Patrik Sandell körde för fort=ingen SM-start, Jocke Grahn testade WRC-Focusen, konstigt folk i rally och Mr Tractive får stöd!

Breaking news: Just nu kom följade trista mejl

Det blir tyvärr ingen start i helgens SM-sprint för rallystjärnan Patrik Sandell. Sandell stoppades för fortkörning strax utanför Falun, på väg till tävlingsområdet.

– Onödigt slarv av mig. Jag gasade upp för fort efter en rondell och höll för hög hastighet innan jag passerat 90-skylten, berättar Patrik Sandell.

Sandell är inte överens med polisen om vilken hastighet han har hållit och har överklagat ärendet, men räknar ändå inte med att kunna vara med i helgens tävling.

– Själva överklagandet tar väl några dagar, så även om jag får rätt lär jag ju inte kunna köra nu i helgen. Det känns jättetråkigt för alla inblandade, och för all publik på plats. Vi hade velat bjuda på en grym show i helgen, säger Sandell.

För någon timme sedan drog Jocke Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns MK den första testrepan med den nyrenoverade och nystrajpade WRC-Focusen. En repa som gav mersmak då både Jocke och Rickard verkade lyckliga som små barn på julafton. Testet genomfördes på en kort men snabb skånsk vinterväg, alltså både grus, snö och is. En lång raka ingick också vilket var en av anledningarna till flinen.

– Varvstoppet skulle precis slå till när jag började bromsa, konstaterade Jocke belåtet.
– När det slår till är hastigheten 205 km/t…
Två små elfel hittades och skulle så klart fixas innan det bär iväg till Falun och Tractive Winter Sprint, premiär för rally i både Vinterstudion och SM-veckan. Mer om förberedelserna kan ni läsa i lördagens Kristianstadsbladet.
Ett tag var jag oroad över att jag skulle få erbjudande att åka med och hur jag isåfall skulle kunna slingra mig ur det hela. Undrar om det hade räckt med att jag inte tagit något vaccin mot Fordsjuka?
Mer om Winter Sprinten och som vanligt hittar ”dögrävarna” massor av fel på ”nytänket” och detta långt före tävlingen körts. Mest är det för att min vanlige kompis från Knäckebröhults MK ”Nisse Gasfot” inte fått chansen att visa svenska folket vem som egentligen skulle suttit i Ramonas WRC-Skoda om bara gasfoten hade fått betsämma. Nej, nu har någon gallrat bland anmälningarna och det är alldeles åt h-e, för det vet ju alla att få köra rally på vilken nivå man önskar är en lika stor rättighet som att få plocka kantareller i skogen!
Konstig sport det här om man funderar lite. Inte f-n begär Hörby FF att få spela i Allsvenskan, Vinslövs handbollskillar/tjejer spelar där man spelar och vill man högre får man kämpa sig till det. Men i rally där ska alla få vara med i SM eller allra helst VM, punkt slut. Lite märkligt folk i den här sporten…
Har haft lite duster med Mr Tracitve Anders Johnsen om ”nya Grupp H” där var vi inte eniga om hur viktig frågan var. Däremot har Johnsen hundra procentigt stöd från mig i den jakt på honom och Sprint-SM som just nu pågår på Motorsport i Värmland. Genomför nu tävlingen och utvärdera, säkerligen massor av saker som kan göras annorlunda men med två dagar kvar känns det som att manöverutrymmet är lite begränsat, eller?
Har tidigare haft en idé om att DM-tävlingar skulle vara kvalificering för att få köra Rally-SM. De tre bästa från varje distrikt i de fyra SM-klasserna skulle ”få lov” att tävla om de ädla medaljerna. På detta sätt skulle både SM och framförallt DM-statusen få en skjuts uppåt om de ”bästa” gjorde upp, kanske en idé att börja med Sprint-SM? Så låt årets DM-medaljörer åka i Falun 2014, lägg till detta några ”wild cards” som arrangörerna själv bestämmer och du får ett kanonstartfält. Min idé men jag bjuder på den!
På MiV har Johnsen det hett om öronen och på VOC Mekonomen Rally-gästboken är det Generalen Roger Fransson som är måltavla. Uppenbart är Mekonomenavtalet något som alla inte gillar och mitt råd är enkelt, byt klass…
Skrev igår om de danska bröderna Grue och deras tillstånd efter kraschen i augusti. Idag kom där en lägesrapport från Sören Vig som varit flitig gäst i de sydsvenska tävlingarna med sin snygga Opel Manta (onödig upplysning snygg, alla Oplar är väl snygga?). Sören föll i april från ett träd hemma i Vig på Själand och skadades svårt. Är nu på bättringsvägen men har lång väg kvar innan han är återställd. Som avslutning på sitt brev på rallyinfo.dk skriver han tänkvärda ord.
-Svårt för andra att förstå hur glad man blir för livet!

6 svar på “Patrik Sandell körde för fort=ingen SM-start, Jocke Grahn testade WRC-Focusen, konstigt folk i rally och Mr Tractive får stöd!

  1. Hur mycket ska då vi som kör Grupp-E och VOC då gnälla!!! Vi blev inte ens inbjudna till Sprint-SM!!!

    Skämt åsido så tror jag det kommer bli en kanontävling och det är väll bara bra att få visa upp Rally på ett så publikvänligt sätt som Sprint-SM är uppbyggt på, påminner mycket om hur man kör i Back-SM, som jag tycket är en riktigt publikvänlig form av rally!

    Sen finns det ju alltid saker att förbättra, men vilket arrangemang har inte det!? Idén om att kvala in igenom DM ser jag som en bra idé, eller varför inte utse några Sprintcuper eller anordna förkval tävlingar för att få med Sverige eliten i Sprint! För sprint är ju en speciell tävlingsform. Nu är det bara hoppas på att det blir en kanontävling och att vi får se rally under SM-Veckan i sommar med!

  2. Hur mycket ska vi Grupp-E och VOC åkare då gnälla som inte ens blev inbjudna!
    Skämt åsido så tror jag att Sprint-SM kommer att bli kanonbra! Men ett förkval via DM, eller varför inte Sprintcuper tror jag är en bra idé!

  3. Klart Sprinten blir bra! Men inte lika bra som den här Bloggen!
    Kan ibland förstå att företagen inte vill satsa på att sponsra rally när det blir lynchstämmning efter varje beslut som tas… Fatta att detta är till nytta för alla när det tv-sänds rally, och acceptera att det är de värsta ekipagen som hamnar i tv för att det ger mest. Jag gjorde 10år i en VOC ( dock inte silver ) och hade varit glad om Mekonomen hade varit sponsor då.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *