Sandell jobbar med WRC 2013, Rally-SM spikat, många fler Suzuki-Olor behövs och Miljö-Karin lockar inte folket!
Det börjar nu närma sig ”silly season” i rallyvärlden och jag har väl inte så mycket nytt att komma med. Noterar dock att Patrik Sandell jobbar för fullt med WRC-programmet för 2013. På sin sida skriver Patrik om vad som händer nästa år.
– Vi jobbar för fullt med ett bra upplägg, och vi kommer absolut fortsätta i WRC – World Rally Championship, och Rally Sweden ser jag verkligen fram emot!
Den nyligen presenterade WRC-kalendern gillar jämten.
– Ser jättespännande ut, jag har kört alla rally förutom Monte Carlo och Australien. Så jag får hoppas på det nästa år…
Verkar trots allt positivt hos Patrik inför 2013 även om jag personligen hade hoppats på ett mer omfattande WRC-program i år än vad som blev fallet. Kanske lossnar det framöver och med sin fina kinesiska kontakter borde väl där finnas någon ”yen-stinn” sponsor att hitta som kunde utöka programmet.
Nu kör ju Sebastien Loeb ett kraftigt bantat VM-program 2013, för tillfället snackas det bara om Monte Carlo och Rallye De France. Några tävlingar till lär det bli för Seb men Rally Sweden, glöm det. Men vad händer med den niofaldiga VM-vinnande Co-drivern Daniel Elena? Jo han fortsätter följa Seb och någon ny högerstol kliver han inte i.
– Jag är Sebastiens co-driver och så kommer det att förbli, slår Elena fast på wrc-com
Istället tar han kanske upp sin gamla förarkarriär och hemma i garaget i Monaco har han sin egen Citroen DS3 R3T. Elena körde till och med Monte Carlo Rallyt själv så sent som 1997.
– Skulle vara kul att köra lite men mitt eget företag gör att jag troligtvis inte hinner, konstaterar han.
Nu är även Rally-SM kalendern spikad med premiär i Sandviken den 2 februari, helgen före Rally Sweden. Verkar bli ”en-dagars tävling” vilket efterfrågas av många, främst baserat på ekonomin.
Rally SM 2013:
02 februari Vinterpokalen Sandviken
22-23 februari Östersund Winter Rally Östersund
9-11 maj South Swedish Rally Tingsryd
9-10 augusti AM-Snapphanerallyt Hässleholm
6-7 september East Sweden Rally Linköping
4-5 oktober Rally Uppsala Uppsala
Har glömt att skriva om prisutdelningen i Suzuki Cup som vad jag har förstått var något utöver det vanliga. Totalsegraren Martin Lundquist vann före klubbkompisen i Fagersta MK, Niklas Pettersson. Båda belönades ”furstligt” men ändå höll cupledningen sitt löfte att satsa på ungdomarna i cupen. Tommy Andersson, pappa till tvåan i Ungdomscupen Andreas och tävlande för SMK Hörby berättar.
– När allt var utdelat och klart (trodde vi) drog Ola ut oss på parkeringen där det stod en släp med något presenningstäckt, berättar Tommy.
Ola drog av presenningen där det på släpet stod en Suzuki-kaross klar med båge och allt och förklarade för de tre pristagarna, Daniel Budin, Gävle, Anderas Andersson, Hörby och trean Dennis Lundh, VÖMK.
– Du Daniel får välja först, antingen karossen med möjlighet att köpa kraftigt rabatterade tillbehör för att göra bilen tävlingsklar.
– Val nummer två, är släpet karossen står på och det tredje är en resa till WRC-finalen i Spanien.
Daniel tog karossen, Andreas blev med ny släp medan Dennis åker till Spanien och får se WRC upplösningen. Snacka om prisbord och detta i en klass som trots allt är ganska liten till antalet deltagare. Men devisen ”Mycket rally för pengarna” gör den ändå till kanske den allra största?
Nu vet jag inte om Ola Strömberg är helt själv som ansvarig för pris och sponsorraggningen men utan tvekan är han värd allt tack som finns för sin insats att hålla igång ”Succarna”. När man dessutom vet att det bara är några månader sedan han nästan blev utkastad från cupen efter ett stormigt möte i Tollarp gör detta hans insats ännu större. Så här agerar en ”stor man”, istället för att känna sig kränkt och be omgivningen ”dra dit pepparn växer” då växlar Ola upp och visar vad som skiljer riktiga killar från…
Har gjort lite efterforskningar angående det nya förslag till Eu-Direktiv som om det genomförs dödar allt vad klassiska rallybilar heter och även stora delar av vanliga ”veteranbilar”. Har inte lyckats spåra avsändaren mer än till Linda Loyd i West Wales Rally och till en Mr Roger Ugalde. Uppgifterna lär även finnas hos SBF och kanske hos de Motorhistoriska föreningarna. Dock är min tid begränsad och jag lämnar därmed över stafettpinnen till någon med mer tid.
Till sist har jag det tråkiga uppdraget att meddela att den stora Energidagen med efterföljande paneldiskussion i Kristianstad på torsdagskväll har fått ställas in. Arrangören hade trots flitigt med helsidesannonser i Kristianstadsbladet bara sålt femton biljetter till det ”viktiga” arrangemanget. Ett av dragplåstren var f.d vänsterpartisten och numera Miljöpartisten Karin Svensson Smith tillsammans med lokala storheter på området. Bara ett drygt dussin personer visade sig alltså vara intresserad av hennes ”visdom” vilket kan jämföras med att Bosse ”Bildoktorn” Andersson sprängde hörsalen på biblioteket i Bromölla för en vecka sedan. Alla lösa stolar i huset tog slut när Bosse snackade men när fru Svensson Smith kommer till stan är problemet det motsatta. Detta måste bevisa något men vad? Svaret på frågan får betydligt klokare människor hjälpa mig att räkna ut…