Katastrof för Ramona i WRC-Rally Argentina, Kongen tipset och TTA-bilen bättre än STCC!

Katastrof!
Finns inget annat sätt att beskriva Ramona Karlssons besök i Rally Argentina och tredje deltävlingen i PWRC. Redan på första Superspecialen körde Ramona och Miriam Walfridsson på något hårt och direkt tändes oljetryckslampan på Mitsubishin. Katastrofen var ett faktum och Ramona tvingades bryta, något hon än så länge är ensam om. Omstart är det inte tal om och kan föreställa mig att det är mer än deppigt i det svenska tjejteamet. Inte ens Ramonas egen hemsida är uppdaterad och det förstår jag mer än väl. Hade det hänt mig hade det varit fosterställning på garagegolvet i dagar…
Vassast inledningsvis var Petter Solberg, 3,3 sekunder före nye Fordkollegan Dany Sordo. För övrigt bara Ford i topp, där Östberg följde efter Sordo, sedan Tännak och Novikov på exakt samma tid. Bäste Cittra var Neuville medan Loeb slutade åtta, drygt tio sekunder bak Solberg. För Hirvonen var det ännu sämre inledning, placering elva och 13 sekunder efter. Rallyt fortsätter idag med start på första sträckan kring halv åtta Argentinsk tid, vad det är översatt till svenska har jag ingen aning om.
Alla snackar om vädret (blir det regn och i så fall hur mycket?) inför morgondagens Rallytravels Kong Christian Race. Inte riktigt alla, för tävlingsledare Björn Larsson bryr sig inte utan konstaterar lakoniskt.
– Kan ändå inte göra någonting åt vädret så varför bekymra sig!
Rekordstartfältet, nu nere strax över 230 bilar sedan sex lämnat återbud ger sig i väg från Högskolan Kristianstad klockan 11.00. Kunde ni inte flyttat fram starten en timme nu när ni blev så många bilar?
– Vi snackade om det, men det är skönt med lite sovmorgon också, menade Björn.
Vem vinner nu 40-års jubilerande Kongen? En tuff tippning väntar och den här gången även i 4WD-klassen. Har funderat och funderat, vägt förarna mot varandra kollat väderleken, gjort allt som står i min makt för att hitta vinnarkombinationen. Så här går det i morgon efter de se sträckorna i Göingeskogarna.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2. Joachim Grahn Simrishamns MK WRC-Focus
3. Patrik Johansson Wäxjö MS Mitsubishi
4. Åke Jacobsson Emådalens MK WRC-Focus
5. Anders Jonasson Wäxjö MS Mitsubishi
Inbillar mig att Stoffe är mer varm i kläderna på grus än Patrik. Vad jag vet har smålänningen mest snörutin för året och det hoppas åtminstone jag, han inte får nytta av på lördag…
2WD.
1. Mattis Olsson Gullabo RC Toyota
2. Hans Johansson Olofströms MK Volvo
3. Thord Johansson SMK Hörby Volvo
4. Kjell Fransson Vimmerby MS Volvo
5. Jocke Kristiansson SMK Hörby Opel
Som vanligt håller jag på Mattis när det blir riktigt krokigt som det garanterat blir i Kongen. De sista tipsen har Mattis dock mest dj-lats med mig så nu är det hög tid att återupprätta statusen i mina ögon!
I går meddelade gänget bakom Rally-SM att man till 2013 har för avsikt att lägga in en deltävling i samband med SM-veckan i Falun. Sportchef Nilsson var inte sen att håna vår sport och menade att nu hamnade rally äntligen rätt.
– SM-veckan är bara en massa nonsens sporter som ingen, absolut ingen bryr sig om resten av året!
Nu vet jag inte om jag riktigt delar hans åsikt, är helt enkelt för dåligt påläst vad SM-veckan innehåller. Men om det är som han säger, att det handlar om ”kast med liten boll”, ”frisbee-golf” och annat då håller jag med. Där ska inte Rally-SM blandas in, risken är stor att det försvinner bland bollarna…
Sportchefen hade ett som han tyckte ett bättre förslag.
– Gör en riktigt motorsportvecka i Kristianstad/Hässleholm med Kongen Christian och Lille-Mats som huvudpunkter och komplettera sedan med lite annat i veckan. Här finns både folkrace, karting och motocross s å vad är problemet?
Skickar tipset vidare till SBF och Rally-SM ansvariga, men vill jag påpeka för mig är det utan personligt ansvar!
Kollade senaste numret av Teknikens Värld som testat en STCC-BMW och en ny TTA-bil mot varandra. Reportern/testföraren konstaterar om STCC-bilen ” det är ju inget drag i bilen” och fortsätter ” känns som man står still”.
TTA-versionen däremot är något helt annat ” lättkörd som få, men samtidigt vansinnigt snabb” och till slut ” det är en best”.
Har absolut ingen anledning att betvivla upplevelsen, samma sak berättade nämligen Flash för mig via telefon efter ett av mina ”påhopp”. Vill ända lägga till någonting som slår mig, Teknikens Värld är en av TTA/Elitseriens sponsorer för 2012…

12 svar på “Katastrof för Ramona i WRC-Rally Argentina, Kongen tipset och TTA-bilen bättre än STCC!

  1. Tjenare! Jag som är en av södra Europas största Ramona/Miriam-fans  börjar undra om de satsat rätt? Ger det en positiv vinkel för sponsorerna? Någon ”huvudskrynklare” måste kanske hjälpa dem att ta det lite lugnt. Man vinner inget race i första kurvan, men många gånger har det hänt i den sista. tydligen var det reservmotorn som satt i också, så det kan inte bli ngn återstart heller. ?????
    Men vi hoppas de kommer igen och börjar åka mer reken i fortsättningen.

    Skoda-Nilsson

  2. Om du gör din hemläxa rätt Tommy och även tittar i andra motortidningar kan du se att Auto Motor & Sport, som är mediapartner till STCC, kommer till exakt samma slutsats som Teknikens Värld.

    1. Hej.
      Har så många hemläxor att göra att det skulle uppta alla mina 24-timmar. Läs svaret till Jahn Persson nedan…
      MVH
      Tommy

  3. Man kan jämföra allt iofs, men att jämföra ett rör-rams/mittmotorbygge med en WTCC/STCC bil är nog inte helt objektivt… TTA-bilarna är ju riktiga racerbilar, WTCC-bilarna är ju rakt igenom en kompromiss…

    1. Hej.
      Jag la inga värderingar angående testen, som jag skrev så var det exakt vad Flash sa till mig efter första provkörningen. Men att en STCC-bil ”känns som att den står still”, nja lite skeptisk är jag.
      MVH
      Tommy

  4. TTA käns pajjas. Westcoast har INTE stöd av BMW som det ser ut. Hallands landskapsvapen istället för BMW loggan. Cittrorna från Dalarna har inte fabrikens välsignelse. Flashteamet ska tävla med ett märke som inte ens existerar. Bara Volvo som officiellt stöder TTA. Så var det med det intresset från bilfabrikanterna.

    1. Hej.
      Oj, så tuff drömmer jag om att kunna vara!
       Men där ligger någonting i dina tankar. Att lansera Saab i TTA känns för mig lite ”to late”…
      MV
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *