Jättesug för nya DMACK Trophy, Winter Trial en kulturupplevelse och dags för 40:e raka besöket i WRC Rally Sweden…

Tyvärr, tåget har gått! Det vill säga om du har WRC-ambitioner och tänkte börja karriären med att åka nya DMACK Fiesta Trophy. BloggDMACKArrangören kalkylerade med femton bilar och nu är man uppe i det dubbla vilket gör att det måste gallras innan det är premiär i Portugal. Förarna kör identiska M-Sport Fiesta R2 försedda med föga överraskande DMACK-däck. Priset för detta blev nästan hundratusen pund, runt miljonen i svenska kronor, för detta får man rubbet och tillåts köra fem tävlingar i samband med WRC. Förutom Portugal även Polen, Finland Tyskland och så finalen i Frankrike.
Förare från fyra världsdelar har anmält sitt intresse, Europa, Amerika, Afrika och Australien. Märkligt att inte en enda asiat vill köra Ford kan jag tycka.
-Vi trodde på stor intresse, men detta är överväldigande, säger talespersonen från DMACK.
– Med detta blir vi den populäraste globala tävlingsserien för unga förare…

*
Inte ofta man får chansen att plåta rally en måndagsförmiddag men i dag blev det verklighet genom The Winter Trial när karavanen passerade Glimåkra. Utanför gatuköket/pizzerian/krogen som inhyste TK:n radade sig klassikerna upp sig med allt från BloggbentleyBentley 35.an till BloggAmazonhalvtaskiga Amazoner och Volvo PV. För en sekund slog mig tanken, att precis så här skulle det se ut när det är dags för klassiskt rally här hemma. En brokig skara bilar men alla med någon form av tävlingshistoria. Men här fanns t.ex inga vråltrimmade nybyggen med en enda målsättning att vinna rally, strunt i kulturen. Istället kändes det som att just kulturarvet var det viktigaste och var det ändå inte detta som var en hörnsten i det som numera är Klassiska Rallycupen? Fast detta är där väl knappast någon som ens minns…

*
På plats i Glimåkra varBloggBörje Kristianstadprofilerna Göran Johansson och Börje Lagerqvist (bilden) som strosade runt och mös när det kom storfrämmande på hemmaplan. Börje påläst som få hade full koll på läget och informerade åskådarna både om det ena och det andra.
BloggCittraEnligt uppgift var där cirka 120 bilar och bara en enda svensk bland dessa, Uppsalalegendaren BloggBryggareÅke ”Bryggaren” Andersson med Hans Sylwan i högerstolen. Bilen som var tänkt för äventyret en MGA 1600 packade ihop på vägen hem från det historiska Monte Carlo Rallyt och istället blev det en Saab 99 Turbo som fick göra tjänst.
BloggOpelTyvärr hade jag även andra plikter idag och fick ge mig av från Glimåkra innan rallyts verkliga raritet dök upp, en blåmetalic Opel Commodore men Lennart Johanzon från Åhus var snäll och skickade mig en bild på fullblodet, tack Lennart. Samma sak gjorde även Rune Nilsson, men på hans bild stod fullblodet stilla och hur man än ser på det en Opel gör sig alltid bäst i fart…

*
Lite kul blev det när personalen utanför ”TK:n” frågade mig om jag visste vem som var arrangör? På vilket jag svarade nekande men hänvisade till killarna inne i serveringen som tog hand om tidkorten.
– Ingen idé dom vet inget, svarade killen irriterat.
Vad gäller saken, undrade jag.
Den irriterade killen tittade uppgivet på mig.
Ägaren till serveringen passerade just ute på gatan och var förbannad över alla rallybilarna som tog upp parkeringen.
– Kunderna kommer ju inte fram för att handla…
Törs nog säga att av årets 365 dagar så har jag aldrig sett någon som köat för parkering utanför gatuköket. Nu handlade det om ett par timmar perfekt och gratis PR för Glimåkra och så gnäller man. Vad är det för fel på folk?

*
Inte mycket Rally Sweden i dagens blogg, anledning är enkel det väller in pressmejl och jag har varken, tid, lust eller möjlighet att sålla så därför hänvisar jag till andra kanaler för er som vill veta allt inför Rally Sweden.
Istället laddar jag för mitt fyrtionde raka rallybesök i Värmland. Första året var 1975, Björn Waldegård vann med den grön/vita Alitliasponsrade Lancia Stratosen. Året efter 1976 var det dags för alla Svenska Rallyns moder, året då Per Eklund vann efter en nästan mordisk fajt med Stig Blomquist. Låter korkat, men det känns som att det inte var så länge sedan…
En gemensam nämnare de första åren var att det oftast var med Saabar vi tog oss upp till Karlstad.BLOGGKAK1 På bilden med den röda 99:an är det Bertil Gunnarsson, Anders Hasselgren och så Roland Brorsson som fikar inför ett sträckbesök 1978. BloggKAK2Fyra år senare var skaran reducerad till två, Anders och Motorbloggaren (bilden) men fortfarande var det Saab som gällde som här vid parkeringen till Sågen.
BlogggSvenskaNu laddar vi alltså igen jag, Anders och Göran för jubileumsfärden. På bilden från i fjol syns även Petter Solberg och Per Eklund som då inte hade riktig koll på vilka rutinerade rallybesökare de umgicks med. Det har dom numera!
Vi ses i skogarna!

 

 

Ett svar på “Jättesug för nya DMACK Trophy, Winter Trial en kulturupplevelse och dags för 40:e raka besöket i WRC Rally Sweden…

  1. Eftersom jag har varit djupt engagerad i Winter Trial sen början av november kände jag mig lättad igår när tävlingen rullade igång och det var idel glada miner.
    Massor av fina bilar är det – och inte en Volvo med båtmotor så lång ögat kan se. Så SAAB-man jag är så är nog min favorit nummer ett Bentleyn med sin härliga patina.
    En ros till Börje som efter att ha fått karta och körbesked från mig i går morse gjorde en stor insats med att informera åskådarna.
    Om en timme ska jag ge mig iväg för att bemanna en PC utanför Nossebro.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *