Inget Midnattssolsrally för bloggaren och inte bättre luft efter dubbförbud!

Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000002635 StartFragment:0000000451 EndFragment:0000002619

Blåst, så in i h-e blåst! Inte var det något Gran Tourismo på TV8 igår kväll, någon sorts ”antik vägshow” var istället vad som bjöds. Kämpade länge mot John Blund för att ta del av Midnattssolsrallyt en kamp till ingen nytta. Som tur var fanns Top Gear på en grannkanal annars hade jag nog fått ett riktigt bryt!

Reprisen kommer på lördag klockan 23.05 och nästa Gran Tourismo, tror jag, sänds på måndag klockan 22.00, då sitter jag och Herr Blund där igen …

Så är det dags att huka sig igen och detta efter att ha läst en notis på Kristianstadsbladets ledarsida. Det är en notis hämtad från Göteborgs-Postens ledaravdelning där man kastar sig in i dubbdebbatten. Anledningen är naturligvis det av miljöskäl nyinförda idiotiska dubbdäcksförbudet i Kal och Adas hemstad.

GP skriver ” när man tidigare i år jämförde partikelhalterna på Hornsgatan i Stockholm före och efter införandet av dubbdäcksförbud var det ingen skillnad alls”. Vidare står att läsa ” Trondheim i Norge beslutade härom veckan att slopa den dubbdäcksavgift som infördes i början av 2000-talet”, ännu en käftsmäll för dubbhatarmaffian. Nu kan de inte ens anföra luddiga miljöskäl som anledning till att kasa runt i vintertrafiken…

Lägger man sedan till organisationen Motormännens krassa beräkning om dubbdäcksanvändningen gick ner från dagens 71 procent, till av myndigheter/politiker önskade 20 procent. Ja, då skulle ytterligare 140 personer skadas i trafiken och fem personer fler skulle omkomma i vintertrafiken. Trafikverket spär på med att risken att dödas under vinterhalvåret fördubblas om dubbförbud införs. Behövs det verkligen fler argument för att köra säkert och därmed dubbat i vinter?

9 svar på “Inget Midnattssolsrally för bloggaren och inte bättre luft efter dubbförbud!

  1. Tjänare Tommy!
    Att Midnattsolsrallyt flyttar sig är naturligt. De två sista åren har man kört genom Västergötland, Dalsland och Värmland och måste byta. Starterna har varit i Kristianstad och Jönköping och bansträckningen har inte kommit längre upp än Karlstad och Västerås, så det är dags att köra lite längre norrut. Visserligen har publikintresset varit enormt och kommer kanske att mattas med en flytt norröver.
    På den gamla goda tiden, 1950-1964, gick banan alltid norrut och varje gång fanns någon sträcka norr om Östersund.
    I somras körde jag en av de gamla sträckorna, backen uppför Tåsjöberget i nordligaste spetsen av Ångermanland. (17 mil norr om
    Östersund) Man använde på den tiden krävande backar som specialprov. Tåsjöbacken var en knepig sträcka som skulle platsa än i dag, men ligger som sagt en bit norrut.

    1. Hej Kjell.
      Som ”lokalpatriot” så vill jag naturligtvis att Midnattssolsrallyt alltid startar i Kristianstad ( fast Hörby hade varit ännu bättre ), men det är ju enbart upp till arrangörer och sponsorer att avgöra detta. Samma sak är det med Klassiska Rallycupen som är helt suveräna när det gäller att välja vilka tävlingar man vill åka i sin serie. De enda som har rätt att ha synpunkter egentligen är cupens egna medlemmar, vi andra kan bara tycka. Då tycker jag det är trist att så få tävlingstillfällen finns i sydsverige för klassiker utanför våra två lokala cuper…
      MVH
      Tommy

    2. Hej Kjell.
      Som ”lokalpatriot” så vill jag naturligtvis att Midnattssolsrallyt alltid startar i Kristianstad ( fast Hörby hade varit ännu bättre ), men det är ju enbart upp till arrangörer och sponsorer att avgöra detta. Samma sak är det med Klassiska Rallycupen som är helt suveräna när det gäller att välja vilka tävlingar man vill åka i sin serie. De enda som har rätt att ha synpunkter egentligen är cupens egna medlemmar, vi andra kan bara tycka. Då tycker jag det är trist att så få tävlingstillfällen finns i sydsverige för klassiker utanför våra två lokala cuper…
      MVH
      Tommy

  2. Hej Kjell.
    Som ”lokalpatriot” så vill jag naturligtvis att Midnattssolsrallyt alltid startar i Kristianstad ( fast Hörby hade varit ännu bättre ), men det är ju enbart upp till arrangörer och sponsorer att avgöra detta. Samma sak är det med Klassiska Rallycupen som är helt suveräna när det gäller att välja vilka tävlingar man vill åka i sin serie. De enda som har rätt att ha synpunkter egentligen är cupens egna medlemmar, vi andra kan bara tycka. Då tycker jag det är trist att så få tävlingstillfällen finns i sydsverige för klassiker utanför våra två lokala cuper…
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *