Ekström och ”The Solbergs” vinnare i ROC, Klara visade sig och sin bil i Piteå, Julia T. hyllades i Estland, Saarinen vann i Järbo, Lindquist toppar SverigeSerien och Alvén rapporterar från historiska Rallye Monte Carlo.,

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och efter dagens tre timmars tv-show från ”Race of Champions” måste jag tillstå att detta format är perfekt som tv-underhållning i synnerhet när trion Maria Wallberg, Johan Ejeborg och Jonas Kruse sköter snacket.

Foto. Tommy Svensson

I går missade jag i stort sett hela ”Nations Cup” då vår gudson son Max hade 2-års kalas och då fick isäventyret stryka på foten. Noterade åtminstone att ”Team Norway” återigen vann genom Oliver och Petter Solberg. En seger där Oliver bland annat eliminerade tidigare ”kompisen” i Hyundai Thierry Neuville, vilket måste ha känts extra skönt. Belgaren pekades ju ut som ingenjören bakom att Oliver fick lämna sin plats i WRC och att då köra ifrån honom måste ändå ha gett visst välbefinnande.

Foto. ROC

I dag var det mer dramatik  när förartiteln skulle avgöras än kan vad jag förväntat mig. Utgår från att merparten av bloggens läsare följt sändningarna där den förväntade finalen med Oliver Solberg som en av finalisterna kom av sig. I fajten med Neuville laddade värmlänningen aningen för hårt med tävlingen vassaste bil.

Foto. ROC

Gick då hårt i barriären och lyckades slingra en banderoll kring höger framhjul och fick bryta. Att det sedan blev svensk seger i andra körningen betydde dock inget utan Neuville gick vidare och familjen Solberg fick åka hem. I finalen var det Mattias Ekström som mötte Mick Schumacher i det som skulle vara bäst av fem körningar men som av tidsskäl kortats till tre. Nu behövdes det ändå inte mer än två heat för Mattias att ta sin fjärde ROC-seger.

Foto. ROC

Inte ens det faktum att bilen tog eld kort efter start och delvis rökfylldes så att ”medåkaren” ville att dom skulle bryta, störde Audi-föraren. Med handen slog Mattias ner elden, satte strömbrytaren för el-vindrutan på off och fortsatte mot välförtjänt seger. Tänkte inte recensera bilparken i Piteå men nog lät det bättre när Supercar Lites bilarna kördes på isen än den fulladdade framtiden.

*

Foto: ABT Cupra

På plats i Piteå Havsbad var även SMK Hörbys för Extreme E 2023 klara, Klara Andersson för att visa upp sig och sin för detta ändamål ABT Cupra-bil.

Foto: ABT Cupra

Första gången någonsin ODYSSEY 21 tävlade på is, förklarade en nöjd Klara.

– Kanske ser vi en Ice X Prix i framtiden?

Samtidigt i Tartu i Estland fanns klubbkompisen Julia Thulin på plats för deras stora prisgala Eesti Autospordi Liit ihop med sin J-WRC-förare i fjol Robert Virves.

Foto: privat

En sak jag inte förväntade mig var att vi blev framröstade till årets besättning. Detta är ett stort pris i Estland och jag är så glad att ha varit med på denna resa med Robert, berättar Julia.

Tack för alla äventyr, lärdomar, skratten och för ett fantastiskt 2022. Låt framtiden ge dig det bästa och sluta aldrig kämpa!

I år ha Virves portugisen Hugo Magalhaes vid sin sida när han ska försöka göra sig ett namn i WRC2.

*

I nystrajpad Hyundai i20 R5 tog Jari Saarinen/Jörgen Fornadner hand om segern i Järbos ”Gestrikekannnan” ingående i Supercupen. Trots att chauffören kände sig krasslig blev det tre raka sträcksegrar vilket bäddade för Kvarnvingar-seger, 16,9 sekunder före Stig Andervang/Robin Eriksson, Skoda. Längre hopp till trean Fredrik Grahn/Lina Holmgren, Skoda även för dom och strax över 40 sekunder bak östgöten.

Foto: Saarinen Racing

Sandvikens Daniel Edman/Hans Ädel med Volvo 940 blev bästa 2WD-ekipage och sexa totalt av de 77 som nådde slutmålet. Bara 8,6 efter kom så klubbkamraten och Nissan-åkare Oscar Sundell/Joakim Söderqvist. Längst ner på prispallen ställde sig Hampus Karlsson/Edvin Söder, Woxnadalen, Toyota. En imponerande körning svarade vinnaren av C-2WD, Martin Jonsson/Robert Bergvik, Woxnadalen för. Med Golfen slutade duon 12:a totalt och nästan två och en halv minuten före klasstvåan från Sandviken, Patrik Greis/Stefan Gunnarsson, Ford Fiesta. På brutit listan fanns 18 ekipage och bland dessa fanns Hälsinges Tomas Bergman/Ida Lidebjer Granberg. Att det var stor skillnad mot att köra Mitsubishi och nu Citroën R5 upptäckte paret direkt och tråkigt nog slutade debuttävlingen i ett snöfyllt dike.

*

Det blev ingen revansch för värmlänningarna Patrik Fredriksson/Per Wiksten när SverigeSerien körde deltävling tre i ”Vännäs Plåt Rallyt”. Återigen blev Magnus Lindquist/Sara Ridde Laxå MK för svåra och vann A-klassen med 17 sekunders marginal. På tredje plats hittas Alexander Pettersson/Alexandra Boqvist, Boden. Med segern förstärkte Lindquist cupledningen. B-klassen vanns av Alexanders klubbkompis  Mathias Johansson/Stina Igebjörk före Noah Grönkvist/Lucas Ivarson Olsson, Hofors. Bäste VOC-are i C var Ingvar Ivarsson med rutinerade Pierre Ellison som kartläsare och paret tävlar för Säffle. Att snabba hemmaduon Jörgen och Nicklas Jonasson skulle vinna genrepet inför starten i Rally Sweden var ingen högoddsare. Skodan var över tre minuter före tvåan i klassen, Rober Westin/Tomas Karlstörm, Örnsköldsvik. Närmast efter Jörgen och kusin Nicklas var 2WD-vinnaren Thomas Lathi/Tomas Wikström med Volvo 940 och NMS-Boden som klubbadress, 1.55,0 skilde upp till Skodan.

*

Just nu är Rallye Monte Carlo Historique i full gång och som vanligt vill gärna korsningen smålänning/skåning Dan Alvén dela med sig av äventyret med #167 Mercedes 350 SL från 1971 och kartläsare Sven Johansson.

Foto: Dan Alvén

Dan skriver: Nu är rally cirkusen igång igen trots att dent inte skulle ske mer, men med åldern blir mandomsproven viktigare och detta gäller hela ekipaget, som har en sammanlagd ålder på endast 196 år. Dessutom med samma färgton, som går i grått. Bilen är samma envisa Mercedes, som inte ville vara med längre än till ca. 8 km innan slutet av special sträckorna ifjol. Den har fått sig en riktig genomgång (trodde jag), besättningen har minskat med ca. 10 kilo och då 5 kilo vardera så den är vältrimmad. Bilen hämtades några dagar innan från verkstan, där den fått en genomgång, men på hemvägen uppförde den sig likadant som den gjorde året innan. Enda lösningen på problemet var att försöka få bilen att funka till verkstan på onsdag morgon på väg till Turin där vi startade. Men lite tur och småländsk finurlighet fick ”dom” igång bilen, som nu går som den ska.

Foto: Dan Alvén

Nu gäller det att se hur länge det håller, håll en tumme eller två. Från Turin gick det så via krokiga vägar till Gap dit kom vi efter ca. 23 mil och 4,5 timmar körning mitt i natten. Efter att ha deltagit sex gånger tidigare i detta mandomsprov så hade jag bokat hotell för dom timmar vi kunde vila innan starten på fredag. Efter en medioker frukost bar det iväg till starten från Gap till Monaco via en del kontrollstationer. Solen sken från en klarblå himmel och alla gamla bilar med deras äldre besättningar njöt i sina träningsoveraller och gymnastik skor eller det man kallar racing klädsel.

Foto: Dan Alvén

I Monaco monterades det in en s.k. Trippmottagare, så dom som har hand om det, kan kolla var vi är. Det är som samhället har blivit utan det är tävling. Totalt startar det ca. 280 bilar från Oslo, London, Reims, Bad Homburg och Turin och alla finns här i Monaco.  Rapport från lördagens övningar.I fredags startade vi från Monaco via Route Napoleon, förresten undrar jag varför alla fransoser är så stolta över denna man? Mig veterligen så vann han inga krig, dog på en ö någonstans som inte ens har blivit ett semesterparadis!

Hur som helst körde vi ca. 120 km sedan skulle det kalibreras, dvs. se till att vi hade rätt hastighet mellan vägen och mätaren som sköts av co-piloten, Sven min gamle vapendragare från Spanien, USA och ”de stampade jordgolvens land”, Sverige. När vi fått intrimmat apparaterna for vi vidare till den första specialsträckan, som gick uppe i bergen på en asfalterad gammal kostig. Jag förstår inte hur man kunnat asfalterat alla dessa kostigar på ställen där den knappt finna någon trafik till och med korna är borta, då dom måste ha tyckt att asfalten förstörde deras klövar. Mätningen och körningen gick ganska bra med våra ambitioner.

Foto: Dan Alvén

Vidare under dagen körde vi ytterligare två specialare på isiga, snöiga och krokiga vägar, då Mercedes är gjord för komfort och kanske inte is och snö, så blev resultaten av dessa sträckor si så där. Både bilen och besättningen klarade sig helskinnade vilket var bättre än många andra, som låg i dikena utan möjlighet att fortsätta rallyt. Arrangörerna har trimmat tidsanpassningen ännu mer, så nu är det ännu svårare att komma i tid till tidkontrollerna, som finns utmed vägen. Vi missade några och fick straff poäng men än har vi klarat ”repet i Evertsberg”, som dras om man inte är där innan en viss tid i Vasaloppet. Till Valance kom vi ca. 18.30 efter ca.450 km genom det vackra landskapet, fina byar, snö och is men solen sken från en klarblå himmel. Betr. mat, så fick vi mat på fredags kvällen ( se bild) och även igår kväll så fick vi is oss lite käk, så bantningskuren får väl bero någon dag. Idag (lördag) fortsätter resan mot nya asfalterade kostigar och ber att få återkomma om nu det finns någon, som är intresserad av detta totalt onödiga äventyr, men trevlig är det och kanske kan bli en del av memoarerna?”

Efter lördagens etapp leder Giorgio Schon, Austin Cooper S före Ville Silvasti, Porsche 356. Norskt på tredje plats genom Petter och Espen Granerud, Ford Escort. 33:a och som bästa dansk hittas Per Vilslev/Erik Andersen, Opel Kadett GT/E.

Foto: Torben Weber Andersen.

Bäst med blå/gul-flagga är Mauritz Lange med polsk kartläsare Piotr Dany som 140:e bil med Ford Escort.

Foto: privat

Tio placering sämre har Mikael Högström/Karl-Erik Bäckwall, Volvo PV. För vår ”reserapportör” Dan Allvén är placering 220 som gäller så här långt. Näst sist av de 265 som fortsatt är med i tävlingen hittas Magnus Janard/Mats Grimme i en av de två svenska Renault R8 Gordini som kör rallyt.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *