Kajto vann ERC på Cypern, Rally Blekinge supersuccé, Felix Europa-Mästare och SM-guld till Vankiva!

Nu har Mads Östberg gjort tummen upp inför start i WRC Tour de Corse nästa helg. Efter test med WRC-Cittran i fredags kände sig Mads helt fit for figth och ser nu framemot att fajtas med landsman Andreas Mikkelsen om bronset.

*
BlogKajtoDet blev ingen sekundkamp när ERC drog til soliga Medelhavsön Cypern och Cyprus Rally. Polacken Kajetan Kajetanowicz i sin Lotos R5-Fiesta dominerade totalt och var hela 4 minuter och 25 sekunder före portugisen Bruno Magalhaes i en Peugeot 208 T16. 14 sträcksegrar av 16 möjliga var ett klart bevis på ”Kajtos” överlägsenhet i dammet och hettan. Ändå tyckte han inte att det varit en lätt seger.
Ett fantastiskt rally för oss men vi ”were pushing hard” ända in i mål, förklarade ERC-ledaren efter målgång.
Kan ändå inte riktigt fatta det blev så stor seger för oss. De sista sträckorna tänkte jag bara på att komma i mål och hur viktiga poängen var för oss i jakten på ERC-guld!BloggConsani
Trea och ännu längre efter Kajto kom Robert Consani i sin nya R5-Citroén, över fem och en halv minut bak är mycket, jättemycket. Nu sinkades dock Consani genom en punktering (bilden) på sista sträckan men upp till andra platsen hade han ändå inte nått.
Ryssen Alexey Lukyanuk som även han kom med ny bil, en R5-Fiesta nämndes med respekt före start. Nu blev det bara en femte plats och håll i er nu, över sju minuter bak polacken…
Nästa deltävling, näst sista i ERC blir Rally of Greece eller mer korrekt SEAJETS Acropolis Rally. Klassikern körs den 9-11 oktober.

*
Tvekar inte en sekund utan säger att finalen i Sydsvenska Rallycupen och Södras Rally-DM Rally Blekinge inte alls blev någon succé, istället blev det en superduper succé. Riktigt kul att nya samarbetet mellan Asarums MS och Olofströms MK utvecklades så positivt och bara att hoppas att det inte blev en engångs företeelse. Inte nog med att man sitter på om inte världens så åtminstone Sveriges absolut bästa och fränaste rallyvägar, utan dessutom förfogar tävlingsledaren Bengt Karlsson över både trevliga, duktiga och inte minst viktigt, kompetenta funktionärer.BloggÅkeDetta skriver jag inte enbart för att tacka för den fina P-platsen man som vanligt fixat vid tävlingscentra i Karlshamn. På bilden poserar Karlsson och ordförande i Asarums MS Åke Månsson vid min personliga parkering. Åke var dock noga med att visa att den ”dj-la” blomkrukan jag körde på för något år sedan nu fått en ny och betydligt säkrare placering. Dessutom la Åke för säkerhets skull till.
Som du kanske noterar är där en byggnadsställning intill huset, den brukar inte vara där…
Förstår inte riktigt vad han menade med detta?

*
BloggIngvarKan väl lugnt konstatera att mitt tips i 4WD stämde bra, 1:a Stoffe Nilsson, 2:a Robin Adolfsson och som 3:a, Åke Jacobsson, exakt som jag förutsade i fredags. Sedan började min 4:a Ingvar Andersson redan i målsvängen på SS1 (bilden) sitt arbete som han sedan avslutade på sträckan efter med krökt bakhjul på Subarun. Istället tog Subaru-kollegan Mikael Wehlin över ansvaret för fjärde platsen med sin numera mycket snyggare blå/vita Impreza.

*
BloggpierreÄven i 2WD tycker jag att jag förtjänar godkänt även om ingen av placeringarna blev som jag trodde. Nu vann ”2:an” Pierre Fransson före Johan Green min ”1:a” men detta först sedan ledaren Rickie Borgström tvingats ge upp utan drivning på allra sista sträckan. Då ledde Rickie men redan när han körde ut från service innan den avslutande sträckan var man nästan säker på att målgång skulle inte den blå 240:an få uppleva. Det var lite oljud från bakaxeln om man säger…
BloggHnsdDå hade redan Hans ”Kräbbleboda” Johansson gett upp med en trilskande Volvo-motor. På servicen i Belganet parkerade Hasse och konstaterade resignerat att nu gick DM-guldet åt varmare trakter (bilden).
Bara Rickie tar sig i mål tar han guld, tråkigt men så är det, menade Hasse och fick medhåll av kartisen Alexander Harsten.
Men i och med att Rickie hittade ett bra ställe att parkera på blev det ändå guld för Hasse, dessutom för andra året i rad.
Tråkigt ändå att vinna på det här viset, konstaterade han när han med knapp styrfart återvände till Karlshamn.
Fast å andra sidan hade vi otur och fick bryta på sista sträckan i TV-Svängen, utan detta hade vi säkrat guldet redan där…
Då blev det så att Pierre Fransson med nio sekunders marginal till Johan Green vann både klassen här och i SSRC. Men både han och Green var överens efteråt.
Rickie var den moraliske segraren idag!

*
Vid sista servicen träffade jag nya Peugeot-fantomen Håkan Ståhl med brorsan Peter i högerstolen. En bedrövad Håkan kunde jag lugnt konstatera och orsaken var att han på SS2 fått stanna när vägen var blockerad av Thord Johanssons ”färskrullade” 940.
En kille stod med korslagda armar och stoppade oss, dessutom såg jag varken Thord eller kartisen och ingen OK-skylt så för mig var det självklart att stanna, berättade Håkan lätt uppgiven.
En och en halv minut tog det innan han kunde passera och efter detta menade han var det mest körträning som gällde. I mål vädjade han dock till tävlingsledningen som visade en klart mänsklig sida och när dessutom Thord bekräftade Håkans berättelse räknades fram en ”idealtid”.
Känns faktiskt riktigt bra, menade en betydligt gladare Håkan efter beslutet.
Nu blev det en tredje plats, halvminuten efter men då ska man veta att han kört merparten av sträckorna som ”träning”. På SS1 där han körde vad han och 206:an kunde var han till exempel bara 2,7 sekunder efter Rickie…

*
Har nu nämnt både att Hans Johansson bröt med skum motor och att Thord Johansson rullade men att det fanns ett samband har jag ännu inte nämnt. På sträcka 2 började Hasses motor gå riktigt illa och man kämpade för att komma i mål. SMK Hörbys Fredrik Nilsson kom i kapp men detta noterades i 240:an och man gick snyggt åt sidan.
Satt sedan med ögonen i backspegeln för att ha koll på när nästa bil skulle komma i kapp, berättade Hasses kartis Alexander Harsten.
Men där kom aldrig någon…
Näste man efter Fredrik var Thord Johansson som kom i kapp den linkande 240:an med knappt en halv kilometer kvar till mål.
Kom upp över ett krön och där i dammet såg jag plötsligt Hasses bil, ungefär 20-30 meter framför mig, berättar ”Todde”.
Kunde inte avgöra om han stod still eller körde sakta men försökte undvika att köra rätt in i häcken på 240:an och då låg där en sten…
Medan Hasse helt ovetandes tuffade in i ”höger 3:an” rullades det friskt bakom. Ett och ett halvt varv tog det innan det var klart för landning för den gula 940:an.
Klandrar absolut inte Hasse för detta, säger Thord.
Han har så klart aldrig sett oss då han redan var på väg in i böjen när vi kom, men f-n så förargligt var det!
Kan även tilläggas att Thord berättar detta just när han och fru Helene är i färd med att besvara en fråga i söndagens Tipsrunda i Stackedala utanför Tollarp. Vågade inte heller fråga om detta var hans nya sport?

*
Hur mycket som helst att skriva om, till exempel min klubbkpmpis Pontus Berglund som efter ”Bonanza-meck” fick ihop 940:an efter rullningen i Rally Småland. Bilen verkade OK men inte kartläsare Tim Hammarström som inför sista sträckan spydde som en kalv, åksjuk.
Nu kör vi bara för att komma i mål, inga noter, berättade Pontus.
Gäller viktiga poäng både i DM och klubbmästerskapet.
Tim gav en matt tummen upp när man gav sig iväg till SS 8. Det blev dock inte hans spyor som knäckte paret, istället gick en drivaxel på samma ställe som Rickie redan parkerat.

*
Måst säga att jag lider med den ”gröne Escorten” som kördes av Ryds Peter Holgersson. På Facebook har jag följt hans uppladdning som inte gått av för hackor inför ”hemmatävlingen”. Ganska exakt tre kilometer på sträcka ett kom Peter innan en drivaxel gick av. Kanske inte läge, men Peter ska vi ha gröna rallybilar?

*
BloggTom2Att orda så mycket om 4WD känns inte så befogat, Stoffe och Esmeralda Gyllenswärd är i de här sammanhangen vad Sebastien Ogier är i WRC. Nu blev det seger men ändå bara trea i SSRC.
Ska man vinna cupen måste man leverera fullpoängare hela tiden och det gjorde inte vi i Växjö och Rally över gränsen, konstaterade Stoffe.
Var tvungen att ställa frågan som i stort sett hela Rally-Sverige ställer sig.
Varför kör du inte Rally-SM, du har ju visat hur snabb du är?
Stoffe tänkte lite.
Det har vi ju redan gjort, känns som jag är färdig med den delen. Dessutom är SSRC-tävlingarna så bra både tävlingsmässigt och hur mycket tid/pengar man får lägga på en tävlingshelg!

*
BloggTomNär Stoffe nu fick nöja sig med att bli trea i SSRC:s prispott blev det istället min klubbkompis i SMK Hörby Tom Kristensson med ”kamrer” Timmy Berntsson som vann de 25 000 kronorna, dessutom bjöd man lite oväntat på lite sladd på SS1. Lite på skoj frågade jag Tom om han kände sig som en värdig vinnare?
Absolut!
16 segrar på 21 starter hitintills i år och till detta så tre andra platser så jag skäms inte över detta…
Tvåa i SSRC slutade Hampus Larsson/Morgan Sandberg från Vinslöv, tävlande för Kristianstad MK i C-förare Grupp E. En liten överladdning på SS5 höll dock på att kosta honom silvret när han stod runt fyra minuter i spenaten. Med minsta möjliga marginal klarades dock andra platsen före den andre Vinslövs-åkaren på pallen, Stoffe Nilsson. Försvann efter avåkning gjorde Skillingaryds Keith Wennberg som låg trea inför finalen.

*

BlogViktor2En sak som jag tror alla vill ha reda på är vem som blev bäste Opel-åkare? Knivjämnt blev det men till slut tog segraren i B-2WD Viktor Karlsson/Erik Lindfors, Nybro hand om den titeln. Sjua totalt och placeringen efter i totallistan blev det ännu mer Rüsselsheim genom Kristoffer Thörjesson i den lite udda Astra OPC:n. Till Viktors fördel var där 16 sekunder mot Kristoffer och till tvåan i B-2WD Tim Pettersson i Volvo hade Nybros Corsa-åkare över halv minuten. ”Don´t fuck with an Opel”!

*
BloggRobinFinns som vanligt hur mycket som helst att skriva om, har till exempel inte nämnt så mycket om när Robin Adolfsson och Magnus Hägg hade sina ”moments” i målsvängen på sträcka ett. Adolfsson i den röda Mitsubishin påbörjade momentet redan i den långa högern före mål genom att agera ”Klippo”. När han kom in i min ”fotosväng” var fronten full av gräs och med ett uppställ värdigt en Volvo-åkare attackerade han våldsamt och redde dessutom upp situationen.
BloggHäggVärre var det för Trelleborgs Magnus Hägg som bjöd kartisen Kristian Lindberg på en rejäl luftfärd i Subarun. Först samma uppställ som Adolfsson men därefter valde Hägg att avsluta på eget sätt. I vallen, över stora mycket ljudliga stenar och utan luft i höger fram blev det så småningom landningstillstånd från cockpit. Själv var jag övertygad att jag skulle få se Subarun parkerad efter TK:n men detta är segt japanskt virke och det tog ytterligare tre sträckor innan det blev ”retired” med transmissionsproblem.

*
Kan väl avsluta med att önska en av eldsjälarna bakom Rally Blekinge David Pettersson ett stort grattis på dagens födelsedag. Har inte köpt någon present men är säkert på att vad jag än köpt hade det ändå inte kunnat överträffa det faktum som hur bra Rally Blekinge artade sig. Så därför säger jag bara grattis på födelsedagen!

*
Resten av Motorbloggen blir mest bara noterat. Som att Patrik Flodin i Siljasvängen visade vilken duktig chaufför han är. Seger blev det för rattrostige Patrik som bara kört tre tävlingar i Rally-SM tidigare i år. Tvåa slutade Niklas Hägg i en Toyota.

*
Ingen djupare analys av Norska Mästerskapstävlingen Rally Hedemarken där Eyvind Brynhildsen/Anders Fredriksson vann med över två minuters marginal till Geir Helge Frøslid i en Subaru. Bästa 2Wd-åkare blev Steve Røkland med svenske co-drivern Patrik Barth dessutom trea totalt. Bäste svensk, sexa totalt med R2-Fiestan Jacob Jansson.
BloggFrnkBröt gjorde ”landslagsåkarna” Frank Tore Larsen och Anders Gröndal med ”mekaniskt”. För det svenska bidraget Mattias Jirvelius blev det dubbel punka som ändade helgen.

*
BloggToseÄven i backtävlingen Tosssebergaracet blev det norskt i topp genom Holm Jacob Mathissen. Mathis var ovanligt väl skickad att föra de röd-vit-blå färgerna uppför backen då han på 14 starter har 12 pallplacering, varav 9 segrar i Tossebergsklätten.I sin Ford Escort RS1600 var han snabbast uppför, bild från Lollo Johansson.
När det var STCC final på Ring Knutstorp blev det så att det blev SM-guld till Vankiva med Mattias Lindberg som mottagare i V8 Thunder Cars. Detta före Alexander Graff, temakompis i Memphis Racing, Åhus.

*
Johan Kristoffersson skrev racing historia när han stod som vinnare av Porsche Carrera Cup, 13 segrar av 13 möjliga talar sitt eget språk…

*
Årets STCC-vinnare blev Thed Björk dessutom för tredje året i rad. Tvåa Fredrik Ekblom och som trea Fredrik Larsson.


BloggFelixFelix Rosenquist från Värnamo vann FIA F3 European Championship. Dessutom svarade han för det absoluta ”grand slam”, världsfinalen i kinesiska Macau (2014), Masters of F3 i Nederländerna och så EM-titeln 2015. Tänk en svensk som Europa-mästare i racing, stort!

*
Det ville sig inte för Mattias Ekström i helgens DTM med noll poäng som nu är långt efter ledaren Pascal Wehrlein.  Om tre veckor på Hockenheim ser mästerskapet ändå avgjort ut.  Mattias Ekström är totaltrea, 38 poäng efter Pascal Wehrlein.

*
BloggRuneSäger också grattis till far och son, Rune och Andreas Nilsson som i helgen inte villade bort sig när det var SM i Bilorientering i Lindesberg. Efter lite strul fick det ändå hässleholmarna vägen och man vann titeln NEZ-Cup mästare 2015.

*
Har inte direkt med motor att göra men i fredags hade Radio Kristianstad försäljning av sitt gamla skivarkiv till förmån för Världens Barn. Tusentals LP och CD-skivor både bjöds ut och såldes medan godbitarna samlats i paket och auktionerades ut. Högsta priset, ingen lyfter ens på ögonbrynen noterades för ”Lasse Stefanz-paketet” som gick för 15 996 kronor. Drygt 3000 kronor billigare blev ikonerna Beatles-samlade skivor. ”The King”, Elvis Presley var bara värd 3250 kronor. Vad drar man för slutsatser av detta? Min är att Olle Jönsson & Co är ”top of the line” eller WRC för att snacka rallyspråk. Beatles får väl benämnas WRC2/R5 medan Elvis får nöja sig med R2-status. Kommer vi till paketen med så udda fåglar som U2 eller Toto snackar vi nog Grupp E och lite lätt rostanfrätt Saab 99:a

*
Tänk en helg som började så bra med gott kött från Sjunkaröd på grillen i fredags. Sedan Rally Blekinge dagen efter med full bil av trevligt umgänge, kompletterat av fler trevliga möten i Karlshamn. Tänk att detta sedan byts ut på söndagen under klar blå himmel och en värmande septembersol. Då runt hörnet väntar det ”gröna helvetet”, lömskt och oväntat. För att ni ska förstå våndan av detta så var lättölen till den grillade korven till lunch dagens höjdpunkt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *