Inget mer ”gulllande” med WRC-toppen, varför samma startavgifter(?) i rally, Colin byter Toyotan mot Suzuki…

Nu lovar FIA att man ska sluta ”gulla” med toppåkarna i WRC och då tänker man främst på kvalsträckan där de snabbaste får välja startposition. Man menar att de redan snabba förarna får ännu bättre förutsättningar. Egentligen borde det vara tvärtom, rent sportsligt är rallybossen Jarmo Mahonens tanke. Hur som helst något kommer att hända med systemet och finnen är inte främmande för att ta ett steg tillbaka.
Kan kanske bli så att de snabbaste startar första och sopar banan åt de lite långsammare, vi får se vad vi kommer fram till…
Hoppsan!

*
När vi ändå är inne på rättvisa (ibland kan jag tycka att använda ordet är som att svära i kyrkan) i motorsporten så kollade jag Tävlingsinbjudan till fjärde deltävlingen i Danska Mästerskapet,Sydhavsrallyt” på Lolland sista helgen i augusti. Vet att Jocke Grahn är sugen på att lufta WRC-Focusen som fortfarande står parkerad med asfaltinställningarna sedan Sprint-SM i Halmstad. Rallyt är en rejäl bit, femton mil special och nästan tjugosju mil totalt, allt på asfalt så klart. Det jag tänker på med rättvisa är att danskarna ligger ett steg före oss och har olika startavgifter. Gruppen ”Första seedade” nr 1-30 betalar 4000 danska kronor, cirka en tusenlapp mer i svenska pengar. Nästa seedningsgrupp kommer undan med en dansk tusenlapp mindre och de helt oseedade förarna betalar bara hälften, alltså två tusen. Att sedan Jocke i likhet med andra ”utlänningar” slipper undan med endast tusen kronor är ju ren bonus. Visst är där något lockande i detta att man har olika startavgifter beroende på var i ”rallytrappan” du befinner dig? Själv har jag fler gånger pekat på det djupt orättvisa i vårt system där C-föraren sin Grupp E Golf pröjsar exakt lika mycket som ”schaktmaskinsförarna” d.v.s säga de som åker hästkraftstinna 940:er eller WRC-värstingar.
Ala vet ju att i nästan alla grustävlingar är det väglagningen som är den dyraste utgiftsposten. Frågan är då vem som ”förstör” vägen mest Grupp E Golfen eller EVO 940:an, alla vet så klart vilken som är ”boven” så det är ju dumt att fråga. Men hade det då inte varit rättvisare om Golfen då betalat, låt säga 1200 kronor för att flytta minimalt med grus medan Volvoåkaren fått punga ut med kanske 2400 kronor för sitt mer gedigna jobb? Håll med om att det är god tanke…

*
I morgon är det dags för Sydsvenska Rallycupen och Vimmerbys Emil-Trofén, ingår även i DM både för Södra och Småland. Ett tips.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Anders Jonasson Mitsubishi
3. Åke Jacobsson Ford
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Björn Johnsson Subaru
Tror Stoffe är oslagbar i sin jakt på seger i Prispottlistan. Kul att Åke Jacobsson är på banan igen efter sin sjukdom. Borde kanske bytt plats på honom och Jonasson?
2WD.
1. Kjell Fransson Volvo
2. David Bellborg Golf
3. Mattis Olsson Toyota
4. Christopher Zeijlon Volvo
5. Max Svensson Volvo
På hemmaplan sätter ”Bygg-Kjell” stopp för ”Cirkus-Bellborg” (tror jag åtminstone???).

*
Ingen har väl missat norske Renault Twingoåkaren Anders Kjaers framlängesrullning på ”tuben” i Litauiska 300 Lakes Rally? Ett konstgjort gupp på en raksträcka skickade Twingon med enkel biljett till rallybilshimmeln med runt 150 km/t. Enligt uppgift fem-sex varv, har fått besked via mail att jag inte kan räkna rullningsvarv så därför är jag inte riktigt säker. Kjaer välkänd från bland annat årets SSR, leder dessutom Norska Mästerskapet för R2-klassen med två tävlingar kvar att köra. Därför har man startat en insamling i Norge för att se till att han har ny bil till avslutningen. Redan nu är man uppe och tangerar hundratusenkronor strecket. Snyggt jobbat vem som nu än tagit det fina initiativet.

*
Nu har Hässleholmsboende danske rallyentusiasten Karsten M. Svensson tagit Saab till sitt hjärta. Märkligt att en dansk ska ta det här initiativet men så är det och Karsten har dragit igång ett team bestående av fyra Saabar, tre V4:or och en 99 EMS. Vad jag förstår är bara en bil färdigställd, den som Hässleholmaren BloggGripJan Grip körde i Snapphanerallyt. Förutom denna röda, ska det även bli en ”päronglass-grön” och en ”indisk gul” i teamet när det är färdigt. Nästan så att man skäms som svensk, att en dansk ser till att vårda Saab:s rallyhistoria känns lite tokigt, men tack Karsten för att du tar på dig jobbet!

*
Då blev det bilaffär, trots att tanken bara var halvfull på Toyotan och om en stund ska nya ”teammedlemmen” hämtas. Nu tror alla så klart att jag köpt en Opel, men icke. Har sagt det tidigare, mitt intresse för Opel tog i princip slut i höjd med Gsi Kadetten i slutet på åttiotalet. Nya Rüsselheimare är i mina ögon däremot tämligen iskalla. Riktigt hett blir det när vi närmar oss en röd eller gul rally Kadett 69:a eller 70:a för att inte säga kokpunkten, alltså Kadett A…
Nej istället tänkte jag så här, duger det åt 2WD-friskusen Johan Holmberg måste det vara bra nog åt mig (eller rättare sagt sambon, för det är ju hon som kommer att köra också denna). Alltså blev det en Suzuki som nu intar Toyotans plats vid sidan av Silver-VOC:en.BloggColin Rallylabradoren Colin som gjort nästan allt sitt bilåkande i Toyotan har vi ännu inte informerat om nyordningen. Tror ändå att han kände det på sig i dag, vände sig demonstrativ och gav mig ”blicken”. Får försöka locka med lite godis så kanske han till slut accepterar nykomlingen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *