IRC-Mikkelsen tvåa i halmen och 4WD-rekord i Rally Gotland…

Norske fortåkaren och regerande IRC-mästaren Andreas Mikkelsen har inte riktigt samma flyt som ifjol och i tredje deltävlingen i årets IRC sattes det på nytt käppar i Skodahjulen. Men samtidigt som det är lite stolpe ut har han ändå tur och resultatraden 1-2-2 ger honom 61 poäng och ledningen i IRC.
I helgens Circuit of Ireland hade han och finnen Juha Hänninen en jättefajt på de svårkörda asfaltsträckorna på den gröna ön. Det ombytliga vädret med tidvis regn gjorde det hela ännu svårare och de båda bytte sekunder ideligen.
På sträcka fem åkte Mikkelsen av lätt och hade här den turen jag beskrev i början. Här kunde lika gärna rallyt ha varit över for honom och co-driver Ola Floene, men det var bara att backa ur planteringen och fortsätta. Men på den trettonde av de totalt femton sträckorna missade Andreas totalt, kom i alldeles för hög fart med högersidan före rätt i en flock tunga halmbalar. Bromsträckan från uppskattningsvis runt hundra kilometer till noll blev typ femtio centimeter…
Stoppet ruskade runt besättningen och fyrtio sekunder försvann innan ”komaten” släppte Skodan ur sitt grepp. Klart tagen av händelsen tog det sedan en stund på transporten innan man beslöt att fortsätta rallyt. De fyrtio sekunderna lyckades han självklart inte köra in och därmed tog Hänninen sin första seger för året. Men än en gång Mikkelsen hade tur och klarade andra platsen 44 sekunder efter den finske Skodan. På tredje plats slutade segraren från Kanarieöarna Jan Kopecky, ytterligare femtio sekunder bak.
Efter tävlingen åkte Mikkelsen och Floene till sjukhus, men där konstaterades att båda hade klarat sig från smällen helt oskadda. Mikkelsen var såklart besviken, andra tävlingen i rad där segern försvunnit på sluttampen. Senast var det motorn som krånglade på sista sträckan och Kopecky kunde passera. Nu var det halmbalarna som satte stopp för den allra första asfaltsegern. Kommer den kanske redan i nästa tävling på Korsika?
Om två veckor är det dags för Rally Gotland och som vanligt lockar tävlingen många åkare från fastlandet. Totalt 131 anmälda så här långt, men frågan är om man inte har svenskt rekord i 4WD-klassen? I A-klassen är tjugoåtta fyrkrafsare anmälda och i B åtta, medan bara en C-förare kör ”jeep”. Som jämförelse kan man titta på antalet 4WD i Rallytravels Kong Christian Race med över 220 anmälda. Gotland är alltså nästan hälften så stor men i Göingeskogarna framträder bara nio A-förare och tre i B-klassen. Är där överhuvudtaget någon tävling utanför Rally-SM som någon gång mönstrat samma antal 4WD-åkare som på Gotland? Jag tvivlar…

4 svar på “IRC-Mikkelsen tvåa i halmen och 4WD-rekord i Rally Gotland…

    1. Hej.
      Bra med folk som har koll. Men hur många startade totalt, Lima brukar ha väldigt stort startfält, så 37 4WD på Gotland av 131 bilar totalt är kanske ändå ett procentuellt rekord?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *