Meeke ”f**k up” i WRC, hur svårt är det att anmäla sig i rally och Tidemand laddar om för Rallycross-VW!

Skrev i förra veckan att Kris Meeke verka tämligen säker på en Citroén styrning i WRC även 2015, bossen Yves Matton har fullt förtroende för nordirländaren berättade han då. Nu berättar Meeke lite om sina känslor efter kraschen som menar han, berodde på ett notfel.
Vi ändrade första högerkurvan på sträcka sexton under reccen och gick ”to quick”, medger Meeke.
Blev därför överraskad när det svängde mer och slog i vänsterframhjul, ”over and out”…
Han är också väldigt ärlig när han menar att mot Latvala och Ogier hade han inget att sätta emot.
Dom körde en högre växel, berättar Meeke.
”But I was best of the rest” och hade självförtroende i min ledning och ”I made a f**k up”…
Andra uppdateringen från Citroén angående Meeke, men fortfarande inget om Mads Östbergs framtid i ”vinkel-teamet”. Skulle inte förvåna mig om norrmannen återvänder till M-Sport

*
I söndags stängde anmälan till TV-Svängen efter att ha legat öppen sedan slutet av juli månad då även Tävlingsinbjudan fanns att läsa hos Resultatservice. I måndags förmiddag ”lottades” det med 148 namn till start och allt tycktes frid och fröjd. Inget kunde vara mer fel för under eftermiddagen och kvällen gick telefonen varm hos tävlingsledare Mia Nilsson från förare som då upptäckt att anmälan var stängd. Att man var irriterad över detta gick inte att ta fel på enligt Mia…
Vi börjar från början, under en följd av år utvecklats ett beteende hos vissa rallyförare att i allra bästa fall vänta med att anmäla sig allra sista dagen. Flera har än värre, regelbundet efteranmält sig vilket vållat onödigt bekymmer hos både arrangör och den som tar emot anmälan. Dessutom gav detta tokiga tänk mången ideell rallyfixare gråa hår då det bara dagar före att anmälan stängdes, ekade tomt i ”anmälningskorgen”. Frågan de gråhåriga ställde sig var, ska vi köra eller ej med så här få anmälda?
Därför beslöts vid ett arrangörsmöte hos Södra BF i våras att tänka nytt och rätt. Gemensamt bestämdes att alla rallytävlingar i distriktet stänger anmälan söndagen två veckor före tävling, i TV-Svängens fall den 31 augusti. För att ”lindra” effekten av denna tidiga anmälan flyttade man fram sista betalningsdag till tisdagen i tävlingsveckan. Mötet menade också att det sedan var upp till varje arrangör att avgöra om man ville ta emot efteranmälan och om så skedde skulle detta innebära femtio procents påslag av anmälningsavgiften. Smålands BF lär vara ännu tuffare som inte godtar några efteranmälningar alls…
Allt detta stod så klart att läsa i TV-Svängens Tävlingsinbjudan och 148 förare hade inga som helst problem att anmäla sig i tid BloggNalle kopia 4 (Björn ”Nalle” Johansson med den fina Kadett GT/E:n hade inga problem). Men så var där ju den lilla klick som inte orkat med att informera sig om vad som gäller. Samma klick som nu menar att det är för dj-ligt att ta ut 900 kronor i efteranmälningsavgift. Kan väl säga så mycket, jag delar inte uppfattningen och det jag undrar allra mest är.
Vad har ni för skäl till att vänta till elfte timmen med att anmäla er till en tävling som ni redan i våras visste ni skulle köra?
Någon som kan ge mig ett svar?

*
Fylld av självförtroende efter WRC2-succén i Tyskland laddar nu Pontus Tidemand om inför Rallycross-VM i Frankrike till helgen. Sedan tävlingen i Belgien i juli har EKS ägnat sig åt att preparera inför hösten och intensiva tester med sinaBloggTidemand Audi S1 EKS RX.
Jag är verkligen spänd på att få hoppa in i rallycrossbilen igen. EKS har jobbat hårt med att ge mig rätt förutsättningar och vi är nöjda med testerna vi har gjort, berättar Pontus.
Utvecklingen under säsongen har varit väldigt positiv och jag tror vi har riktigt bra chanser att lyckas i helgen. Jag var ruskigt nära pallen i Belgien och nästa steg är helt enkelt att få resultat, vilket är vad jag siktar på nu i Frankrike.
Med det största antalet åskådare är World RX of France en av höjdpunkterna i VM och tävlingen körs i Loheac, beläget i Bretagne-regionen. Tävlingen körs 6-7 september och i EKS:s andra bil finns Edward Sandström, som gjorde sin rallycrossdebut i Belgien.

*
Till sist måste jag rätta mig. Inte ofta det händer att jag har fel men när det händer så ska det så klart bli rätt ( okej jag vet att många skrattar när de läser detta…). Det är ingen Kit-Car som snabbe Golfåkaren i Kinds MK, Kristian Johansson kör utan en helt vanlig Grupp H-version. Kristian ville bara det skulle bli rätt och utan min lilla fadäs hade jag aldrig fått mig till livs hans omfattande ”rallybils-CW” där glädjande nog Opel verkar ha dominerat genom åren,. Han skriver ”Tidigt i min karriär åkte jag Opel Ascona A och även lite Manta B. Någon gång runt -06 åkte jag Kadett GSI och Corsa B -12 och vintern -13. Vann faktiskt SM deltävlingen i Linköping 2012 trimmat 2WD, tror faktiskt jag är den sista som vunnit en SM deltävling i en Opel? Åkte som sagt två tävlingar i den Corsa A som Marcus Theorin sedan köpte utav mej och körde så framgångsrikt med tidigare i år. Blev tvåa i första tävlingen med den i Kongen men rullade sedan med den i SSR. Efter det köpte jag den Golf som jag nu har.”.
Så långt Kristian och nu är det min tur att rätta honom. Du skriver ”sista som vunnit en SM-deltävling med en Opel”. Kristian det heter, ”senaste” inte sista, som vunnit en SM-deltävling med en Opel. För det kommer mera, som man säger…

 

4 svar på “Meeke ”f**k up” i WRC, hur svårt är det att anmäla sig i rally och Tidemand laddar om för Rallycross-VW!

  1. Jag tycker att efteranmälan skall tas bort helt.
    Det finns ingen anledning att ha efteranmälan. Om man inte är klar med bil eller dyl så kan man anmäla sig och sen om man mot förmodan inte är klar avanmäla sig.

    Det ställer till en massa bekymmer för arrangören om det helt plötsligt trillar in ett gäng som man inte har räknat med.
    Jag har själv varit med och arrangerat tävlingar, förvisso i en annan sport, men problemen är desamma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *