WRC i Argentina med de längsta sträckorna och Kristianstad-Milell hade uppvisning i premiären!

Nästa deltävling i WRC är Rally Argentina, sista helgen den här månaden. Noterar att startfältet är ungefär som i Rally Sweden, totalt sextio ekipage varav sexton WRC-bilar. Rallyt i Argentina avgörs på grus och är den tävling i kalendern med de längsta specialsträckorna. Allra längst är tuffa Matadera-Ambul som körs sista dagen den 29 april och mäter imponerande 66 kilometer. WRC-höjdaren och gamle Audi-ikonen Michele Mouton konstaterar på wrc.com att den här typen av sträckor var högst vanligt på åttiotalet när hon tävlade. Idag däremot är de få till antalet.
– Bra att det fortfarande finns tävlingar med så här långa och då självklart även extremt utslagsgivande sträckor!
Läser också på samma sida att M-sport är minst sagt nöjda med att ha Petter Solberg i Ford-teamet. Norrmannen som många ”experter” , dock inte Motorbloggaren, menade var slut som WRC-artist är faktiskt den som ligger närmast Sebastien Loeb. Bara fyra poäng skiljer mellan de båda ”veteranerna”, inte illa för en förare som är ”slut som artist”…
Till Argentina åker även Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson och redan den 19 april lyfter planet med slutdestination Cordoba. Ramona ligger åtta och med lika många VM-poäng har en bit fram till ledaren (varför ska de ha så krångliga namn?) Michal Kosclivszhu som toppar PWRC-tabellen med fyrtio poäng. Till hans fördel hör att han är en av två i serien som kört två deltävlingar, Ramona och övriga hoppade över premiären Monte-Carlo Rallyt.
Skrev igår om Rally Gotland och det stora 4WD-intresset, totalt 37 fyrkrafsare och självsvåldigt utnämnde jag detta till rekord. Lika självklart var det att jag hade fel som vanligt, i Lima 2009 var nästan sextio 4WD-åkare på plats har jag fått information om. Mitt halmstrå i debatten är att procentuellt måste ändå Gotland ha rekordet, av 131 ekipage kör 38 i 4WD-klasserna. Eller när var A-förare 4WD större än motsvarande 2WD? På Gotland är de tre fler än gänget som kör tvåhjulsdrivet!
I helgen var det premiär för kartingåkarna i Klippan och Kristianstads Noah Milell motsvarade alla förväntningar. Snabbast på träningen, pole position, två klara segrar i heaten, snabbaste varv och i finalen ledde Noah från start till mål. Självklart var han nöjd efter premiären.
-Vilken start på säsongen, jag är jättenöjd!
35 förare kom till start, men ingen kunde matcha Kristianstadföraren som visade direkt att fjolårets framgångar inte var någon tillfällighet. Tvåa blev klubbkamraten Andreas Johansson som också gjorde en stark insats före trean göteborgaren Lukas Thylin.
Redan nästa helg är det hemmapremiär för Noah när SKCC drar igång på Åsum Ring
– Alltid extra roligt att köra på hemmabanan Åsum Ring och jag känner mig trygg med det vi redan testat fram, menar Noah.
Frågan jag ställer mig är vad pappa Niklas hade på huvudet? Var det samma hemska stickemössa/toppalua som i höstas eller är den förpassad till Återvinningen i Snårarp. Fast jag måste erkänna lite avundsjuk är jag på Niklas. Hade varit glad om jag haft samma mössa på Mjällby-fotbollen på nästan Arktiska Strandvallen i lördags?
Lika bra gick det inte för hårdsatsande klubbkamraten Niklas Olofsson som var snabbast i KZ2-klassen, tyvärr tvingades dock Niklas bryta.
I morgon ska Saab-konkursen redovisas och det lär inte bli någon ”trevlig” läsning, skulder i mångmiljardklassen ska upp på bordet. Läser i Aftonbladet där man tycker att det är för dj-ligt att inte regeringen gick in och räddade det sjunkande skeppet. Är inte speciellt insatt i alla Saab-turerna, men hur skulle man räddat den här Titanicliknande kolossen? I årtionde har det kämpats i Trollhättan och jag lider verkligen med Saab-jobbarna. Men vad skulle regeringen egentligen gjort? Kanske gått in och köpt upp flera års produktion framöver och sedan skänkt bilarna som bistånd till Afrika vore kanske en lösning, vad vet jag…
Kollar sedan i den andra kvällsdraken Kvällsposten/Expressen. Här presenterar man alla som kör ”lyxbilar” och något mera ointressant och dumt får man verkligen leta efter. Alltså inte att köra lyxbilar, men att göra listor om detta. På fyra sidor i tidningen kan man läsa om folk som kör t.ex Mercedes-jeepar som är billigare i inköp än Volvo XC90. Men Volvo-ägarna får inte vara med, era bilar är inte tillräckligt lyxiga. Frågan man ständigt ställer sig, när nås botten på kvällstidningsredaktionerna?

2 svar på “WRC i Argentina med de längsta sträckorna och Kristianstad-Milell hade uppvisning i premiären!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *