IRC försvinner och ERC ersätter redan 2013 och HANS att hyra!
Nu är IRC inne på sista versen, därmed blir Rally Cyprus tack och farväl för ”WRC-utmanaren” som faktiskt existerat i sex år. Eurosport Events går in som ny promotor för Rally-EM och därmed är IRC:s saga all. Får mitt hjärta tala så känns det också mycket bättre med ERC än IRC som trots allt känts som lite ”hitte på” i jämförelse. Juho Hänninen blev ”siste” man att vinna ”gamla” Rally-EM och han har ju även möjlighet att vinna iRC och därmed plocka lite av ”the double”.
Ännu är inte EM-kalendern klar så när som på premiärtävlingen som blir österrikiska klassikern Jännerrallye som drar igång direkt på nya året i helgen den 3-5 januari. Tävlingscentra för detta kombinerade snö/is/asfalt-rally blir Freistadt utanför Linz. Rallybasen Ferdinand Staden är mycket positiv till nya ERC och konstaterar belåtet.
– Vi ser fram emot en mycket spännande period för ERC och det känns verkligen bra att få arrangera premiären på nystarten!
Den enes död den andres bröd och detta stämmer då på IRC och närmast väntar San Remo, där ledande norrmannen tillika regerande mästaren Andreas Mikkelsen avstår att köra. Detta öppnar upp för tvåan Juho Hänninen och trean Jan Kopecky som nu lär knappa in på Mikkelsen. Detta gör IRC fortfarande till en helt öppen affär även om Mikkelsens ledning är hela 43 poäng till finnen. Men i finalen räknas dubbla poäng, femtio till segraren och inget är klart förrän sista sträckan där är körd.
Till nästa år blir det obligatoriskt med HANS-krage i svenska rallytävlingar vilket debatterades flitigt i våras. Nu har detta klingat av till stor del (nya Grupp h har tagit över…) och de allra flesta verkar ha accepterat denna nya ”säkerhetshöjare”. Många tycker kostnaderna, cirka 8-10 000 kronor för ny hjälm plus kragen är för stora, de väljer istället att lägga den gamla hjälmen på hyllan och sluta. Tycker att resonemanget haltar ( ja, jag minns att jag själv var mycket kritisk till införande av HANS i början av året men har ändrat uppfattning, det kan väl vara tillåtet?) och det haltar när man utan tvekan lägger massor av tusenlappar på häftiga växellådor eller ger motorn de där sista dyra hästkrafterna. Men när det kommer till den personliga säkerheten, då ska det snålas lite märkligt kan jag tycka…
Det stora problemet inbillar jag mig blir för de kartläsare som bara hoppar in i enstaka tävlingar, där kan jag tänka mig att kostnaden avskräcker. Redan i dag är det för många väldigt svårt att hitta folk till högerstolen och värre blir det säkert efter nyår om det ska kosta de här summorna att åka enstaka tävlingar. På andra sidan Öresund har man samma diskussion men där har men kanske hittat en framkomlig väg för problemet. Du kan där hyra antingen enbart HANS om du har en förberedd hjälm eller ett komplett set hjälm plus krage. Priset är inte heller direkt avskräckande 395 respektive 700 danska kronor så frågan är vem blir först att erbjuda ett liknande system i Sverige?
Jag har själv funderat kring att hyra ut HANS. Jag skulle kunna tänka mig erbjuda det, om intresset finns.