Klara A. kör Extreme E även 2023, vintersprint blev grussprint, Breen kör hela ERC som blir hetare än på länge, miljöprofilerat ROC i Piteå och idag är det Håkans stora dag!

Motorbloggen inleder med en glad nyhet att min klubbkompis i SMK Hörby Klara Andersson är klar för full säsong i Extreme E med ABT CUPRA XE. I fjol körde Klara två tävlingar och det blev succé med seger i finalen som kördes i Uruguay. Den första för teamet där hon som teamkompis har qataren Nasser Al-Attiyah.

En ära att få vara en del av ett så fantastiskt team och hålla igång vårt momentum efter förra årets dubbla pallplatser tillsammans, skriver Klara.

Inte alls oväntat att teamet ville behålla Klara som bara är i början av sin karriär och som garanterat har mycket kvar att leverera. Inte bara i den här typen av tävling utan även i rallycross och World RX där vi fortsatt med spänning väntar på hur 2023 kommer att se ut. Teamchefen för CUPRA Racing, Xavi Serra är glad och stolt över att kunna knyta Hörby-föraren till sig för ännu en säsong och målsättningen är klar.

Vi är här för att kämpa om segern och genom att få med Klara i laget får vi ett vinnande team. Jag ser verkligen fram emot att se både henne och Nasser tävla igen!

I helgen är Klara på plats för Race of Champions i Piteå för att visa upp bilen, Tavascan XE. Den första tävlingshelgen för Extreme E är planerad till den 11-12 mars i Saudiarabien. Mer Al-Attiyah som har ett förflutet i rallyvärlden genom många starter i WRC men de senare åren mest tävlat i mästerskapen i Mellersta Östern. Detta parallellt med off-road -rallyn och senast i Dakarrallyt tog han sin femte seger.

Foto. Rally Oman

I helgen körs ”MERC” med Rally Oman där Al-Attiyah kör med sin VW Polo R5 men fick en dålig start. Redan på första sträckan åkte han av och skadade kylaren så illa att han fick ge upp. Omstart efter Superally-regeln väntar, men det kan bli svårt att klättra från dagens 13:e plats till toppen.

*

Det har varit många turer kring Falköping MK:s bidrag till SM-Veckan, ”SM i Vintersprint”. Först var det klent med anmälda men när detta rättade till sig, så var det vädret som dj-lades och med vinter långt borta. Nu har arrangören tvingats till ett tråkigt beslut, det blir på grus som vintersprinten avgörs.

Med dryga veckan kvar till tävlingen är det nu beslutat vilken form av däck som får användas. Beslutet är, grusdäck en information som de tävlande även får i pm!

Känns onekligen lite konstigt att köra vintersprint på barmark men som det nu är, är det bara att gilla läget. SVT sköter sändningarna från SM-veckan och kommer sända live både från Rally-sprinten och E-sporten som avgörs i Arena Skövde.

*

Den 11-12 mars är det premiär för ERC i Portugal med ”Rally Serras de Fafe” och årets upplaga av EM-serien ser ut att bli den hetaste på många år. I dag meddelade Hyundai  Team Portugal att WRC-åkaren Craig Breen/James Fulton kommer att köra deras i20 Rally2 inte bara i Fafe utan i alla åtta deltävlingar. För Breen blir det debut med Rally2-versionen då han tidigare bara kört med den gamla R5:an. Om bilen är ny för irländaren så är inte ERC det, då han här gjort 35 starter som gett fem segrar, fyra med Peugeot och en med Citroën.

Foto: privat

En annan som satsar på ERC är Finske Mästaren 2022 Mikko Heikkilä som kör för det portugisiska teamet ”The Racing Factory” och kör deras Skoda Rally2. Ifjol slutade 31-årige Heikkilä trea i ERC-tävlingen Rally Liepaja och det blir fortsättning med Samu Vaaleri som co-driver. Starten i Fafe blir med den äldre Rally2-Skodan men sedan väntar bilbytet till nya Fabia RS Rally2. Som bekant jobbar Tom Kristensson 24/7 för att även han ska kunna göra Breen och Heikkilä sällskap i ERC-seriens åtta deltävlingar. Ännu är inte ERC-säcken ihopknutnen berättar succémannen från i fjol men menar att det ser bra ut så här långt.

Foto. Emma Fransson

I klassen ERC 4 Juniors gjorde ifjol Victor Hansen/Victor Johansson ett försök att mäta sig med i klassen betydligt budgetstarkare medtävalre från kontinenten. Ett försök som artade sig bra men där en olycklig vattenplaning i Tjeckien satte stopp för säsongen. Dessvärre var kraschen så illa att det inte blev någon start i finalen i Spanien. Men nu är Fiesta Rally4:an på rehab och jobbet med att få tillbaka den i ursprungskick påbörjat hemma i verkstaden utanför Hörby. Nu har inte Victor någon kniv på strupen då juniorpremiären inte är förrän ”79th Rally Poland” den 20-21 maj, samma helg som South Swedish Rally. Därmed slipper han både att åka till Portugal och så den långa båtresan till Gran Canaria.

Eftersom vår serie innehåller sex deltävlingar har de två första valts bort för att få en jämnare mix av grus och asfalt, förklarar Victor.

Om mina ”kvittrare” har rätt så kan det bli mer blågula inslag i ERC under säsongen vilket inte alls vore konstigt med nya ”Royal Rally of Scandinavia” i Värmland. Inte bara detta, utan med de två första tävlingarna borta återstår bara en enda långresa, den till Italien och ”Roma di Capitale”. Annars är Polen, Litauen, Tjeckien och Ungern inte avskräckande långt bort.

Foto: Privat

En som också aviserat ERC för 2023 är danskan Jeanette  Kvick Andersson.

– 2023 blir det ERC som första dansk sedan 2003 (Henrik Lundgaard Toyota) men nu som första danska i full EM-säsong, berättar ”Kvicken” och fortsätter. 

Jag är stolt över möjligheten och ser fram emot att visa att Danmark kan vara på världsnivå när det gäller rally! 

42-åringen har gjort över 200 rallystarter som notläsare och då bland annat utanför de danska gränserna med Alfred Kramer jun. och Norman Kreuter.

*

I helgen är det då fullspäckat med  motorsportelit i Piteå när Race of Champions (ROC) avgörs på isen utanför Piteå Havsbad. Ifjol var det mildväder och stark blåst vilket gjorde att där var mycket vatten på banan som då fick kortas, vilket inte är nödvändig i år. Som vanligt vill man framhålla sin miljöprofil och därför finns flera olika elbilar till förarnas förfogande. Polaris RZR, Supercar Lites, Zeroid X1 men även en prototyp för rallycross, Cupra Urbanrebel Concept.  I fjol vann Petter och Oliver Solberg med Team Norway landskampen ”Nations Cup” medan Sebastien Loeb tog hand som ROC för förare. Lördagen är vikt för landskamp medan söndagen vigs åt förartävlingen. Gissar att Team Sweden med Mattias Ekström och Johan Kristoffersson söker revansch mot ”The Solberg family”. I Team Nordic tävlar Felix Rosenquist ihop med Le Mans-legenden från Danmark Tom Kristensen.

SVT1 sänder i morgon lördag:

11:30-15:00: Race of Nations

Söndag:

12:00-15:00: Race of Champions.

*

Idag är det ingen vanlig dag, det är ”lillebror” Håkans 60-årsdag. Att det gått så lång tid sedan mor kom hem med detta knyte är svårt för mig att förstå, lika svårt som att jag då också måste vara 12 år äldre. Foto: Tommy Svensson

Någonstans på vägen mellan BBHörby Lasarett och Grönegatan 4 måste något skett med tideräkningen, då jag i princip inte är ett dugg äldre än Håkan. Medan jag valde att gå åt rallyhållet valde han bollar och även om det smärtar, så blev han nog mer framgångsrik med dessa än vad jag blev med rallybilar. Utmärkelsen ”Mellanskånes bästa fotbollspelare 1991” är svårt att bräcka med tror jag, en 12:e plats i Rally DM i början av 70-talet. Låt vara att  även Småland ingick i DM…

Enda bestående menet av att ha umgåtts med mig inom rallysporten är när en klubbkompis (Lars ”Pumpare” Jönsson från Vollsjö) kallt konstaterade när syskonen Svensson var ute som publik på en tävling i Sjöbo.

Jaså du har den lille mekanikern med dig!

Inget konstigt alls men detta satte sig, efter den här  dagen är min bror fortsatt ”Mecken” för de allra flesta i bekantskapskretsen. Inte så att Håkan valt bort rally helt, han var till och med på en förare/karltäsarkurs i Karlskrona där Björn ”Nalle” Johansson var kursledare, vilket han ibland framhåller sent på kvällarna när vi haft lite ”brödrasnack”. Det fanns ändå visst rallyhopp efter att han fått körkort då jag på eget bevåg lyfte bort mors kopparfärgade Ford Escort 1,6 till förmån för en gulsvart Opel Kadett GT/E med klara rallygener. Det klickade dock inte riktigt mellan de båda (bilen stannade konstigt nog ett flertal gånger) och då fick jag order till bilbyte. Det blev en Saab 99 GLi som behölls till att Opel Kadett GSi tog över innan han träffade fru Ann och kort därefter kom så både Dennis och Sabina. Dennis har i sitt CV att han kört service för en SMK Hörbykompis som provade SverigeSerien med en VOC:are. Fortsatt kan han vakna kallsvettig över alla hundra mil i en iskall Toyota Hiace under resan Hörby-Vännäs-Hörby. Att han sedan några år senare lyckas träffa Asarum/Volvo-profilen Åke Månsson tämligen hårdhänt i samband med parkering i Rally Sweden, är en helt annan historia. Ett litet utvik, men nuförtiden består Håkans rallyintresse mest av det som sänds på tv plus att han tar sig ut på SMK Hörbys årliga evenemang.

Foto: Tommy Svensson

En sak har  han lärt sig den hårda vägen, paraplyer är aldrig bra när det är storm. Oavsett detta så är han min enda bror som jag också är väldigt stolt över och som nu blivit stor, så hipp, hipp hurra för Håkan idag!!!

*

Ingen Motorbloggen lördag, 2-års kalas väntar. Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *