Jagerwall premiärkör i RHK:s 1000-cupen medan myndigheterna bråkar…

I helgen drar Racer Historiska Klubben igång årets serie på Anderstorp, något som föranledde Motorbloggen att göra ett besök hos tvåfaldiga segraren i 1000-cupen, Tommy Jagerwall hemma i Hässleholm. A och O enligt Tommy är att komma maximalt förberedd till alla tävlingar, då är mer än hälften vunnet. Ja han bör ju veta, som inte tappat ett enda heat i sin comeback för två år sedan, sjuttonsegrar …
Men den här gången strulade det faktiskt lite för honom och bara dagar före start upptäckte han att motorn till den röd/vita Cooper S:en inte var kry. Läckage på treans cylinder vilket måste åtgärdas. Tack vare Motorslip i Kristianstad fixades felet och när jag kom hem till Tommy anlände han precis med den nyfixade toppen.
Så mycket kan jag säga, garaget i Hässleholm mer för tankarna till en operationssal på CSK vad gäller ordning och reda än ett garage där det mekas racerbil. Tittade ner i motorrummet på Coopern och där riktigt lyste de fyra kolvarna i väntan på att få på sig topplocket. Om Tommy skulle erbjudit mig middag att äta direkt på den öppna motorn, skulle jag inte tvekat minst lika rent som min vanliga tallrik. För att inte tala om hur mikrovågsugnarna ser ut på jobbet. Många här gillar pasta med köttfärssås vilket syns i ugnen och för att få rent hävdar jag att Anticimex måste inkallas!
Som sagt, inget som alls påminde om tillståndet i Tommys dubbelgarage. Nu laddar han om för en ny succésäsong och att målet är ny totalseger sticker han inte under stol med. Visserligen har där tillkommit lite nya likvärdiga bilar, men satsar man på ny Jagerwall-seger, lär man knappast få mer än pengarna tillbaka…
Läste att trafikverket i Jämtland stoppat nya rallytävlingen Rally to the Midnight sun. Man gav helt enkelt inte tillstånd att använda allmänna vägar och då föll hela tävlingen likt ett korthus. Trafikverket motiverade lite luddigt sin ståndpunkt, ”Ett tävlingsmoment som kräver avstängning för annan trafik än tävlande och funktionärer skall normalt inte tillåtas på allmän väg”, riktigt skitsnack om ni frågar mig. Känns mer som ”kan man dj-las med rallysporten så gör man det”…
Drar även paralleller till militärmyndigheterna här i söder som helt stoppat motorsport på sina övningsfält, även de hänvisande till luddiga skäl. Som vanligt numera, är miljön inblandad och man kan ju undra vad som stör miljön mest? Rally eller dragracingtävling ett par gånger om året på Rinkabyfältet eller fyrtiotusen scouter plus lika många besökare i över en vecka som det är tänkt till årets mastodontläger. Jag lägger min slant på att scouterna sliter mer, dom håller sig ju inte ens till vägarna som bilarna gör…
Vad händer med Saab? Självklart har jag ingen aning, men det känns mer och mer osäkert hur framtiden blir. Även om jag vill att märket lever kvar så är nog chansen minimal. Kan där finnas fler kineser med tjocka plånböcker? Nog enda chansen om det ska finnas Saab 2012:er att köpa…

3 svar på “Jagerwall premiärkör i RHK:s 1000-cupen medan myndigheterna bråkar…

  1. ”Ett tävlingsmoment som kräver avstängning för annan trafik än tävlande och funktionärer skall normalt inte tillåtas på allmän väg”! Vad är detta för J-la trams. Har tjänstemännen på Trafikverket varit på någon ny ”flumkurs”? Skulle vara spännande att få veta om de hade samma motivering om det gällde en cykeltävling eller ett Maratonlopp. 

    1. Hej.
      Tror precis som du att det är någon ny ”flumkurs” alterantivt någon ny ”flummare” hos myndigheten, som ska sätta sin prägel på verksamheten. Trams är kalrt bästa ordet på beslutet…
      MVH
      Tommy

  2. Gå gärna in på forumet på sporthoj.com och läs detta härliga inlägg
    http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241074
    Efter en lång tids slit från flera eldsjälar, har kommunen nu gett Anderstorp motorbana företräde framför andra intressen.
    Jag hoppas innerligen att detta är starten på en ny era inom svensk motorsport, en era där våra kommuner inser vilken fantastisk sport detta är och hur mycket positiv PR det medför att ha en bana inom sin kommun.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *