Limahoppet Levin hoppas blygsamt på ”topp-3”, åtta mil bort finns en som gärna sätter stopp, 22 VOC:are i Vännäs, Toyota byter chef, Hyundaichef menar att man borde vara mer aggressiva och ”Youtuber-Liljegren” har fått nog!

Även om Patrik Flodin med Volvo 940:an stannat kvar i SM-klassen ”Trimmat 2WD” tror jag ändå inte att han kunnat hota hemmaföraren Andreas Levin, varken som publikfavoriter eller till seger i Rally Lima. Då tänker jag inte bara på att han och syster Therese i högerstolen har mer rutin från Dala-sträckorna utan än mer på syskonen höga tempo som få lär få svårt att hänga på. Men Andreas är alltid ödmjuk och hoppas ”bara” på topp tre.

Foto. Annemo Friberg

Vinterföre är favoriten och visst är jag bekväm med vägkaraktären i Lima. Lite utmanande är vad man får för startnummer och om fästet är bra eller om det är två spår, menar Andreas. 

Även om han är uppväxt kring Lima är det ändå inte alla sträckor han kört med sin Nissan Sunny vilket han ser som en utmaning. Nissan var Andreas tidigt ute att köra när alla andra valde Toyota, Golf eller Volvo och detta är hans andra efter att den första blev skrot i Arvika för fem år sedan. Att åka av vägen är annars inget som han och Therese är kända för.

Peppar, peppar… och det brukar gå hyfsat. Fast den här gången är hela Sverigeeliten med, många bra, säger Andreas.

Att sikta mot seger är för mycket menar han blygsamt, men topp tre då är han nöjd. 

Det behövs alltid lite stolpe in, det kommer man aldrig ifrån!

Foto. Annemo Friberg

I bakgrunden finns pappa Jan och mamma Birgitta som var flitiga i SM-rallyna på 90-talet och tog bland anatt guld 1992 med en Peugeot.

Jag får ofta höra att de minsann har ett SM-guld och inte jag. Men SM har alltid kolliderat med mitt jobb, så jag har aldrig satsat helhjärtat på det, förklarar Andreas.

Tävlingsledare Sune Rickardsson delar min åsikt. 

Jag tror de andra får svårt med  Levinarna, får man inga tekniska problem är de snabbast!

*

En som gärna sätter käppar i Levinhjulen är rallycrossåkaren med färskt SM-guld Andreas Israelsson. Rally har alltid funnit hos Andreas och nu är det 20 år sedan han gjorde debut och i Lima är målet solklart.

Nu ska jag ge Andreas en riktig match. Målet är att slå honom, för då blir det också en bra placering, konstaterar han.

Foto. Annemo Friberg

Även Israelsson är snudd på hemmaförare då det bara skiljer åtta mil mellan hemmet utanför Dala-Järna och Lima.

Detta är min favorittävling också den ligger närmast, inte geografiskt men närmast mitt hjärta.

Till Rally Lima kommer han i en nyinköpt och noga genomgången Nissan Sunny.

– Jag vill ha samma förutsättningar som Levin och jag tror ”Nissan-familjen” blir farlig även om jag ännu så länge inte  kört en meter med bilen…

Nu har Israelsson ett trumfkort i overallärmen som kan bli avgörande då han som co-driver anlitat Hässleholms Björn ”BJ” Johnsson.

*

I helgen får deltagarna i VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien känna på lite av vad som väntar WRC-gänget om två veckor. Då drar man till Vännäs inte långt från Umeå för att köra ”Vännäs Plåt Rallyt”. Här väntar perfekt vinterväder och fyra sträckor som ska köras två gånger.  

I år kommer Vännäs Plåt Rallyt att bli något alldeles extra. Förutsättningarna är perfekta och de sträckor som står på tapeten är väldigt, väldigt fina. Helt enkelt toppsträckor i klass med VM-sträckorna men lite kortare. En av rallyts sträckor har genom åren varit utbildnings-, test- och träningssträcka för en hel rad av rallys största storheter, säger klassansvarig Roger Fransson.

Tråkigt nog håller den trista trenden i årets vintertävlingar i sig, bara 43 anmälda varav då 22 kör VOC-bilar. Här söker garanterat Patrik Fredriksson revansch på vinnaren från Torsby, Magnus Lindquist. Värmlänningen åkte av medan Magnus vann.

*

På tal om trist trend, samma dag skulle även Härjedalens MS arrangerat ”Trötängsprinten”. Men intresset var för dåligt och klubben ställde in på grund av för få anmälda.

*

Idag meddelade Toyota att deras högste chef Akio Toyoda väljer att dra sig till från början av april. Toyoda är mannen som hela tiden hållit Toyota Gazoo Rcing under armarna och var också den som såg till att det blev Tommi Mäkinen som fick ansvar för rallyverksamheten när man gjorde comeback 2015. De som nu befarade att rally skulle hamna i skuggan efter chefsbytet behöver nog inte oroa sig, då ersättaren är Koji Sato, 53 år och för närvarande chef för Lexus. Dessutom sitter han som ordförande för Toyota Gazoo Racing och är en motorsportman ut i fingerspetsarna.

*

Även om Thierry Neuvilles tredjeplats i Rally Monte Carlo inte var någon katastrof för Hyundai så var nya teamchefen Cyril Abiteboul långtifrån nöjd. Efteråt ångrar han att man inte var mer aggressiv och för DirtFish förklarar han.

Foto. Hyundai Motorsport

Vi har försökt vara mer aggressiva med inställningarna  och i efterhand borde vi ha gjort detta tidigare under helgen vilket kunnat ge bättre dynamik och mer självförtroende våra förare! 

Han är också klar över att utan Elfyn Evans punktering hade inte Neuville blivit bättre än fyra. Att Toyota vann 16 av de 18 sträckorna talar sitt tydliga språk menar fransmannen.

Tredjeplats är ingen dålig start, men vi får inte glömma vår större vision, att slåss om segrar och mästerskapstitlar! 

Efter en snabb analys är han precis som Hyundai-åkarna klara över vad som saknas.

Vi behöver mer fart!

Blir spännande att se om farten kommer till Rally Sweden där Craig Breen kliver in i Hyundais tredje bil. Men redan i i Rally Mexico är Sordo tillbaka i förarstolen.

*

Greken Jourdan Serderidis har fått en riktig boost efter sin hyrda plats hos M-Sport Ford i Rallye Monte Carlo. När Ott Tänak tar Otepää Ralli hemma i Estland som shake down inför Rally Sweden, så åker Serderidis mer dit för att samla information till teamet. Bara detta innebär att han nu räknas som en viktigare del av teamet än förut…

*

Att både ”tävlande” och publik ser helgens ”Race of Champions” i Piteå lite som guds gåva till motorsportfans betyder inte att jag gör vågen för den här typen av jippo. Även om det på  Piteå Havsbad råder trängsel mellan de allra största motorstjärnorna, så har jag svår att gå igång på det hela. Men det är ju min uppfattning och där är säkerligen en jättemajoritet som inte delar denna utan ser framemot all action på Bottenvikens is. I morgon lovar jag att kolla lite närmare på ”ROC”!

*

Alla som har lite koll på rally via sociala medier vet vem Blekingen, Youtubern och Volvo-friskusen Tim Liljegren är. Med massor av följare har han hos många fått en speciell plats i hjärtat med sina ”galna filmer” med rally som grund. Tråkigt nog har inte alla uppskattat Tims framgångar och nu har han nått lite av ”vägs ände” berättar han med hjälp av, så klart Youtube.  Från Thailand berättar Tim öppenhjärtig om sitt psykiska mående och att han nu tar ”time out” i ett försök att hitta fot eller kanske i hans fall, fäste för däcken på den gula 240:an inför fortsättningen. Han berättar om allt hat och likande han fått ta emot bara för att han är den han är och nu är det nog meddelar han.

Vill absolut inte dra paralleller med det jag kan hitta i min mejlkorg, men ändå känner jag viss delaktighet med hur Tim känner. Barat hoppas att den friska rallyfläkten hittar tillbaka och då kan fortsätta att  bjuda på både nya filmer och bredsladdar…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *