Hörby-Klara gav allt i Uruguay när hon vann Extreme E-finalen, nattsvart helg för Mikaela/Johan, J-WRC har premiär i Rally Sweden, nya WRC-rallyt närmast för skåningar, Bilsportgalan till Jönköping och tänk på Gert!

Vilken knall av Klara Anderssons SMK Hörbys utan jämförelse vassaste rallycross/off road-förare när hon i säsongens sista deltävling i Extreme E vann finalen. Nu gjorde visserligen teamkompisen i ABT Cupra XE, Nasser Al Attiyah grovjobbet i Uruguay och överlät bilen till Klara i ledning. En ledning hon inte bara behöll utan även utökade gapet till tvåan Emma Gilmour/Tanner Faust.

Foto: Charly Lopez / LAT Images)

– Idag är hela jag fylld av känslor, förklarade en märkbart av glädje rörd Klara efter segern.

– Jag har följt Extreme E länge och hela tiden hoppats att få min chans och nu fick jag detta i det här fantastisk teamet och har verkligen gjort allt för att göra mitt bästa!

Det var i Chile Klara för första gången kom in i teamet efter att Jutta Kleinschmidt skadat sig under träning. Iltransport från Lund till Antofagasta i Chile där hon och Nasser sedan tog första pallplatsen för teamet. Detta trots minimala förberedelser och dessutom försvann resväskan på flygplatsen så uppladdningen var långt ifrån optimal. Den här gången var det bättre framförhållning och nu hade Klara samma möjlighet som konkurenterna vilket alltså förvaltades väldigt väl.

Foto: Charly Lopez / LAT Images)

I helgen var hon hela tiden bland de allra bästa av tjejerna och satte även flera av killarna på plats. Al Attiyah med massor av rutin, quataren har bland annat vunnit fyra Dakarallyn och även kört mycket i WRC var imponerad av sin skånska teamkompis. En blöt puss på kinden efter segern visade hur glad han var över Klaras insats.

Klara gjorde ett fantastisk jobb hela helgen, var snabb och aggressiv vid de riktiga tillfällena men hela tiden ”she stayed so cool”!

Foto: ABT Cupra XE

Al-Attiyah fortsatte med att förklara hur lycklig och nöjd han var att äntligen ha fått ihop paketet.

-Vi har varit snabba hela året men inte förrän i dag stämde allt.

Lika nöjd för att inte säga överlycklig var teamchefen i ABT Cupra XE Thomas Biermaier.

Gratulerar Klara, Nasser och hela teamet som verklige förtjänade detta, en perfekt avslutning av våra andra säsong i Extreme E!

Det som gladde mig allra mest när jag följde dramat via Sportkanalens livesändning var Al-Attiyahs kommentarer i segerintervjun.

Nu vet vi att vi kan vinna och till nästa säsong ska vi visa detta från början!

Just ”vi” tar jag som intäkt för att  det blir en fortsättning på succén 2023.

*

Lika glatt var det inte hos Rosberg X Racing där Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson tappade slutsegern med två poängs marginal till X 44 Cristina Guitererz och Sebastien Loeb.

Foto: Extreme E

Vi gjorde allt vi kunde, men den här gången gick det inte vår väg, konstaterade Johan besviket.

Faktum är att Johan och Mikaela inte fick fullfölja ett enda race under helgen. I Q1 rullade Mikaela vilket innebar reparationsarbete istället för en styrning för Kristoffersson. I andra kvalomgången tog Johan ledningen efter ett par tuffa inledande dueller, men det blev en kortvarig glädje. Kristoffersson blev påkörd bakifrån av Nasser al-Attiyah, vilken fick en bestraffning, men det hjälpte inte Rosberg X Racing som förpassades till crazy race istället för semifinalen.

Inte vad vi hade hoppats på efter den starten på säsongen, men det är två struliga helger som har avslutat säsongen för oss. Så är det ibland, säger Johan.

I crazy race fick Mikaela inkassera både en och två smällar vilket gjorde bilen nästan okörbar. I det läget hade också X44 fem extra poäng från “traction challenge”- sträckan. Rosberg X Racing gav sig på en reparation av bilen för att kunna skicka ut Kristoffersson till ett försök att erövra de poängen. Under den tiden dömdes man dock för att ha använt för många mekaniker i byteszonen, med en diskvalificering som följd. Utanför banan väntade så Johan och Mikaela spänt på om X44 skulle klara tredjeplatsen eller om man trots allt skulle bli vinnare.

Foto: Extreme E

I mål var X44 fyra men så fick trean tidstillägg  och därmed var Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez vinnare av Extreme E 2022.

Det är ett tufft mästerskap och många team blir snabbare och snabbare. Vi tar av hatten för X44. De drog det längre strået den här gången. Stor respekt för det, menar Johan.

I och med segern ryckte ABT Cupra upp sig till en sjätte plats i mästerskapet en poäng mer än sjuan Timmy Hansen/Catie Munnings. På nionde plats lillebror Kevin och Molly Taylor.

*

Ett illasinnat rykte spreds för en tid sedan att Rally Sweden skulle blåsas på premiären för Junior-WRC som man haft förmånen att stå som värd för sedan 2018. Idag presenterade dock FIA och M-Sport Poland kalendern för 2023 och då är det ”som vanligt ” Rally Sweden som är först ut. Efter besöket i Västerbotten är det asfalt i Kroatien innan första grustävlingen på Sardinien. Sedan följer två tävlingar till på samma underlag, Rally Estonia och så final precis som i år i Grekland. Även bilarna är samma som i år, Ford Fiesta Rally3 och frågan är om någon svensk känner sig manad att ta över efter Robert Virves med Hörby-kartläsaren Julia Thulin?

Foto: Junior-WRC

*

Länge hölls de tyska rallyfansen på sträckbänken, skulle det bi comeback för WRC i Tyskland eller ej? När FIA presenterade mästerskapet 2023 så fanns till mångas glädje Tyskland med men nu i samarbete med Tjeckien och Österrike med nya namnet. ”Central Europe Rally”. Dessutom är det under EU-flaggan som det ska köras rally i landets södra del 26-29 oktober.

Foto: ADAC

Starten är planerad till Tjeckien och Prag medan målgången sker i Tyskland och staden Passau där även serviceområdet för hela rallyt kommer att finnas.  Konceptet som till slut FIA köpte är kopierat från ”3-Städte Rallye” som även detta avgörs i samma tre länder. Bilsportförbunden i arrangörsländerna är glada i synnerhet i Tjeckien och Österrike där det aldrig tidigare körts någon WRC-tävling. Även kul för skånska fans då detta blir seriens närmaste tävling då det bara är 80 mil med bil från Trelleborg till Prag. Till både Jyväskylä och Tartu är det längre även om, stora delar av resan sker med hjälp av färja…

*

I helgen hade SBF sin ”Bilsportkonferensen” i Stockholm och där släpptes att ”Bilsportgalan 2023” kommer att hållas på Elmia i Jönköping den 21 januari. Det är bland annat här som alla de olika medaljörerna i SM/RM får sina priser och sker i samarbete med motorförlaget Albinsson & Sjöberg i Karlskrona. Anmälan är öppen och du hittar den här, www.bilsportgalan.se

Sista dag för anmälan är den 18 december.

*

Avslutar dagens blogg på samma sätt som Ola Strömberg gjort på sin FB-sida, lägger ut dödsannonsen över Gert Blomquist. Som synes vill Gerts anhöriga att man tänker på Alzheimerfonden

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *