F1-förare kör karting-VM i Kristianstad, inget WRC-klart för Breen och idag skulle Colin McRae ha fyllt 48!

BloggBarricheloo1Snacka om storfrämmande till Åsum Ring och Karting-VM första helgen i september då kommer nämligen brasilianske f.d Formel 1-föraren Rubens Barrichello på besök. Barrichelo kommer till skillnad från när F1-kollegan Jean Alesi gästade Åsum Ring vid EM för två år sedan inte hit som teamchef eller åskådare. Istället ska det gamla Ferrari-esset tävla i skarpt läge.
Trots att han är en av de F1-förare med allra flesta tävlingar i ryggen och att han började karriären hemma i São Paulo genom att bli brasiliansk junior-mästare, har 44-åringen aldrig kört kart internationellt. När därför karting-teamet Birel Art erbjöd honom att tävla i de två tyngsta klasserna var det inte lång betänketid hos Barrichello.
Jag är lycklig över att ha fått denna inbjudan. När jag var ung hade jag inte chansen att tävla i de stora internationella mästerskapen, säger Barrichello till stallets sajt.
Att nu 44 år gammal få chansen att köra VM hade jag själv aldrig trott skulle vara möjligt…BloggBarrichelo2
Barrichello förklarar också hur mycket han ser framemot att komma till Kristianstad och Åsum Ring, dessutom att han inte kommer hit för att ”uppvisningsköra”.
Jag tränar mycket ”and my commitment is 100%” precis som inför ett Formel 1-race!
Lika glad är teamchefen Gianluca Beggio över att fått in en superstjärna i teamet.
Jag är mycket glad över att kunna erbjuda Rubens möjligheten att delta i CIK-FIA World KZ Championships för Birel Art och vi ska göra allt för att det ska bli ” a great weekend of racing”!
Det är i klasserna KZ Champs och KZ2 som det blir Formel 1-tempo i september, fattas annat med 326 F1-tävlingar bakom sig…

*

01 KAJETANOWICZ Kajetan BARAN Jaroslaw Ford Fiesta R5 action during the 2016 European Rally Championship Rally Rzeszowski in Poland from August 4 to 6 - Photo Richard Puyane / DPPI

Kajetan Kajetanowicz leder sin hemmatävling ERC- 25 Rajd Rzeszowski men bara 4,6 sekunder före sin landsman Lukasz Habai, båda Fiesta R5. Fast utan dikesvisit på SS2 hade regerande polske mästaren Habai varit i top. Fransmannen Bryan Bouffier som faktist även han blivit polsk mästare för något år sedan, inledde starkt med nya ”EVO-modellen av ” R5 DS3. På dagens sjätte och näst sista sträcka snurrade han dock och åkte ner till fjärde plats, 20,5 sekunder bak ”Kajto”. Mellan honom och Habai finns en annan polack, Lukasz Gryzyb, även han Fiesta R5.

*
BloggtoyotaMig veterligt första bilden på TGR:s nya testpar Mikko Hirvonen och kartläsare Jarmo Lethinen inför dagens körning med WRC-Yaris. På Twitter skriver Mikko.
– Those two are happy to be back in a rally car together!

*
BloggBreenÄn har inte Craig Breen någon ratt hos Citroën för 2017 och till wrc.com förklarar Yves Matton att tidigast efter Rally China i början av september kan han tänkas presentera namn i kommande ”line up”.
Närmast är det Kina som väntar för Kris Meeke medan Breens förste utmanare Stephane Lefevbre kör en privatanmäld DS3 WRC i den tyska deltävlingen om tre veckor. Breen kör ingen av de två kommande WRC-tävlingarna, men att han ändå ligger bra till är inte svårt att räkna ut. Matton konstaterar.
I Finland var han både snabb och stabil, gjorde ett perfekt jobb. Man kan inte förställa sig ett bättre hanterat rally än så här!
Frågan är också om Citroën tänker köra med två eller tre bilar 2017? Med tre bilar så känns diskussionen överflödig, då är dagens trio tämligen given som jag ser det.

*
I helgen värmer Mattias Adielsson/Andreas Johnasson upp inför kommande Ulster RallyIrland genom att i en av Audex-teamets Opel Adam R2 köra tyska mästerskapstävlingen Rally Wartburg. Start och mål i f.d östtyska staden Eisenach som är mest känd för att ha producerat krigsbytet EMW, resterna av BMW. En bil som körs av Gunvald Larsson i böckerna om Martin Beck, i filmerna däremot rattar Mikael Persbrandt mer könlösa Lexus, nog om detta.
För Mattias som jagar ledande Robert Duggan och tvåan Sindre Furuseth i ”MSA DMACK Junior BRC – Drivers” är så klart varje asfaltmil framöver viktig i jakten, vilket också Mattias bekräftar.
Det skall bli riktigt roligt och viktigt att få mer asfaltmil i ryggarna!
Styrningen i helgen bestämdes sent berättar Mattias
Blev helt klart under torsdagen att vi skulle köra den här tävlingen. Kanske inte den bästa uppladdningen men vi kände att vi ville ta chansen att få lite mer träning på asfalt inför Ulster Rally.
Rally Wartburg lär också kunna bjuda på detta med totalt 18 specialsträckor på totalt tolv mil över lördag och söndag. Bra värdemätare för göteborgsduon blir det om man kan hålla jämna steg med Opel Motorsports egna Adam-åkare Marijan Griebel och Julius Tannert.
En annan som tänker som Mattias är hemmaföraren Armin Kremer. För honom är det dock inte Irland som gäller utan WRC2-debut i ADAC Rallye Deutschland med en R5-Skoda.

*
Samma helg som det är Rally-SM på hemmaplan med AM Snapphanerally är det också dags för John Mulholland Motors Ulster Rally. Detta är näst sista deltävling i det Brittiska Mästerskapet med 16 specialsträckor och körs som 2-dagars tävling. Till den ”gröna ön” tar sig så klart Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen med Leo Vegas-Fiestan som under tävlingen sköts av teamet CA1 Sports.
Svenskt är det också i Adielsson-konkurrenten Sindre Furuseths lilla R2-Twingo där Jim Hjerpe svarar för notläsningen.
I den nationella delen av BRC kör återigen Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson med den Weng-byggda R5-Mitsubishi Mirage.

*
BloggMcRaeHar skrivit det förr och får garanterat anledning att göra det många gånger till framöver, det var bättre förr. I dag skulle Colin McRae ha fyllt 48 år och när man ser bilden på hans vilda satsning i en tämligen färskrullad Subaru Legacy får jag ny anledning att skriva att det var bättre förr. Visst går det mycket fortare i WRC i dag än när bilden togs i början av 90-talet, men innebär detta med automatik att det också är häftigare? Mitt svar är obetingat nej och jag bara ställer frågan när man senast såg en tilltufsad WRC-bil med full attack? Svaret är väldigt länge sedan för antingen bryter man på stället eller så byts all plast ut på service. Likt Fågel Fenix är bilen sedan som ny igen.
Trots att McRae har ikon-status i rallyvärlden blev han bara världsmästare en enda gång, 1995 och då som den yngsta någonsin att vinna VM. Som alla vet så omkom skotten 2007 i en helikopterolycka utanför sitt eget hem i Lanark. Sörjd av hela världens rallyfans inklusive mig själv…

*
BloggKristofferssonSex tävlingar är avgjorda, sex återstår av årets Rallycross-VM och för Volkswagen RX Swedens Johan Kristoffersson är det guldjakt som väntar. Han kommer till Kanada som femma i VM-tabellen och bara fyra poäng från det brons han erövrade i fjol.
En ny medalj finns definitivt inom räckhåll. Min målsättning är självklart att plocka pallplatser och avancera i mästerskapet, säger Johan
Teamkompisen Anton Marklund är också ordentligt motiverad att ta sig an den andra halvan av säsongen.
Jag är sugen. Nu var det alldeles för länge sedan vi tävlade i VM, säger han.
Marklund har inte haft turen på sin sida utan ligger bara på en 13:e plats i sammandraget.
Volkswagen RX Sweden jobbade mycket med sina bilar inför den Höljes och det arbetet hoppas teamet ger ytterligare ett steg i utvecklingen i Kanada.

*
BloggSolbergBesvikelsen över att ha missat finalen i Höljes var stor hos Petter Solberg och nu är han heltänd inför tävlingen i Trois-Riviéres. Lite hemlighetsfullt har han också via Twitter annonserat att bilen nu är vässad ytterligare och allt annat än pallen i helgen är säkert en ny besvikelse. Lite udda har Petter den här gången valt att värma upp och utmana resten av teamet med karting, det prestigefyllda ”PSRX Team Gokart Championship”. Att detta inte är någon sorts lek lovar Petter iskallt.
Every man for himself on this one!

*
Kils MK ställde in Rally Killingen på fortfarande lite oklara grunder ”väg problem” har angetts som skäl ställde detta till det. Med gången att tillstånden ska vara hos Länsstyrelsen två månader före tävling känns detta lite märkligt att upptäcka ”vägproblem” tre veckor före start? Oavsett vad som hänt i Värmland ställer det till nya problem för VOC Mekonomen Rally som hade ”Rally Killingen” som deltävling i både SverigeSerien och SommarSerien. Som det ser ut nu är nästa deltävling i SverigeSerien Tamua AU Pirelli Rally i Tammerfors den 24 september.
Ännu värre är det i SommarSerien där även deltävlingen efter Rally Killingen, den i Nora sedan en tid tillbaka, även den är inställd. Risken är därmed att av de sex tänkta tävlingarna bara fyra blir körda…

*
Då kan nationen andas ut, SMK Hörbys Roland Brorsson blev den absolut sista att anmäla sig inom stipulerad tid till SMK Örkelljungas, ”Skyttesvängen”. Därmed kan man räkna in 68 anmälda och även maxgränsen på 70 bilar klarade sig precis…

*
I kväll med början klockan 17.00 är det dags för Sydsvenska Rallycupens nya ”Mästarmöte”Millebygden Raceway att rulla igång. Om detta får du läs först på söndag i Motorbloggen då lördagens jobbschema är så späckat att ingen tid för ”bloggande” finns att uppbringa. Som ni förstår jobbar jag och till er andra önskar jag trevlig helg.

*

Dagens bilder: Birel Art – ERC-com- Citroën Sport – TMG- Volkswagen RX Sweden – Petter Solberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *