4WD-tipset klockrent i Vimmerby med Stoffe som vinnare, Telehagen stal showen, RS med förhinder och Gröna Bilister…

Sug på den! Syftar så klart på mitt tips i Emil-Trofén i Vimmerby som fortfarande inte är helt färdigkört. Men så mycket är klart att tipset i 4WD gick in klockrent, med Stoffe Nilsson som vinnare, tolv sekunder före Anders Jonasson. Trea kom WRC-Åke Jacobsson i sin ”come back”, fyra Ingvar Andersson och slutligen som femma Björn Johnsson. Mera rätt kunde det inte bli och grabbar, egentligen kunde ni sparat både tid och pengar och låtit Motorbloggarens tips gälla som resultatlista…
Att Stoffe vann var väl ingen knall direkt och därmed behåller han ledningen i Sydsvenska Rallycupens Prispottlista. Kristianstads C-förare Martin Olsson tog hand om segern i C-förare 2WD som väntat. Därmed är det fortfarande delad ledning mellan Nilsson och Olsson inför nästa deltävling, SMK Hörbys TV-Svängen.
Om det var klockrent i 4WD så var klockan helt klart i olag när vi går över till 2WD. Inte f-n sträckte ”Bygg- Kjell” Fransson ut en hjälpande hand mot mig, utan ”nöjde” sig med att bli tvåa och detta bakom ”min fyra” Christopher Zeijlon. Jag skämdes över att jag inte trodde mer på de bägge ”Christoffrarna” (tänker på Svensson i högerstolen) när jag såg tiden på den första 2,7 mil långa sträckan. Närmast bak 240:an var en annan skräll, Mats Lundholm med den nya ”Mersan” men han var hela 25 sekunder bak och Fransson ytterligare två långsammare. Förstår ni då att jag skämdes?
Med den chocköppningen var saken redan klar och Bygg-Kjell fick ge sig med en marginal på nästan halv minuten. Trea kom ”Merca-Mats” och för honom måste detta kännas som en seger efter allt småstrul med den exklusiva Grupp H-bilen.
Segermaskinen David Bellborg var lite mänskligare i Vimmerby och slutade ”bara” femma och blev inte ens bästa Golf, den titeln knep istället fyranPierre Fransson. Bästa skåning blev Thord Johansson, sjua och näst bäst blev Joachim Kristiansson som tolva.
Men allt detta överskuggades i mina ögon av BloggTelehagenB-föraren Erik Telehagen med Nina Jonasson vid notblocket. Med sin ”otrimmade” Honda utklassade man nästan hela 2WD-gänget, bara Zeijlon klarade sig från utskåpning med runt sexton sekunder till godo. Är jag imponerad eller är jag imponerad? Så klart jag är impad, man måste ändå betänka att Hondan i SM körs i Otrimmat 2WD och att då åka ifrån nästan allt vad övertrimmade Golfar och 940:er heter och bli femma totalt, innebär respekt. Stor respekt, väldigt stor…
Måste även nämna tvåan Robert Scholander som inte på något vis irriterade Telehagen, 47 sekunder skilde men att bli fjortonde totalt är inte dåligt med en liten ”vinglig” Cittra!
Tre skånska klassegrar blev det i Vimmerby, Stoffe och Martin har jag redan berättat om och Kim Nilsson, Osby Mk var den siste som kompletterade ”vinnar-trion”. Kim vann C-förare VOC och detta med rejäl marginal, tvåan Mattias Erelt från Växjö var långt över halvminuten bak.

*
För en stund sedan avslutades lastningsproceduren av Silver-VOC:en inför söndagens RS-tävling ”Skyttesvängen” i Örkelljunga. Inte mycket att säga så här långt allt har gått som planerat vilket man inte kan säga om ”Snövits” uppladdning. Gamle ”RS-Kungen” Hasselgren ”den äldre” har ännu inte förstått vitsen med att ha lämplig dragbil för att kunna ha Snövit på släp. Envisas med att köra en liten konstig Skoda i en obestämbar grön färg som hade fått militärerna i Revinge att jubla, äntligen den perfekta färgen för fordonskamouflage.
Därför skulle det lånas dragbil av någon ”lycklig” granne (en bil med fyra ringar i grillen) och det gick så där, förstod jag när min telefon ringde.
– Skit, står på motorvägen bilen bara dog, förkunnade RS-Kungen lite lätt uppgivet.
Vraket, vågar kalla bilen för detta och utgår från att grannen inte läser Motorbloggen, har nu bogserats bort från ”autostradan”. Ny dragbil har lånats, nu provar han Saab vilket för mig känns som ”ur askan i elden” och framemot småtimmarna bör Snövit vara lastad och klar. Vad är det man säger dålig genrep betyder bra premiär, hoppas det gäller samma för rallyåkare…

*
BloggDödFick ett ”pepp-SMS” från min ständige konkurrent Viktoria Lindh som visade henne med nyknuten ”dödskallescarf” och något om ”dressed for succe´s” och hon kunde så klart inte motstå frestelsen att än en gång utmana mig. F-n, inte nog med att man måste hålla ögonen på Black Beauty, den svarte dödskalle-Golfen kräver också full uppmärksamhet!

*
På tal om svart, så kommer där ingen svart Peugeot till Örkelljunga i morgon. Bilen som normalt rattas av min klubbkamrat Anders Palmquist har hamnat i ofrivilligt vinteride sedan Anders råkat ”dra hälsenan” härom kvällen. Ingen dum motionsaktivitet, Anders skulle putta på ”Peggan” i garaget och så var den säsongen över…

*
I dag var det stor ”baluns” på den stenöken som i Hörby kallas Nya Torg och det var två musicerande gäng som hade kommit lite vilse från Ystad Tatoo. Mycket folk och en hel del som kom dit med bil. Rena gottebordet för den av kommunen inhyrda ”p-vakten” från Malmö så klart. Medan folket njöt av musiken skrev han ut p-lappar så att pennan glödde. Att han inte tillhör kategorin som kommer i åtanke när man snackar ”årets mest uppskattade människa” i Hörby är tämligen klart. BloggPLite märkligt var att han själv parkerade fel med sin ”P-Golf”. Klarade ”stoppförbudet” med några decimeters marginal, men Parkeringsförbudet var solklart där han ställt sin tjänstebil. Undrar om han lappade sig själv?

*
Ingen har väl missat min ”kärlek” till Kalle Anka-föreningen ”Gröna Bilister”? I senaste numret av Teknikens Värld försöker en reporter slå ”de grönas ”rekord att med elbil köra så snabbt som möjligt sträckan Ystad-Haparanda. Rekordet som skulle slås var på 21 dagar, du läser rätt 21 dagar och redan där känns det som att elbilen borde lämnas direkt till närmaste Återvinningscentral. Nu planerade TV att bara åka från Stockholm till Haparanda, men kom bara till Gävle när artikelns ”deadline” kom allt närmare och expeditionen beordrades att vända. Artikeln avslutas med ” Vi nådde inte ända fram, men vi körde i alla fall tur och retur. Vilket var mer än Gröna bilister gjorde, som efter att ha bevisat hur bra elbilen fungerar satte sin elbil på ett lastbilsflak tillbaka till Stockholm.”. Visst är dom ”gröna” underbara men en sak kan man inte ta ifrån dom, deras skicklighet att få mediautrymme. Kanske lämpligt att SBF köper över några ur deras organisation för att få lite mediafart för motorsporten…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *