Hyundai laddar om, Peugeot laddar inte alls, ny Subaru premiärkörd, STCC-Snickare och fel däck…

Hyundai Shell World Rally Team går fortfarande på moln efter dubbelsegern i WRC ADAC Rallye Deutschland och nu laddar man för nästa triumf i Rally Australia. Här blir det säkert tuffare, ännu en katastrof för Polo-gänget är väl knappast att räkna med på de snabba, antingen dammiga eller regnblöta australiensiska grusvägarna. Nu ger sig inte teamchefen Michele Nandan så lätt och toppar upp laget med hemmafavoriten Chris Atkinson och nyzeeländaren Hayden Paddon vid sidan av Thierry Neuville.
BloggHyundaiRedan nu har Nandan även gjort klart med ”line up” för både Rally de France Alsace och Rally de Espana, föga förvånande är det succéparet Thierry Neuville och Dani Sordo som får förtroendet att där köra de ljusblå i20-bilarna. Bryan Bouffiér rosade aldrig riktigt den tyska marknaden och ändade med att kolla vem som var starkast, en ”hinkelstein” eller Hyundaien, stenen vann, föga förvånande. Nu påverkade inte ”krocktesten” Nandan utan Bouffier får en ny chans att bättra på sitt tilltufsade självförtroende på hemmaplan. När WRC-cirkusen drar vidare till Spanien är det dock Hayden Paddon som tar över ratten i bil #20 och därmed fullföljer teamet sin satsning med tre bilar.
Vi har beslutat att köra tre bilar för att få maximum kunskap och lärdom inför framtiden, förklarar Nandan hårdsatsningen.

*
Lika ljusa moln spankulerar säkert inte ingenjörerna hos Peugeot Sport omkring i efter helgens ERC äventyr i Tjeckien.BloggPegga Ett äventyr där båda Peugeot 208 T16-bilarna återigen fick bryta i händerna på Craig Breen och Kevin Abbring. Ingen som helst tvekan att den nya ”Peggan” funkar riktigt bra när allt hänger ihop, men tyvärr är det sällan det har hänt efter premiärsegern i Grekland. Där vann Breen medan Abbring bröt med kylproblem. Samma problem för båda två uppenbarade sig på Irland och det blev ”DNF” i resultatlistan. På Azorerna ljusnade det lite i och med Abbrings andra plats medan ”ljuset gick” för Breen. I belgiska Ypres försvann båda två med tekniska fel. I helgen körde Breen av på sträcka fyra och bröt medan Abbring tog tre sträcksegrar, ledde rallyt när motorn rasade på samma sträcka.
Hos Peugeot Sport säger man.
Trots att vi inte nådde målet hann vi visa att 208 T16 är en snabb och konkurrenskraftig bil.
Breen håller med.
Vi hade den nödvändiga farten för att kunna ha vunnit, jag är mycket besviken över min krasch!
Lika bedrövad var Abbring.
Jag kände mig komfortabel bakom ratten och jag vet hur svårt det är att rå på Skodorna på hemmaplan…
Peugeot är tänkt som utmanare i R5-klassen där M-Sports Fiesta, betecknad som företagets livräddare dominerar. Citroéns nybygge har inte heller den rosat marknaden till Mr Wilsons kan man förmoda, glädje. Men nytt torrt krut väntar runt hörnet och det är dokumenterat skickliga Skoda Motorsport som framåt vårkanten förväntas visa upp sin nya R5-utmanare. Redan med den gammal Super 2000 bil är man med i toppen, vad händer då med en modernare Skoda? Bäva månde resten. En liten föraning av vad som väntar fick man då Europamästaren Jan Kopecky körde förbil med en Super 2000 Fabia i Rally Zlin. Under huven satt dock nya R5-motorn och enligt källor gick bilen riktigt, riktigt bra…

*
På tal om nya bilar så premiärkörde brittiska JRM-teamet den senaste Grupp N-versionen av BloggSubaruSubaru Imprezan som man utvecklat ihop med Subaru Tecnica International (STi). Bilen är byggd på sedanversionen till skillnad mot den femdörrars som t.ex Stoffe Nilsson så framgångsrikt använder. Britten Mark Higgins plockade flera sträcksegrar med nykomlingen trots att det var elva år sedan han senast körde i Tjeckien. Nu blev där något knas med elen så Higgins fick bryta på söndagens första sträcka.
Klart vi blev besvikna med tanke på hur bra rallyt inleddes, men njöt verkligen av bilen och vi visade verkligen vilka möjligheter den har framöver, konstaterade Higgins.
Att hålla en andra plats med en ren Grupp N-bil mot konkurrenternas vassare R4-bilar i premiären är något vi alla kan vara stolta över…
Nästa tävling för Higgins och Subarun blir i ERC Rallye International du Valais i Schweiz, 23-25 oktober.


Till helgen är det STCC och RallyXSolvalla och detta med två ”nya” namn på banan. Janne ”Flash” Nilssons comeback har jag redan berättat om och igår kom beskedet attBloggSnickar Mats ”Snickar-Matte” Karlsson i helgen gör debut för WCR/BMW Dealer Team. Efter fyra och ett halvt års tävlande i Carrera Cup är den 40-årige stockholmaren alltså redo att ta steget upp i Skandinaviens mest prestigefyllda racingklass.
Det här ska bli jättekul att testa på och det är självklart en stor utmaning, säger ”Snickar-Matte”. –

– Bilen är väldigt annorlunda att köra jämfört med Porschen så det handlar om hur snabbt jag kan acklimatisera mig.
”Snickar-Matte” är en mångsysslare av rang. Sedan 2005 medverkar han i programmet Bygglov i TV4 och han har också varit med i Lets Dance. 2010 började han tävla i Carrera Cup och har sedan dess stått på prispallen 21 gånger, nu väntar den kanske största utmaningen i racingkarriären.

*
Inte f-n blev Christopher Zeijlon sist att anmäla sig till TV-Svängen som jag skrev igår. Ett litet misstag gjorde att anmälan var öppen till klockan 24.00 och inte till klockan 18 som jag trodde. Nu blev det istället klassiker åkaren i den ”Onotade Pinto-Escorten” Sven-Åke Angerd som kände draget av repet i nacken. När allt nu är lottat och klart blev det till slut 148 namn i startlistan till den 50:e TV-Svängen.

*
Fick idag en liten gliring över att jag inte visste att Hankook-däcken tillverkas i Korea. Själv trodde jag att det var japanska däck som satt på vinnarbilen i händerna på Roland nere i Trelleborg.BloggTessa Glömde även att nämna att Terese Lennartsson, SMK Hörby visade grabbarna i B-förarnas 2WD-klass var skåpet skulle stå. Med pappa Jan högerstolen slängde hon runt Kadetten till klasseger och blev även nia totalt. Starkt gjort i blötan!

 

4 svar på “Hyundai laddar om, Peugeot laddar inte alls, ny Subaru premiärkörd, STCC-Snickare och fel däck…

    1. Hej.
      Jo efteranmälan är OK, men med 50 procents beslutat tillägg på startavgiften. Frågar du mig tycker jag att det skulle vara stopp när tiden gått ut som i Småland, men jag bestämmer ju inte allt…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *