”Östgötarna” ställer in ESR, funktionärsbristen blir allt mer akut, Wilke räknade och fick fram 190 års jubileum, Rally Sweden öppnar upp, Huttunen i Skoda, Al-Attiyah toppar Dakar och rätt om datumkrock!

God fortsättning på 2023 önskar jag och tack för alla nyårshälsningar på FB, mejl och SMS, själv är jag som bekant väldigt dålig på den sortens aktivitet.  Då börjar året med ett tråkigt besked som jag tyvärr tror kommer att bli mer vanligt i framtiden, ”East Sweden Rally” ingående i MAS Rallycup ställs in.

Vi har under en tid jobbat med att bilda en ny tävlingsledning, men inte lyckats hitta chefsfunktionärer i den omfattning som behövs. Ett upprop till klubbarna som ingår i organisationen har inte gett resultat, förklarar ordföranden i organisationskommittén Olof Kånge. 

Det är främst inom bana och teknik som vi saknar funktionärer, ett tyvärr återkommande problem inte bara för motorsporten.

När East Sweden Rally drogs i gång 2010 var man en del av Rally-SM och  jag inte minns fel, med ambition att bli Östergötlands svar på South Swedish Rally. När Svenska Rallymästerskapen tog över SM som promotor försvann också ESR ur den kalendern och istället startade MAS en egen cup. När SBF nu själv tar över SM 2024 verkar man också hos östgötarna se en öppning i SM-frågan.

Eventuellt kan det finnas en möjlighet att åter söka SM-status för tävlingen inför 2024 då nuvarande promotor SRM inte får förlängt avtal hos Svenska Bilsportförbundet. Vi kommer att under vintern jobba vidare och försöka hitta en lösning inför 2024, berättar Kånge.

Nu blir man inte utan rally på hög nivå i Östergötland då Midnattssolsrallyt som bekant här planerar för årets upplaga.

Detta innebär att både vägar och funktionärer kommer att behövas från klubbarna under sommaren, avslutar Kånge. 

ESR består av följande klubbar: Linköping Motorsällskap Östgöta Bilsportförening. Östergyllen RC, VÖMK, Kvarnvingarna, Ramunder MK, Finspångs MS.

*

Att inte få ihop chefsfunktionärer är i sig varningsklocka som borde höras hela vägen till Sollentuna, men grejen är att detta är bara toppen på isberget. Längre ner skakar det minst lika mycket och ingen rallyarrangör ska försöka slå i mig att dom inte möter problem med att hitta vägvakter eller TK-personal. Att detta numera löses genom att klubbarna får hjälp av varandra är välbekant, fast här dyker så upp ett annat problem. Oftast är det i stort sett samma  personer som under året klonar sig för att kunna hjälpa grannklubbar att genomföra sina rallyn och att dessa då riskerar att ”gå i väggen” kan inte negligeras. I ljuset av detta blir jag därför så trött på alla med ”patentlösningar” hur problemet ska lösas, för dessa finns inte allt handlar istället om hårt (men oftast väldigt kul) arbete. Att det i framtiden kommer att bli vanligare med ”Inställt” i rallyvärlden är jag därför helt övertygad om. Idag vilar i princip verksamheten på att 60 och 70+ generationerna forfarande har orken och viljan, men hur blir det dagen när den börjar tryta? Foto: Tommy Svensson

I ESR var det ban/teknikergrupperna som var problemet och är kan jag tycka att SBF borde sätta till mera klutar för att underlätta på marknivå då detta inte löses genom FIA och storslagna visioner. Finns två olika sätt (kanske ännu fler vad vet jag?)  när det handlar om banan i rally och där den ena är att det finns en enda ”banansvarig” som verkligen brinner för detta.

Foto: Tommy Svensson

Denne eldsjäl tar då i princip alla tillstånd från boende, markägare och väghållare och lämnar över kompletta listor för att söka nödvändiga tillstånd hos myndigheterna. Det andra sättet är att jobbet delas upp på många händer och där då fördelen är att klubben inte blir så sårbar som när det är ”one man show”. Skulle denne ”showare” bli sjuk eller på annat sätt få förhinder väntar katastrofen runt hörnet. Med ”många kockar i soppan” blir man inte lika utsatta, men som det står i ordspråket, inte alltid soppan blir så bra. Här kan jag tycka att SBF borde tillsätta kunnigt folk i syfte att förenkla tillståndsförfarandet, till exempel att korta tiden för när ansökan ska vara myndigheten tillhanda. Foto: Tommy Svensson

Teknikerna är åtminstone här nere, i stort sett samma på alla tävlingar och samtliga som har med sporten att göra borde dagligen skicka dom en tacksamhetens tanke för att dom orkar, helg efter helg efter helg. Samma tekniker besiktigar nu samma rallybilar helg efter helg efter helg och det tycker jag att man borde ifrågasätta 2023. Jag tänker mig att man före säsongen har en ”Tuss-Helg” där distriktets förare kommer med sina bilar, besiktigar i lugn och ro och som sedan är ”tävlingsklara”. Därefter kan detta upprepas typ efter sex månader såvida man bryter en tävling, då är ny ”Tuss” obligatorisk så spelar det ingen roll om det är på grund av punktering eller avåkning.

*

Skummade genom anmälningar till kommande tävlingar och där då ”skadeskjutna” MAS Rallycup inleder med ”Reaxcer Rallyt” om två veckor. Med hjälp av Klassiska Rallycupen ligger man fortfarande fast förankrade kring 60-strecket. Efter besöket i Jämtland är det Sandvikens tur att runda av vintersäsongen innan det blir sex månaders uppehåll före att grussäsongen startar med Hässleholms kombinerade SM och MAS, ”Snapphanerally”. När nu ESR valde att kasta in handduken blir det final i cupen på Gotland den 14 oktober med ”JR Motorsportspokalen”.

*

Återkopplar till Hässleholms MK där nu ordförande CG Wilke silat klubbens verksamhet genom ett finmaskigt nät och finner då att klubben firar 190 år. Nu är jag inte helt säker på att matematiska experter köper ”CG:s” resonemang men så här menar han.

Det är så att, Hässleholms Motorklubb fyller 70 år- Lille Mats/Hässleholms GP fyller 60 år – AM/EC Snapphanerallyt fyller 55 år – Temahallen grussprint fyller 5 år. Alltså firar vi 190 år under 2023!

Firandet inleds med att Hässleholms MK tar över stafettpinnen från SMK Hörby som i år var värd för Södra BF:s årsmöte och år får distriktets delegater ta sig till Statt i Hässleholm för stor jubileumsfest den 25/2. Före detta är det årsmöte. Wilke vill också framhålla Hässleholms MK:s storhet, i synenhet som SM-arrangör.

För första gången genomför en klubb två SM-rally under samma år. Klubben är också den enda klubben som genomfört alla ”grenarna” i Rally SM, dvs ”stora” SM, grus- och asfaltsprint SM. Klubben genomför i år sin 30:e SM-tävling under 2023 sedan 1985. Ingen annan klubb i Sverige har fått detta erbjudande från SRM!

Sitter och räknar och ser att SMK Hörby i år kan fira 145 års jubileum, 63 år sedan vi bildades, TV-Svängen firar 58 år och Bilmånsson Rallysprint i Asfalt SM är 24 år gammal…

*

I februari öppnar Rally Sweden upp Umeå Service Park på Nolia-området för rallyfansen och detta utan entré.
På det här sättet förstärker och skapar vi ett publikvänligt rally som är lätt för åskådarna att ta till sig och bevittna på på nära håll, säger Stefan Djerf, event director.

På området kommer det också finnas en foodcourt i inomhusmiljö med fulla rättigheter och givetvis finns också en storbildsskärm på Service Park så åskådarna kan följa dramatiken live ute från specialsträckorna. Det kommer också finnas souvenirförsäljning, dels av Rally Swedens produkter och dels från de respektive VM-teamens. Alltid spännande att följa teamens arbete och nu kan detta göras på nära håll menar Djerf.

Foto: Tommy Svensson

Det är verkligen ett unikt tillfälle att få möjlighet att bevittna och närvara bakom kulisserna och få se den uppbackning som finns i alla dess former för WRC-förarna, men även kontrasterna till de inte lika fullt ekonomiskt starka rallyteamen. Det är en häftig upplevelse!
Torsdag 9 februari öppnas området upp för allmänheten. 

*

Nog bara att inse att Jari Huttunen gjort sitt hos M-Sport och fjolårets WRC2-starter inte kommer att upprepas med någon Fiesta Rally2. Till Finska Mästerskapets premiär, ”58 Arctic Lapland Rally” den 12-14 januari kommer Jari och co-driver Antti Haapala till start med en Skoda R5 från Printsport.

Foto: Huttunen Racing

Nu verkar Jari komma med en äldre R5:a medan huvudkonkurenterna Teemu Asunmaa, Juha Salo och Lauri Joona kör nyaste Rally2 EVO. Intressant blir också starten för Niclas Grönholm/Antti Linnaketo som görs med Citroén C3 R5. Men nu får de finska vännerna ursäkta men mitt intresse kommer att riktas mer mot de båda svenska ungdomarna Adam Grahn/Marcus Sundh och Mille Johansson Julia Thulin. Båda med Ford Fiesta Rally4 och totalt är 85 ekipage anmälda till Rovaniemi.

*

Nattsvart för Sebastien Loeb i Dakarrallyt som efter tre punkteringar tappat massor av tid och ligger nu i botten på resultatlistan. Inte mycket bättre för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som inledde bra men nu parkerar på 20:e plats, 37 minuter efter ledaren, Klara Anderssons Extreme E-kompis Nasser Al-Attiyah.

Foto: Dakarrally

Endast 14 sekunder efter är holländaren Erik Van Leon medan Carlos Sainz har fem minuter upp. Även Ola Floene och Sheik Khalid Al Quassimi har haft en tung dag och ligger 24:a.

*

Måste även rätta mig själv när jag skrev om datumkrockar mellan tävlingar i Småland och Södra BF. Den 21 oktober kör Trelleborgs MK ”Falsterbosprinten” som är utanför DM. Men i den andra ringhörnan står Gullabo RC med ”Gullaboknixen” vilken ingår som näst sista i Bilsport Rallycup.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *