”Hörby-Kalle” vann klassen i SM-finalen, Åkesson-Adielsson-Bengtsson tog guld, Kalle G. segrade i ”EMK Kannan”, Ola från Hässleholm spräckte Sundhals Porsche-svit, Madsen utklassade i Belgien och Mille trivs i nya Opel Corsa!

I går tog sig Svenska Rallymästerskapen med VD Patrik Persson i mål när allra sista SM-tävlingen under deras ansvar kördes med Kosta som utgångspunkt. Grus SM-finalen ”Dackefejden” innebar comeback för Wäxjö MS som rallyarrangör  och med tanke på alla lovord från många olika håll lär det förhoppningsvis bli en fortsättning med tävlingsledare Linda Telehagen i spetsen. 

Foto. Torsten Happala

Börjar med det som värmde mitt SMK Hörby-hjärta allra mest, Karljohan Ingesson hade konserverat formen från Rally Arvika och vann ”Standard”. Den här gången la jobbet hinder i vägen för Emma Fransson som överlät högerstolen i BMW:n till Ryds Tobias Pettersson. Tråkigt nog hade inte ”Kalle” något med medaljerna att göra trots två segrar under året, premiären och finalen vilket gav en total sjätte plats.  I finalen blev segermarginalen 10,3 sekunder till Karlskronas Robin Liljegren/Oliver Sundström, 3,9 sekunder före Arlövs Linus Larsson och Olivia Kristensson. Ingen enkel seger betonade Kalle.

Lite knepigt på sista när det regnade kraftigt annars har det funkat kanon!

Foto: privat

Guldet (RM) i klassen gick till Älmhults Rasmus Bengtsson med kartläsare från Hässleholm, Torbjörn Ivarsson. Fem poäng mindre hade Linus Larsson medan Liljegren knep bronset, två poäng efter Linus.

Foto. Robin Sörensson/Team Nybe

Även om Team Nybes Albin Nordh/Christoffer Bäck blåste teamkompisarna Jonas Åkesson/Maja Bengtsson på finalsegern så räckte det för att de skulle bli Svenska Mästare. Tre sträcksegrar gav 4,3 sekunders försprång vilket nog Jonas struntade i då det var guldet man hade i siktet.

Foto. Robin Sörensson/Team Nybe

Trea slutade Stig Andervang/Lars Andersson vilket gav SM-silver till tävlingsflitige Stig. Trea i tabellen slutade Lessebos Arvid Johansson/Mikael Johansson.

Jag körde på mina däck som jag hade i sista loopen i Arvika, vilket kanske inte var så bra med tanke på regnet. Ändå ett riktigt bra avslut på säsongen, berättade Albin Nordh som slutade fyra i SM.

Foto: Mattias Adielsson Motorsport

Mattias Adielsson och Bo Holmstrand siktade på dubbla SM-guld och planen höll. 

Det här är helt galet!

Vi tar dubbla guld första året i ny bil och ny klass, jag är så oerhört lycklig, konstaterade en glad Mattias efter målgång. 

Toyota-åkaren var snabbast inför sista vändan men släppte av för att säkra guldet.

Visst hade vi velat vinna tävlingen men guldet kändes viktigare. Backar man av det minsta i det här startfältet är man efter direkt!

Med 0,9 sekunders marginal tog istället ”småländske masen” i den vassa Opel Corsan, Daniel Röjsel och Mikael Johansson sin första sprintseger för året. Trea i Dackefejden blev Kristian Johansson, Borås MK tillsammans med Fredrik Livh. ”Bästa Volvo” blev skånsk innehållande SMK Hörbys Pontus Berglund/Dennis Kullberg, 12.8 efter Röjsel. Direkt efter ”940:an” kom klubbkompisen Joacim Kristiansson/Roger Clausson. SM-medaljerna fördelades så att Adielsson tog hem guldet till Göteborg, silvret hamnade i Anderstorp hos Röjsel medan bronset stannade i Växjö genom Emrik Smedberg. ”Jocke” Kristiansson hamnade precis utanför medaljerna som fyra.

*

I går kördes näst sista deltävlingen i Svenska Rallycupen och då med ”EMK Kannan” i Eskilstuna som arena. Lokala rallyprofilen Pierre Skytt rapporterar:

Återigen levererade Eskilstuna Motorklubb ett arrangemang av högsta rang. Superfina vägar som

banchefen Anders PG Malmström så omsorgsfullt valt ut och passat in för att ge våra deltagare den

absolut bästa upplevelsen av Sörmländska och Västmanländska vägar. Och visst visade det sig i

anmälningslistan när 143 deltagare kom till Eskilstuna med sina team och gav högsta betyg efter målgång.

Foto: Henrik Åkeson
Foto: Pierre Skytt

Att EMK testade att ha start och mål beläget vid Tuna Park där både publik, sponsorer och andra nyfikna

kunde se de tävlande och bilarna på nära håll var positivt. De tävlande tyckte generellt att det var ett bra

drag av EMK för att locka fler till sporten. Med första sträckan på Ekeby motorbana kunde man lätt ta sig

för att se bilarna in action och här kom en hel del publik. Men de stora mängderna var som vanligt ute i

skogen på de resterande 3 sträckorna. Det var några som var skeptiska till Ekebybanan som SS1.

Tävlingsledaren Kjell Eriksson frågade deltagarna hur dom upplevde att få lov att köra i Ekebygropen

som publikvänligt prov.

– Det var en jättefin sträcka och hjälper det att locka fler människor till sporten så ställer jag gärna upp,

tyckte den trevlige smålänningen Kjell Fransson som för övrigt vann den historiska klassen och gav

Eriksson ett vänskapligt handslag.

Foto: Pierre Skytt

Totalsegrare i årets Kanna blev vår granne från Haninge MK, Kalle Gustafsson med Katrineholms MKs

Magnus Nilsson i högerstolen. Kalle som blev tvåa i fjol körde urstarkt i sin Ford Fiesta.

Riktigt kul vägar och få vinna trots att vi körde 5 km med punktering på Svalboviken, sa en glad Kalle vid

målgång.

Foto: Henrik Åkeson

Tvåan Jari Saarinen med Jörgen Fornander lyckades inte denna gång. Startpositionen var nr. tre och Jari

fick sopa mycket lösgrus vilket kostar tid.

– Riktigt nöjd att vi klarade av så bra tid, trots vår startposition, sa Jari vid mål.

I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar kom Mattias Hallberg med Roger Eriksson vid noterna etta och

Foto: Henrik Åkeson

tvåa bara 15 sekunder efter kom Mälaröarnas Jonas Björnvad med Elina Svensson från Strängnäs AMS.

Andre Nygren Emil Olsson från MK Ratten såg ut att ha tempo för totalseger där vi stod, duon fick bli

trea. Eskilstunas egen Robert Eriksson med Jesper Samuelsson slutade fyra i sin Renault.

– Det blev inte annat än succé, det vi kan göra till nästa år är ju att ha en central serviceplats vid Tuna Park och slippa dom utplacerade, säger en nöjd Kjell Eriksson.

Man kan alltid hitta detaljer att lägga till och dra ifrån ett arrangemang som EMK Kannan för att utveckla.”.

*

Det skånska stålet bet bäst när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Mantorp i går. Ola Nilsson ursprungligen från Hässleholm svarade för en bragd när han vann bägge racen och kan därmed också kalla sig Svensk Mästare. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola ”Porschekungen” Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade SM-guldet för GT-bilar.

Foto: Modzic

– Helt sjukt, jag är så himla glad, sa Ola efteråt och avslöjade även att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong utan ägna mer tid åt familj och jobbet på Porsche Center i Malmö

Anledningen till mitt beslut är en kombination av framför allt tiden med familjen och jobbet, att få ihop livet. Jag har haft extrem stöttning från många håll, men det är tufft och jag känner att det finns annat jag vill göra i livet.

Femfaldige mästaren Lukas Sundahl kom till Mantorp i mästerskapsledningen men trots sitt poängövertag lyckades han inte erövra en sjätte titel. Detta satte Ola stopp för med två segrar, hans sjunde och åttonde den här säsongen. Efter två nollpoängare i dubbeltävlingen i Fällfors var Ola hela 44 poäng efter inför finalen. 

Då var det tungt, en enorm uppförsbacke och många som räknade ut oss. Men så kände inte jag. Inställningen var snarare; vi måste försöka, det kan gå! 

Ola vann på 263 poäng tre mer än Sundahl och som trea i mästerskapet rullade helgens gästförare Marcus Ericsson lillebror Hampus in. För övrigt var Indycar-föraren  väldigt jämn och slutade på nionde plats i bägge heaten.

*

Nästan snudd på utklassning när det blev danskt i topp i ”East Belgian Rally”. Jacob Leutenberger Madsen och Line Nedergaard dominerade klassen RC 4 från start till mål med Team Glad Sports Peugeot 208 Rally4.

Foto. Glad Sport

Paret tappade bara två av tolv möjliga sträcksegrar vilket gav en segermarginal på över minuten till hemmaföraren Tom Heindrichs, Opel Corsa. Välkände tyske fortåkaren Marijan Griebel slutade trea med en annan snabb förare Julian Wagner efter sig som fyra. På tal om välkänd så vanns hela rallyt av Jos Verstappen, Skoda med löjligt liten marginal, 0,5 sekunder före Cedric Cherain, Hyundai.

*

När detta skrivs är 12 av de 15 sträckorna i ”MAHLE Rally Nova Gorica” körda och då har Mille Johansson/Ditte Kammersgaard med eftertryck visat att man trivs i för dom helt nya Opel Corsa Rally4. En bil som visar upp segerpotential då de fyra första i klassen kör Opel och där då IK Sport:s svensk ligger trea. Ett mycket bra resultat med tanke på det stora startfältet plus att Mille kör på ERC-däcket Hankook som anses långsammare än jättarna Michelin och Pirelli som sitter på bilarna framför.

Foto: Flat Out Media Agency

Att hoppas på klättring i resultatlistan är nog att hoppas för mycket då det skiljer 24 sekunder upp till tvåan. Till ledning är det en och en halv minut…

*

Missa inte del tre av ”The Flying Finns”SVT2 ikväll klockan 18.30.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *