Blir det WRC2 för Oliver, Gryazin och Pajari laddar inför Monte, för mycket ”cut” tvingar fram banändring i WRC-premiären och EMK-Kannan blir VOC-final!

Lite med facit i hand är det enkelt att se att Oliver Solberg 2022 hamnade i lite av samma sits som Tom Kristensson gjorde året före. För Toms del kom steget från Fiesta Rally4 och Junior-WRC till WRC2 med Rally2 Fiesta ett år ”för tidigt”. Ett faktum som gjorde 2021 resultatmässigt till Toms ”sämsta” sedan karriären började. Men trots detta har Tom förklarat flera gånger att året med M-Sport inte var bortkastat, tvärtom gav det stabil grund för årets succé med Kowax 2BRally.

Lärde mig jättemycket så rent psykologiskt var året värdefullt något jag haft nytta av i år!

Ryktena har surrat en tid att Monster Energy skulle backa ett WRC-team med Oliver och Ott Tänak och då med bilar från M-Sport. Dock verkar detta mer eller mindre mest vara ett rykte och i VF förklarade pappa Petter att det mesta istället talar för ett år i WRC2 och då i egen regi. Petter förklarar i VF.

Foto: Oliver Solberg

M-Sport Ford har inte möjligheter att få ihop den satsningen, tyvärr. Då är det bättre att gå ner en klass och vi har bra tankar på vad som är mest sannolikt och då är nog R5 med 10-13 VM-deltävlingar mest troligt!

Även här finns det alternativ menar Petter, antingen driva en satsning helt själv eller som de flesta ändå gör i WRC2  betala för en plats i något av alla team som har klassen som inkomstkälla.  

Men vi jobbar mest för att köra själv och ha teamet baserat i Torsby. Att ha all kontroll själva som tidigare när allt fungerande perfekt. Ett steg tillbaka för att få allt att fungera igen, menar Petter.

Foto: Tommy Svensson

Tidigare har jag också noterat att det framskymtat att det blev ”lite fel” när WRC-chansen kom till Oliver för tidigt. Enligt planen var 2022 tänkt som ett år med WRC2 och där lägga grunden för WRC 2023. Men så kom chansen hos Hyundai och precis som för Tom var det svårt att motstå när ”the big boys” kallar. Jag tror att ett steg tillbaka för Oliver är exakt rätt där han kan bygga upp självförtroendet och när det bygget är klart väntar tämligen säkert en ny chans i WRC. Lätt att glömma att han bara är 22 år och för varje år blir dagens WRC-förare ett år äldre, så förr eller senare måste även dom inse att ”bäst före” närmar sig och då är Oliver redo. Tilläggas kan att ännu har inget officiellt släppts från Oliver eller Petter, så än kan där kanske hända grejor?

*

Foto. Toksport

Ett team som är framgångsrika i just WRC2 är tyska Toksport som i år haft både vinnaren Emil Lindholm och tvåan Andreas Mikkelsen i sina Skoda Rally2. Även ryssen Nikolay Gryazin har kört för teamet och han verkar ladda om för att 2023 bli den som vinner hela rasket. Som ”shake down” med helt nya Skoda RS Rally2 är han anmäld till Rallye National Hivernal du Dévoluy. En tävling som med lite fantasi kan beskrivas som ett ”Monte-Carlo-light”. 12 mil asfaltsträckor och då med både snö och is om brukligt är när det tävlas i Alperna vid den här tiden på året.  Nu är inte Gryazin ensam från Toksport då man även anmält finska hoppet Sami Pajari till rallyt den 10-11 december.

*

Automobile Club Monaco tvingas ändra banan för WRC-premiären ”Rallye Monte Carlo” sedan myndigheterna med uppbackning av väghållarna, inte ger tillstånd för sträckan ”Saint-Geniez-Thorad”. En sträcka på två mil som skulle körts två gånger första dagen men där tidigare års tuffa genade i kurvorna nu sätter stopp. Väghållaren ser att skadorna är så stora att säkerheten inte längre kan upprätthållas och i detta fått med sig tillståndsgivande myndighet. Sträckan ersätts av den lite kortare ”Le Fugeret-Thorame-Haute”. Ändringen drabbar också ”Rallye Monte Carlo Historique” med start dagarna efter WRC-premiärens målgång.

*

VOC Mekonomen Rally fyller på kalendern för SverigeSerien 2023 och nu är även finalen klar. Det blir till Eskilstuna och ”EMK-Kannan” som VOC-gänget får ta sig den 23 september.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *