TomK. stal showen från Mattis i ”Dackefejden”, Tempestini tackade Hörby-Tom, Steiner vann sin hemmatävling, nära 2WD-seger i ”Kolsvarundan” och Tomelilla-Jimmy blev historisk i STCC-premiären.

Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhults MK tog igår sin andra raka seger i ”MAS Rallycup”, ändå var det ingen tvekan utan att det var SMK Hörbys Tom Kristensson som stal föreställningen. I torsdags testade han Drive VXO:s vassa BMW 1M Uråsa för att två dagar senare ha stor uppvisning på de två sträckorna som kördes dubbelt i ”Dackefejden”

Foto: Kristian Lindberg

Direkt på första sträckan visade Tom med sin gamle kartläsare Joakim Sjöberg att han verkligen ville ”testa” PG Anderssons SM-bil och satte bästa tid i klassen. Tio sekunder snabbare än näst bästa, Wille Gad från Älmhult. Fortsatte i samma stil och var klassnabbast både på tvåan och trean med bara Mattis Fiesta R5 och Robin Adolfssons, Skoda före sig. Avslutningen blev magnifik när Hörby-föraren nitade hela gänget på sista sträckan och var allra snabbast. Visserligen bara med en tiondels sekund tillgodo på Mattis men ändå, sträckseger.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Har gått helt ”safe och clean” och där finns mycket mer att göra så detta kändes bra, summerade Tom sin BMW-test och fortsatte.

Målet har varit att fortsätta utveckla och utvärdera bilen, och det har gått på rätt håll hela dagen!

Foto: Kristian Lindberg

Rätt håll betyder att 2WD-tvåan Wille Gad/Henrik Edberg med Volvo 940 fick se sig slagna med 49,1 sekunder. Trea slutade Toms klubbkompis Pontus Berglund/Dennis Kullberg som inledde lite försiktigt men spurtade rejält med sin röda Volvo och var elva sekunder bak Gad. 

Foto: Kristian Lindberg

Spurtade rejält gjorde även Pontus Hörby-kamrater Victor Hansen/Victor Johansson som från åttonde plats i klassen efter första sträckan, slutade fyra med Peugeot Rally4. Måste säga att det vände i mitt Hörby-hjärta med tre ekipage härifrån på topp-fyra och detta i en småländsk tävling. En skånsk styrkedemonstration som är svår att snacka bort.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Kan också konstatera att en av mina favoriter före start, Thomas Grönberg från Oskarshamn gjorde sin Volvo trehjulig vilket satte stopp i Kosta.

Foto: Kristian Lindberg

I 4WD var Mattis och Jesper omutliga och Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Wäxjö MS var hela tiden några sekunder efter. Till slut blev det 19,3 sekunder som skilde mellan Fiestan och Skodan. Trean och cupledaren Christer Hedlund/Johan Johnasson, Lycksele var inte ens nära att kunna ge moteld med sin Polo. 1.35,8 upp till Mattis talar sitt tydliga språk. Inte heller Lessebos Skoda-åkare Arvid Johansson/Magnus Gad lyckades i går och för dom slutade det med en rullning på sträcka tre.

Foto: Kristian Lindberg

I klass ”Standard” blev det en intern familjeuppgörelse mellan  Karlskronabröderna Robin Liljegren/Nathalie Nilsson och Tim Liljegren/Björn Johnsson som var på tillfälligt besök i en Volvo 940. Robin visade sig vara den vassaste vilket inte är så kostligt, då Tims erfarenhet från ”VOC-åkande” är begränsat, bara 17 sekunder skilde. Trea slutade Asarums Moltas Olsson/Tilda Arnesson och detta i sin enligt uppgift blott tredje tävling. Närmast efter ”Dackefejden” följer deltävling fem i MAS Rallycup och då på skånsk mark, ”Snapphanerallyt” den 10 augusti.

*

Återvänder till fjärde deltävlingen i Norska Mästerskapet ”Aurskog-Høland Rally” där faktiskt Tom Kristensson hade ett litet, litet finger med i spelet. Totalsegraren och ERC-stjärnan Simone Tempestini hade tagit Toms SM-team Keane Motorsport till hjälp för sitt genrep inför ERC i Värmland. 

Man frågade om det var okej att Temepstini körde på min set up från Tierp vilket jag så klart svarade ja på och uppenbarligen gillade han den, berättar Tom belåtet.

I rallyt säkrade Steve Røkland sitt ”NM-gull” efter den fjärde av fyra möjliga segrar. Detta var Peugeot-åkarens åttonde NM-medalj sedan 2011 vilket gör honom till Norges meste vinnare. Tätt efterkommer Valter Chr. Jensen med sju medaljer.

Imponerande facit i synnerhet som Steve kör med en R2-206:a från 2014 och ingen modern Rally4 som konkurenterna. I samma klass körde och bröt Älmhults skåning, Adam Grahn/Marcus Sundh. Men det blev ingen lång tävling för paret som rullade Rally4-Fiestan redan på första sträckan.

*

Foto: Lars Svensson

Det blev B-förarna som dominerade när Södra BF:s RS-DM landade i lördagens ”Staffanstorp Festivalrace”. Inte helt överraskande var hemmaföraren Hans-Daniel Steiner med Jan-Erik Jönsson i den gula Golfen snabbast på de tre specialproven som dubblades. Men att Golf-kollegan från Hyllinge, Ola och Leif Johansson bara skulle vara en enda sekund efter, var lite mer överraskande.

Foto: Lars Svensson

Överraskade gjorde också Arne Oddshammar/Hanna Norden som vann C-förare Trimmat och slutade trea totalt med sin BMW. Man får faktiskt gå ända ner till åttonde totalt för att hitta bästa A-förare och då är det Lunds Jan Lennartsson/Tomas Gustavsson som vinner klassen för Trimmat med sin Volvo 940.

Foto: Lars Svensson

Övriga klassvinnare blev, Håkan och Felix Bercic, SMK Hörby (Appendix K)- Oliver Larsson/Ola Stenberg, Sjöbo MK (A-B Standard A) – Linus Larsson/Olivia Kristensson Sjöbo MK (A-B Standard B) – Pelle Larsson/Martin Nilsson SMK Hörby (B-förare 4WD) – Benny Olsson/Viktor Andersson SMK Helsingborg (C Standard A) – Michal Pinczakowski/Michel Helgason Älmhults MK (C Standard B).

Foto: Lars Svensson

Nu kan asfaltåkarna ta semester fram till den 1 september då återigen Arlövs MC/Lunds AC samverkar, men på ny plats med ”Bulltofta-Sprinten”.

*

Med strax över 60 startande var ”MAS Rallycup” lillebror i helgen och ”Svenska Rallycupen” i Kolsva med sina 150 bilar storebror. Fem specialsträckor avverkades i ”Kolsvarundan” årets andra deltävling i SRC. Kolsva MS föraren Martin Jakobsson var en självklar favorit som också öppnade bäst, men bröt på ss2 med tekniska problem. Andra favoriter som försvann ur tätstriden var Mattias Monelius som tappade flera minuter på ss2 men sedan vann de tre avslutande sträckorna i Toyota GR Yaris. SM-ledaren Kim Nydén var en annan som försvann ur rallyt, hård attack på ss4 stukade hjulupphängningen.

Foto: Håkan Vemhäll

Inför avslutningen såg det ut att bli tvåhjulsdriven seger totalt, publiksträckan på Norsabanan var kvar att köra. Inför  denna var Fredrik Grahn trea men tog ändå hand om totalsegern ihop med Jonas Magner i Skoda Fabia R5:an och vinner 0,2 sekund före David Nattsson.

Foto: Håkan Vemhäll

Fredrik Grahn som totalvinnare hade Hannah Jakobsson och Kent Andersson bakom sig i R5-klassen. David Nattsson/Sebastian Johansson tävlar i ”4wd Övriga ”hade Mikael Gustafsson och Mikael Holmgren bakom.

Foto: Håkan Vemhäll

André Nygren och Emil Olsson släppte ingen före sig på sträckorna i A-förarnas ”Trimmade 2wd”, fem sträcksegrar och nära totalseger. Men tvåan Jonas Björnvad var bara sex sekunder från och som trea Rasmus Pettersson. Bland utmanarna som bröt ses Victor Karlsson som försvann tidigt med tekniska problem.

Foto: Håkan Vemhäll

Fyra olika sträckvinnare i B-klassen, med två snabbaste tider gör att Hugo och Stefan Carlberg tar segern med fyra sekunder till Tobias Hult. Samma marginal bak till trean Hugo Sääf. Emil Fällman/Tobias Lindström var snabbast på tre sträckor för C-förarna, målgång 12,9 sekunder före Alex Wikvist.  Roger Berglund/Andreas Haraldsson vann två av fem sträckor i Appendix K och tog segern i klassen med 11 sekunder. Henrik Gustavsson vann också två sträckor men slutar trea, 0,7 sekunder bakom tvåan Kjell Fransson. För bilar tillverkade fram till -71 vann Mats Henningson / Ulf Pettersson.  Daniel Suvala och vid slutmålet var han och Patrik Johansson vinnare 6,6 sekunder i Grupp F/VOC. För C-förarna satte Hugo Landin/Jesper Nilsson tre raka sträcksegrar och byggde upp en ledning man höll in i mål.  Linus Erixon/Mikael Nilsson i Volvo 940 var ett vinnande koncept för grupp E A/B-förare, de vann samtliga sträckor och körde publikfriande. Ungdomsrally sist i fältet hade högt tempo, andra raka segern för William Israels / Rasmus Brunnkvist. 

*

Igår hade STCC sin återstart i Göteborg efter fjolåres flopp med de nya elbilarna som aldrig blev klara. Har försökt att bilda mig en uppfattning om stadsloppet med nya ”Head 2 Head-formatet” var succé eller motsatsen, tänker främst på publiktillströmmningen. På STCC:s hemsida står inget om antalet besökare mer än att man i slutet av maj basunerade att ”STCC-premiären i Göteborg snart är slutsåld”. Har kollat på lite bilder från racet, men av dessa är det svårt att avgöra om läktarna verkligen är så välfyllda som det görs sken av. På Facebook hävdas att det i själva verket var väldigt glest med racingentusiaster utanför Ullevi och det är med spänning jag ser framemot en korrekt publiksiffra.

Foto: STCC

Nu blev Brink Motorsport och Jimmy Eriksson historiska igår som första vinnare i det helelktriska mästerskapet. En seger Tomelilla-åkaren fick efter att Robert Dahlgren diskvalificerades efter att man monterat bärarmarna fel på hans ”Cupra”. Annars var Robert 59 tusendelar snabbare i finalen. 

Det är fantastiskt kul att ta hem segern, även om det kanske inte blev på det sättet man önskar. Men jag tar en seger alla dagar i veckan, förklarade Jimmy.

Robert har kört jättebra hela dagen, så det är tråkigt för honom…

För Brink Motorsport blev det dubbelseger då Mikael Karlsson slöt up bakom Jimmy efter tre år i andra serier. I sin STCC-debut blev det en tredje plats för Ola Nilsson som dessutom var snabbast i kvalet. Tobias Brink fick se sig frånåkt av sina teamkamrater och slutade sexa precis framför Anton Marklund. Kartingvärldsmästare Viktor Gustavsson slutade nia av de 12 startande. Tävlingarna fortsätter idag med final senare i eftermiddag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *