Evans var snabbast i Umeå (?), 230 journalister från 30 länder bevakade Rally Sweden, många kända namn i helgens mexikanska WRC-surrogat, mer svenskt i ”Rally Jameel” och spännande fajt väntar Nyköping vs. Älmhult.

Inte alla ogillar WRC:s nya poängsystem även om majoriteten av vad jag sett, ser mer brister än det positiva med att vinnaren får mindre poäng tvåan. En som gillar det är DirtFishs krönikör David Evans och har i dag genom matematisk uträkning konstaterat att det var Elfyn Evans som var Rally Swedens snabbaste förare.

Elfyns namne lyckas och säkerligen helt rätt, få ihop rallyt så att Toyota-föraren var den rättmätige vinnarna. Han lägger då i beviskålen att Evans hade nackdel att gå ut som andra bil på fredagen och tappade då tid. Värre blev det senare under dagen och efter SS8 var Evans 1.50,0 efter Lappi. Ett avstånd som sedan krymptes under lördagen och när poängen summerades skilde 1.23,0 till ledande Lappi.  Efter detta menar jag att DF-krönikören går lite vilse i pannkakan när han radar upp allt som Evans hade till nackdel och ändå var snabbare än vinnaren. Detta gör enligt honom Evans till ”#1-driver of Rally Sweden” och att Lappi valde att enbart säkra segern eftersom han inte kör hela VM-serien, blir mer en bisak. Det är nog så att den här saken kan vridas och vändas i all oändlighet och i slutändan får man exakt det resultat som önskas av ”vridaren själv”. Jag nöjer mig med att tycka att det är konstigt att en vinnare får färre poäng än den som kommer tvåa.

*

I går fick jag ett ”Pressmeddelande” från Umeå Kommun signerat Hans Lindberg ”Mayor of Umeå”.

Foto: Jens Johansson

Här tackade han för all media som visat intresse för Rally Sweden 2024 och önskade alla välkommen tillbaka 2025. Nu var jag inte på plats, men kände mig ändå lite delaktig eftersom jag skrivit en del om rallyt. Att jag sakandes i Umeå lär inte ha märkts speciellt mycket då där ändå fanns 230 ackrediterade journalister/fotografer från 30 länder. Från länder som Ecuador, Japan, USA och naturligtvis från länder i hela Europa. Den heta potatisen om hur många som egentligen kollar på rallyt live tas inte upp av Lindberg mer än.  

På Red Barn Arena kunde vi i år räkna tiotusentals åskådare som följde tävlingarna.

Foto: Jens Johansson

Att Lindberg utan tvekan kan kallas en av tävlingens stora beskyddare är odiskutabelt. Mot sig har han som rapporterats flera gånger under året, många som helst sett att rallyt försvann från Västerbotten. Nu går det säkert att hitta många brister i allt från funktionärers beteende till tveksam publikuppskattning, men i min värld måste ändå alla som gillar ”vår sport” ändå vara tacksamma över att det finns ett VM-rally i lilla Sverige. Eller?

*

På fredag är det dags för ”FIA-NACAM Rally of Nations Guanajuato 200 Años”, WRC-arrangören i Mexikos sätt att hålla intresse och stab vakna i väntan på nästa VM-uppdrag. I rallyt ingår en ”landskamp” i form av Rally of Nations och med flera intressanta namn bland de knappt 40 startande. Redan avslöjade är SM-ledande Dennis Rådström/Johan Johansson som i Guanajuato kör Toyota Yaris GR Cup. En Yaris-version som inte är någon Rally2 utan en variant av den civila versionen, men utan inredning och annat tjafs och som körs i olika cuper runt om i hela världen.

Foto. Rally Guanjuato

Dennis och Johan lär med den här snudd på ”VOC-versionen” av Yaris få svårt att hänga på segraren 2022, Mads Østberg/Patrik Barth som har en Skoda Fabia Rally2 till förfogande. Både Dennis och Mads kör under namnet ”Team Scandinavia”. Men där finns fler heta segerkandidater som till exempel amerikanen Conner Martell med Ken Blocks co-driver Alex Gelsonimo i en likadan Yaris som Dennis. Spanjoren Nil Solans kör Mitsubishi EVOX precis som världsmästaren för 30 år sedan, Didier Auriol. Vid hans sida extremt rutinerade Denis Giraudet och minst lika mycket rutin från högerstolar har Julien Ingrassia i Sebastien Ogiers bilar. Nu kör Julien själv men han får nöja  sig med en ”9:a” mot kollegornas nyare ”10:a”. Två italienska vinnarkandidater finns också Andrea Mabellini och Alberto Batistoli, Skoda respektive Mitsubishi. 

Med mexikanskan Angelica Fuentes som notläsare gör Harri Rovanperä comeback och så klart med en Toyota Yaris även han. 

*

Blev ännu en svenska i tjejrallyt i Saudiarabien ”Rally Jameel” när brittiska bilsportprofilen Catie Munnings stod utan kartläsare. Budet gick till Volvo-åkande och rallyts fjolårstrea, Catalina Floberg som högg likt en kobra på budet. Nu går ”ALTAWKILAT” ut som #54. 

Ökenvana Annie Seel som körde för Catalina i fjol sköter nu samma jobb som henne i ”#46 Kurdistan” där Saz Gullani har hand om ratten. Helnorskt är det däremot hos ”#23 Team KNA” med Christina Jensen Dobloug och Anita Hvambsahl. Även Finland har skickat ett team till rallyt med det passande namnet ”#7 Fast Finns”. De snabba finskorna är Suvi Jyrkiläinen/Suvi Nisula. SBF:s team Alva Olsson/Julia Thulin går ut som bil 30 medan deras danska motsvarighet Jeanette Kvick/Charlotte Lebeck kör fem bilar längre ner 

Körs det rally i Saudiarabien när det inte riktigt samma som i ”Knäckebröhult” och i teamet Blue Wawe blir det svårt att identifiera co-drivern, men enligt anmälan ska det vara Lubna AlSheri bakom slöjan… Rallyt som går i mål på Internationella Kvinnodagen den 8 mars startar i Hail och har mål i Yanbu. Ingen anmälningsavgift a´la DM precis, strax över 40 000 kronor/ekipage. Då ingår förstås allt från mat till övernattning…

*

Dagarna efter Kristihimmelfärdshelgen blir väldigt spännande då SM-åkarna ska köra om viktiga poäng i ”Rally Nyköping” (10-11 maj) medan dom som föredrar MAS Rallycup/Sydsvenska Rallysprint Cupen torde välja ”South Swedish Rally”. Att det är en maktkamp mellan två starka viljor går inte att ta miste på. Likaså att det finns en viss ”irritation” i Älmhult-gruppen över att Rally-SM lagt sin deltävling på deras av lång tradition vikta helg. Torsdag och fredag körs rallysprinten (14 km respektive 17 km) med utgångspunkt från Millebygden. SSR-helgen avslutas sedan med MAS (deltävling tre) och där det bjuds på sju unika sträckor för den högst resonabla avgiften 3 600 kronor. 

Foto: Tommy Svensson

Med våra rötter i dåtiden behöver vi inte hitta nya rötter i samtiden vad gäller det bästa för svensk rallysport. Organisation bakom SSR tror på mycket rally för pengarna, hälsas det från Älmhult.  

I Nyköping kontrar SMK Nyköping med ett digert program med hela 15 sträckor på totalt 10 mil, fyra på fredagen och resten då på lördagen den 11 maj. HQ är vid Hotell Aiden Skavsta Flygplats där anmälan öppnar torsdagen den 9 maj. Cirka 300 meter från HQ där också den centrala serviceplatsen är belägen. Här bjuds det även på en expo/minimässa-utställning av sponsorer med flera.

Mycket för den bilintresserade utlovas, säger Hampus Juteryd från arrangören.

Starten klockan 17.00 den 10 maj sker på torget i Nyköping .

Där kommer vi ha startramp och storbilds-TV/rallyradio under tävlingen och livesändning på TV på powerstage, berättar Juteryd.

Det utlovas en mix av ”mycket fina och roliga byvägar”, ”riktig Finlands-väg som är väldigt snabb” och så även ”krokiga o roliga byvägar av mycket god kvalité”.  Inte bara på sträckorna det blir spännande i början av maj, utan även dragkampen SM vs. MAS!

Ett svar på “Evans var snabbast i Umeå (?), 230 journalister från 30 länder bevakade Rally Sweden, många kända namn i helgens mexikanska WRC-surrogat, mer svenskt i ”Rally Jameel” och spännande fajt väntar Nyköping vs. Älmhult.

  1. Så läng det inte delas ut märkespoäng enligt det nya poängsystem i wrc så kommer det bli söndagsåkning. Tror inte Lappi fick åka fortare, bilen skulle i mål och säkra märkespoäng

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *