Åhlin/Sjöberg sista biten i NYBE-pusslet, flera svenskar till Rallye Monte Carlo Historique, Kevin och Molly toppar i Uruguay och Wilke återvänder till torget!

Redan när det började sippra ut från Team NYBE-högkvarteret att föraren i den tredje Skodan skulle vara mycket meriterad från både här hemma och internationellt började jag fundera. Dessutom skulle de flesta framgångarna kommit med Skoda och då gick man tankar direkt till aningen Patrik Flodin eller Fredrik Åhlin.Foto: Tommy Svensson

Men för Flodin hade det blivit lite ”been there, done that” och nu verkar fullt nöjd med att vara publikfavorit med Volvo 940. Då återstod bara Åhlin och idag klockan 11.00 kom bekräftelsen att min magkänsla var korrekt.

Foto: Team Nybe

Vi i Team Nybe är otroligt glada att presentera Fredrik och Joakim Sjöberg i vår snabba Skoda-line-up för säsongen 2023, förklarar teamet.

Foto: Team Nybe

Bilen blir en likadan Skoda R5 som Jonas Åkesson/Maja Bengtsson och Albin Nordh/Christoffer Bäck kommer att köra till nästa år. Senast Fredrik och Joakim körde i hop var i SM-finalen Rally Blekinge 2019 och då med EKS-Skoda vilket slutade med seger. Att nu efter tre års frånvaro göra comeback glädjer värmlänningen.

Foto: Tommy Svensson

Det känns så otroligt roligt och inspirerande att få chansen i Team Nybe 2023 och kunna få bidra med både min och Joakims erfarenhet för att hjälpa teamet framåt. Under den korta tid jag har haft kontakt med teamet så märker jag verkligen vilken målmedvetenhet och hjärta alla jobbar med vilket känns som en helt ”perfect-fit” för en comeback.

Lika långt uppehåll har inte Joakim Sjöberg haft från notläsandet då han 2020 lotsade SMK Hörbys Tom Kristensson till seger i Junior-WRC.

Foto: Tommy Svensson

Ett par inhopp på svensk mark har det också blivit efter detta men nu är det mer ”på riktigt” menar Sjöberg.

Det ska bli väldigt roligt att återigen sätta sig i en bil ihop med Fredrik. Hans sista tävling var ju i Rally Blekinge 2019, och jag åkte min sista seriösa tävling vintern 2020 nere på Monza ihop med Tom Kristensson.

Han fortsätter.

– Även om vi båda har gått i ”pension” så tror jag vi kan komma igång bra. Med några mils test så är vi nog där vi vill vara och jag ser verkligen fram emot att bli en del av teamet och bidra med den erfarenheten jag har!

Lika belåten är teamchef Mathias Bengtsson som menar att det nya tillskottet besitter ”spetskompetens”.

 Fredrik är otroligt bra på att hitta det där lilla extra, så det är helt enkelt en fantastisk tillökning som vi nu får i Team Nybe. Dessutom är det väldigt trevliga och bra människor som ska bli otroligt kul att jobba tillsammans med!

Med denna ”line up” talar mycket för att det blir mycket blåvita bilar i toppen av 4WD-klassen till nästa år. Frågan de flesta ställer sig i dag är hur PG Andersson tänker hantera 2023, ska de dubbla SM-gulden med GN Motorsports Rally2 Fiesta försvaras eller blir det som många hoppas,  en ”Trimmad 940” och publikfajt med Flodin…

*

Mer eller mindre direkt efter målgång för WRC-premiären Rallye Monte Carlo är det dags för kanske världen populäraste klassiska rallyn ”Rallye Monte Carlo Historique”. Nu är detta inget fortåkarrally utan här är det Regularity-regler som gäller men ändå eller kanske tack vare, brukar antalet deltagare ligga uppemot 400 bilar. Efter att anmälan öppnat fylls det nu på med deltagare i rask takt och glädjande nog även bilar med blågula flaggor på sidorutorna. Ett par som är anmälda är Michael Högström/Karl-Erik Bäckvall med en ”Safaribyggd” Volvo PV från 1963.

Vi startar i Reims den 26:e januari och sedan målgång i Monte Carlo den 1:a feb, hälsar PV-paret.

Foto: Privat

Anmäld är också Monaco-boende Dan Allvén som efter årets upplaga hävdade att nu var det slutkört men uppenbarligen har han ändrat sig. I sin Mercedes 350SL från 1971 sätter han denna gång Sven Johansson. Med en Renault R8 Gordini från 1965 kör Peter Bergqvist/Annika Hogen och med en lika blå bil är Magnus Janard/Mats Grimme anmäld. Mauritz Lange kör Ford Escort RS2000 och tar polsk hjälp med navigeringen i form av Piotr Bany. Bengt och Thomas Lindell tänker sig en Porsche 924 från 1978 en inte helt ovanlig bil bland de 285 som idag är anmälda. Som vanligt är intresset ännu större från Norge och Danmark som redan har är uppe och snurra kring dussinet anmälda…

*

Foto: Extreme E

Efter kvalen för Extreme E i Uruguay är det svenskt i topp men inte genom mästerskapsledarna Johan Kristoffersson/Mikael Åhlin Kottulinksy som istället ligger tvärsist efter värmländskans träningskrasch. Istället klev Kevin Hansen och Molly Taylor fram och knep totalt 19 poäng.  En poäng mindre har Carlos Sainz/Laia Sanz medan Timmy Hansen/Catie Munnings är trea och då på 16 poäng.

Foto: ABT Cupra

SMK Hörbys Klara Andersson med Nasser Al-Attiyah har haft bra tempo och håller femte plats med elva poäng som belöning. Mycket talar för att Cristina Gutiérrez och Sebastien Loebs helg är över sedan spanjorska kraschade så tungt att bilen troligen inte går att reparera på plats.

*

Med anledning av mina tankar om det är viktigt eller ej med att SM-rallyn har utgångspunkt från de centrala delarna av respektive startorter återkopplade CG Wilke, Hässleholms MK.

Det är bara på ”icke SM tävlingar” som jag/vi har allt på Hässleholmsgården. Nästa år blir som vanligt igen med samling på torget timmen före start och därefter publikdragaren Garnisonen 2 SS och sedan på lördagen 3-4 SS på förmidagen och samma efter lunch och naturligtvis Hovdala som powerstage!

Då var det också utrett…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *