Vem sitter säkert i WRC-stolen 2014, fredssamtalen VOC-SBF väntar, läckra Oplar och blå 240!
Att Thierry Neuville stärkte sina aktier hos M-Sport och Qatars WRC-team efter Tyskland är ingen större överraskning. Ännu mer positivt är att Qatar-delen av teamet, Nasser Al Atiyah vill skriva nytt kontrakt med Malcolm Wilson och då inte bara för 2014 utan ännu längre. Inbillar mig att ett av Nassers ”krav” då är att Neuville blir om inte försteförare, så jämbördig med Mads Östberg.
Fast nu placerar envisa rykten norrmannen i nya Hyundaien (jag tror inte på detta dock) vilket skulle öppna för en ny Fordåkare i ”andra bilen”?
*
Nu har väl Evgeny Novikov en egen pengabrunn att ösa ur annars borde han hänga väldigt löst? Detta oavsett att han hela tiden hävdar att han fortfarande är inne i ”uppbyggnadsträningen” inför språnget mot VM-titeln. En sak är klar, österrikiskan Ilka Minor i högerstolen är ingen tjej man skrämmer i första taget…
*
Onekligen en intressant höst som väntar WRC-gänget. Länge sedan så många suttit så löst i sina stolar som i år. Egentligen tror jag bara att Ogier, Latvala och Neuville är säkra på vilka bilar de åker 2014, för resten av gänget kan det bli allt från Hyundai till en VOC:are (kanske lite överdrivet på slutet…).
*
På tal om VOC eller som General Fransson önskar/kräver att vi skriver, VOC Mekonomen Rally så inleds ”fredssamtalen” i Stockholm på torsdag. Detta enligt Fransson själv som via mejl berättar:
” Tjena Tommy,
Jag kommer ÄÄÄÄNTLIGEN att få träffa förbundet. Har försökt att få detta till stånd sedan i mars/april men de har inte haft tid att träffa landets största rallyklass. Men, på torsdag ska det ske! Fick själv beskedet bara för en dryg timme sedan, sitter och jagar flygbiljett i skrivande stund…
Ingen är mer mån om att det inte ska bli någon politisk härdsmälta än jag. Men man kan inte sitta och titta på medan krafter utifrån tillåts förstöra vad som byggts upp och stjäla (kapa) det som inte tillhör dem. Då måste man agera. Jag är också helt öppet 100% på linjen att svensk bilsport ska samordnas av ett nationellt förbund med kopplingar till det internationella förbundet (där tror jag nästan att jag lånade formuleringen av dig Tommy?).
I en hyfsat rimlig värld infinner sig till slut en insikt, även om det ibland tar en väldig tid. Och då får den som haft en rimlig, vettig (och laglig) hållning hela vägen till slut upprättelse. Jag vill också ha en uppgörelse i godo.
Jag hoppas och tror att det är åt det hållet vi nu (äntligen) är på väg.
Är också helt enig med dig att VOC Mekonomen Rally är en väldigt bra och viktig del av svenskt rally – men det kanske inte är någon direkt överraskning att jag tycker det.
Roger Fransson, klassansvarig”.
Har känt på lite ”rallyfolk” i olika led av näringskedjan inom sporten och tyvärr för Franssons del, de flesta förstår inte riktigt resonemanget. Frågan är därför spännande om han lyckas övertyga SBF-folket på torsdag att hans syn på saken är den korrekta. Om inte, kan det bli en tuff höst för Volvoåkarna…
*
Har tidigare påpekat det för rallyarrangörerna ofoget att anmäla sig i ”elfte timmen”. I TV-Svängen anmälde sig en handfull förare timmarna direkt efter att anmälan stängde förra måndagen. Anmälningslistan med de korrekt anmälda gick vidare till programtryckeriet och sedan öppnades ”dörren” igen för efteranmälningar. Dock stängdes den helt i måndagskväll och vad händer då? Så klart nya samtal till tävlingsledaren om önskan att få köra, parat med diverse mer eller midnre konstiga ursäkter varför man missat att anmäla sig. Nu förblev dörren stängd och kanske, en mikroskopisk chans men ändå en chans, har ”sölkorvarna” lärt sig något!
*
Har varit allt för lite Opel i bloggen tycker flera mejlare och då är det dags att ändra på detta. Först ut är snabbe RS-åkaren Andreas Håkansson, dock med ett tvivelaktigt förflutet både som Saab-älskare och Peugeot-förare. Nu har även han kommit till insikt och detta genom att köpa inte vilken Rüsselheimare som helst, utan en svart Opel GT. För tillfället står den och väntar på lite översyn av bromsar och annat vid sidan av pappans betydligt enklare och simplare P1800. Till våren lovar Andreas att Opeln ska förgylla de skånska vägarna.
*
Obotlige Opelmannen Rune Nilsson blev så till sig av bilden på den nyrenoverade ”tusenkubikaren” att han skickade över en på monstermaskinen som slumrar i hans Kadett City. En 1200 med dubbel Weber, känner ni hur dreglet rinner ner på tangenterna?
*
För att bringa lite balans i bloggen (ett krav från Volvoåkarna) mötte jag idag en riktig pärla i form av en 242:a från 1981. Ägare är duktige ”högersittaren” Mikael Ottosson som ägnat lite garagetid åt att snygga till ett exemplar av Hisingens stolthet. Med ny lack och häftiga fälgar måste jag erkänna att det såg riktigt lockande ut. Inte som en Kadett så klart, men ändå smakfullt. Extra eloge ska Micke ha för att han behöll den blå original kulören (misstänker att färgmixaren i Torslanda sneglade åt Laupitz Blau när han blandade till det hela på åttiotalet). Inte den allra snyggaste färgen som hamnat på en 240:a men det är original och det är i detta fallet mycket viktigare. Snyggt jobbat Micke!
*
Under dagen förevisades ”utställningsbilen” på Volvonästet Hörby Bil officiellt ”KIA, Mazda och Subaru-dealer” men bakom den prydliga fasaden ruvar Volvoälskare. Okej, där finns en något märkligt typ som menar att Ford är skapelsens krona, men vi får vänta och se om medicinen verkar? Dessutom finns en Mersa-fantast som öppet hånade sina kamrater när de dreglade över den nylackade 240:an.
– Va fan, en Volvo en vanlig dj-la Volvo, nä kom igen killar!
*
Avrundar med statistik över vilka bilar som är vanligast på vita duken. Sajten Internet Movie Car Database har räknat ut vilka modeller som är populärast hos filmarna. Föga överraskande toppas listan av Ford Mustang, följd av Chevrolet Impala (måste vara Jönsson Ligan som fixat detta?) och på tredje plats vanen Ford Econoline, alla ”bad guys” favoritfordon. Sedan följer en rad mer eller mindre sexiga ”wheels” fram till plats arton, Opel Rekord. Just det, Opel rekord på artonde plats, placeringen framför alla FBI-agenters favorit Chevrolet Suburban. Men var på listan hamnade bästa Volvo och Saab? Hallå, vi snackar bilar som ska ge cineasterna någon sorts känsla. Inte bilar som passar bäst fram och tillbaka från lördagens skitsläpp på Återvinningsstationen…