teamet och Ogier valde att lämna för ett långtidskontrakt med Volkswagen som ju såg potentialen. Jag vill påstå att Ogier de 3 senaste säsongerna varit världens snabbaste rallyförare. Dock hindrad genom stallorder i Citroen för 2 säsonger sedan, och ifjol handlade det ju om utveckling av polon. Det riskerar tyvärr bli lika förutsägbart nu som under ”Sebastien den förstes” tid framöver, om nu inte Tidemand kommer in till nästa år och visar lite vikingatakter. //Vänliga Rallyhälsningar Tomas Mårtensson.

    1. Hej Tomas.
      Jag vet vad Ogier har i sitt cv och som du kanske noterade stod WRC-Rookie inom citattecken. Tänkte som så att detta var första året efter Skodaåkandet…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *