Enbart äran gäller för Hyundai i Japan, Lappi vill se Rally2 som huvudklass i WRC, Toyota-debut för ”AM” och om en månad börjar Tom K:s Kenya-äventyr.

Hyundai har i princip redan gett upp även om Ott Tänak fortsatt har en liten, liten chans att bli världsmästare och i helgens ”Forum8 Rally Japan” handlar allt om äran och att få till ett bra avstamp för 2026. Att vinna på Toyotas hemmaplan vore som man sa förr ”en nåd att stilla bedja om” och senast detta hände var 2022 med Thierry Neuville som vinnare.

Sträckorna i Japan och utanför Tokyo är på asfalt vilket i år varit ett underlag som vållat de ljusblå bilarna ”vissa problem”. Nu är det upp till bevis om ingenjörerna i Alzenau gjort sin hemläxa efter ”Central European Rally” och att Ott Tänak har bättre fart på Hankook-däcken. 50 poäng skiljer Tänak från ledaren Evans och med 70 poäng kvar att köra om, är det minst två raka segrar som krävs för att estländaren ska bli världsmästare en andra gång. Realistiskt sett är det ändå någon i Toyota-trion, Elfyn Evans, Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä som efter ”Rally Saudiarabia” lyfter kungakronan. För Evans blir det första gång medan Ogier/Rovanperä har mer rutin på den här sortens lyft…

Rallyjournal har känt Esapekka Lappi lite på pulsen och när han numera står utanför WRC-cirkusen, har man frågat om hans tankar inför mästerskapets framtid. ”EP” är  precis som många andra kritisk till att nya ”WRC27” ännu inte presenterats fullt ut. Nu återstår bara drygt 14 månader innan det ska stå nya bilar på startlinjen i ”Rallye Monte Carlo” alldeles för tajt menar både Hyundai och M-Sport Ford.

Foto: SM

Med detta menar ”EP” att det inte skulle vara helt förvånande om WRC 2027 består av enbart Toyota, punkt slut.

– Då kan det knappast kallas mästerskap, menade den Finske Mästaren vid en mediaträff i förra veckan. 

Han påpekade där med ett leende också självklarheten att Toyota återigen skulle vinna Team-mästerskapet.  En liten plåsterlapp på WRC-såret kan då bli om Jari-Matti Latvala öppnar upp för en eller två nya förare i sitt team. Ändå inte alls i närheten av vad FIA/Promotorn hoppades när förändringarna spikades. Lappi har sin syn på lösning, Rally2-bilar eller möjligtvis Rally2 Plus som ersättare till den planerade Rally1-utvecklingen.

Då finns det plötsligt flera intresserade tillverkare men av någon anledning finns det motstånd till detta men på frågan vem, så vet jag inte…

*

Om Lappis råd följs tror jag att Andreas Mikkelsen skulle gå en ny vår till mötes när hna numera mest traskar omkring i rallysportens höst. En enda start har det blivit i år, i Italien med Skoda vilket slutade med en blygsam tionde plats.

Foto: Hyundai Motorsport

I helgen blir det ny chans, nu i Spanien och ”Rally de La Nucía Mediterráneo – Costa Blanca”, deltävling åtta i ”Spain Superchampionship”. För Mikkelsen blir det debut med Toyota Yaris GR Rally2 och i högerstolen sitter rutinerade belgaren Pieter Tsjoen. Med #1 också i en Toyota, sitter främste utmanaren mot norsk seger, snabbe hemmaduon Efrén Llarena/Sara Fernández. Rallyt körs på asfalt och i nästan svenska omgivningar då La Nucía är beläget inte långt från Alicante.

*

Om nästan på dagen exakt en månad den 5 december, går starten för ”East African Safari Classic Rally” eller lite av brittiska Porsche-byggaren ”Tuthills” till Kenya utlokaliserade ”show room”. Av de 59 anmälda kör 22 med Porsche 911 byggda i Banbury väster om Northampton och likaså tävlar med Tuthill som anmälare. 

Foto: Tuthill

I en av dessa 22 sitter SMK Hörbys Tom Kristensson som kartläsare åt rally-rookien och tysken Stephan Fritsch. Med #30 på sin 911 ska Fritsch i sitt livs första rally, köra tre sträckor/dag under de fyra första dagarna. Sedan är det återhämtning och ny omgång sträckor vilket totalt gör 228 mil typiska Safari-sträckor.

Foto: Tuthill

Nu blir inte Tom ensam om att prata svenska (läs skånska) i rallyt utan får sällskap av mer värmländske PG Andersson. PG sköter kontoret åt cyprioten Evgeny Kireev som även han kör Porsche från Tuthill. Likadan bil körs av Roger Samuelsson med Jessica Patel som bisittare. Helsvenskt i #38 Porsche 911 Carerra RS 3,0 från Tuthill är det med Jonas Åhman/Christopher Andvig. Från Norge kommer Bjørn-Erik Indahl/Trond Lome och Gunnar-Frederik Selva/Erik Jaer, båda med Tuthill Porsche. Två riktigt kända namn finns med i förarlistan, WRC-gentlemannen i M-Sports-bilar Jourdan Serderidis med WRC-medlemmen Gregoire Munster i en Porsche från BMA Autosports. Känd är också F1-föraren Max Verstappens pappa Jos Verstappen med kartläsare Renaud Jamoul. Jos fick smak på detta efter vinterns jämtländska Tuthill-utmaning ”Rally with No Name”.  Allt förbleknar dock när man jämför med belgiska kartläsaren Stéphane Prévot som i Kenya firar sin 20:e start för 2025 i holländaren Vos Remons Porsche. Känd kartis är också Alessandro Gelsomino som bland annat var superkändisen Ken Blocks ständiga högra hand innan han förolyckades.

Rallyt startar i Mombasa den 5 december och når mål i Kwale i flådiga ”Diamonds Leisure Beach & Golf Resort” den 13:e. Detta gör att Tom missar SMK Hörbys egen kombinerade lucia/prisutdelning men vad har ett decembergrått ”Hörby FF-klubbhus” att sätta emot Kwale i badande sol, jag bara undrar? 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *