Ingen WRC-comeback för Carlos Sainz, Ogier besviken över att inte få slå Loeb som väntar på WTCC OK!

Någon comeback för Carlos Sainz med nya WRC-Polon är inte aktuell, den spanske världsmästaren nöjer sig även i fortsättningen med att vara lite av VW Motorsports ansikte utåt, menar han i en intervju i autosport.com. Fast helt stängd är inte WRC-dörren, i alla fall inte som testförare.
– Blir jag tvingad att testa så gör jag det, men det ingår inte i planen, menar Sainz.
Samma sak när han körde med Toyotan i Race of Champions på Nürburg Ring i slutet av åttiotalet eventuellt början av nittio och där jag befann mig som åskådare. Här var han skyhög favorit trots många andra namnkunniga åkare. En lömsk vänsterkurva över en konstgjord stålbro ställde dock till det för den gode Carlos och han skickade Celican upp och ner. Det värsta var att landningen skedde på broräcket med taket före vilket ställde till det en hel del. Carlos fick åka ambulans, lyckligtvis utan några större skador medan Celican däremot var färdig för skroten. Om jag inte minns helt fel vann finnen Risto Burri i en väldig soptunnegrå Audi 200 quattro. Det jag egentligen ville komma till var, ” detta ingick inte heller i planen”…
Nu sticker fegisen! Ungefär så kan man tolka Sebastien Ogiers uttalande där han tycker att det är jättesynd att inte Loeb kör WRC 2013. Det var ingen större hemlighet att Loeb och Ogier inte drog jämt hos Citroén. Ogier hade väldigt svårt att acceptera att fransmannen var förste förare, tog konsekvensen och satte sig i en S2000 Skoda i väntan på nya Polon. Nug säger han på autosport.com.
– Är så besviken att jag inte får slåss mot Loeb mer än i fyra tävlingar 2013…
Loeb i sin tur siktar nu mer på WTCC där han enbart väntar på ett OK från Citroénhöjdarna för att dra igång projektet. Preliminärt startar ”vinkelbilarna” först 2014 och då enbart att se som ett rent testår.
– När jag står på startlinjen ska jag betraktas som en ung oerfaren förare, menar Loeb.
Men sedan höjs ribban för den två-åriga racingsatsningen av den 38-årige niofaldiga rallyvärldsmästaren.
– Ett år att lära, ett år att vinna!
Nu börjar även den tuffa ekonomin drabba rallysporten och klassiska Cirquit of Ireland tvingas hoppa av nya ERC (Rally-EM) sedan flera tunga sponsorer lämnat. Nu ersätts tävlingen av Rally Islas Canaris någon gång i mars, kanske läge att lägga en semestervecka på ”holmarna”…
Idag är det den 14 december och fortfarande inget från M Sport om vem som ska ratta teamets andra bil i Rally Monte Carlo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *