Ny Grybb-seger på Bulltofta, Mille och Ditte slutade tvåa i Opel-debuten, Fourmaux vann BRC, fin helg för Team Skåab, Malm akut-söker co-driver, rallytragedi på Irland och Vatanen började med en blå Opel Kadett…

Rolf och Tobias Grybb pallade för trycket och körde dessutom i stor stil hem årets sista asfalttävling i RS-DM, ”Lundasprinten”. Efter detta gör Södra BF en flytt tillbaka till flydda tider och finalen för RS-åkarna blir på grus precis som för Rally-DM och då i Arlövs ”AMC-Sprinten” den 14 oktober. Blir oerhört intressant hur de renodlade asfaltförarna tar sig an att avsluta på grus, vad jag hört från olika håll är det inget man gör vågen över. Anmälan stänger den 4 oktober och i dag finns 24 anmälda med övervägande namn för Rally-DM.

Foto: Henrik åkeson

Åter till söndagen och Bulltofta där Hässleholmarna var snabbast i alla tre omgångarna och vann därmed 21,8 sekunder före totaltvåan från Eslöv med nyreparerad Renault Clio, Simon Andersson/Jörgen Jönsson.

Foto: Kristian Lindberg

Även han var lite i egen klass och 2WD-tvåan, Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, Opel Corsa och SMK Hörby, var en bit över 20 sekunder bakom den på asfalt överlägsna Rally4-Clion.  Trea slutade Lukas Hägg/Daniel Borgqvist, Trelleborg som inte lyckades upprepa sin ”speed” från Kristianstad.

Foto: Kristian Lindberg

Till och med så att han fick två B-förare före sig i ”totalen”, Hans-Daniel Steiner/Roger Clausson, Lunds AC vann klassen och slutade femma totalt med Örkelljungas Ola och Leif Johansson en enda sekund efter.

Foto: Kristian Lindberg

Redan nu vågar jag peka ut Henrik och Ida Levin, SMK Hörby som klara DM-vinnare. Ny seger och när dessutom finalen körs på Levinarnas favoritunderlag grus är det nog klart var guldet hamnar i Standard B.

Foto: Henrik åkeson

Högst oväntad tvåa på Bulltofta var nästa Hörby-ekipage Lars-Johan Ingesson som i söndags lånade både BMW:n och sonen ”Kalle” som kartläsare. Åt Levin kunde han inte göra något, men man var före etablerade RS-åkaren och klubbkompisen Rolf-Arne och Felix Nilsson med 4,3 sekunder. Anmärkningsvärt ändå att RM-trean i Asfalt SM, C-Förare Linus Larsson/Olivia Kristensson, Arlöv var 6,6 sekunder snabbare än Levin. En annan sak som också var lite förvånade när Lunds AC körde sin deltävling, inte ett enda ekipage av de 39 som startade tvingades bryta.

*

För en gångs skull hade Mille Johansson, Katrineholm turen på sin sida när han och Ditte Kammersgaard besökte mästerskapet i Slovenien ”Mahle Rally Nova Gorica” och fixade an andra plats. 

I en för Mille helt ny och från IK Sport hyrd Opel Corsa Rally4 slutade helgen med en stark andra plats av 26 startande. Lite punkteringar sinkade på vägen men där en handfyll sträcksegrar låg i den andra vågskålen.

Lite tur hade man alltså då tvåan Klemen Kovacic som var 20 sekunder före Mille inför sista sträckan, åkte av och bröt. Närmast väntar nu ERC-finalen ”Rally Hungary” för Mille den 6-8 oktober och om det blir Opel Corsa även där istället för Ford Fiesta som han annars använt tidigare i EM är för mig okänt.

*

Det blev fransk seger i Brittiska Rallymästerskapet ”BRC” när M-Sports Adrien Fourmaux ihop med Alexandre Coria vann ”Rally Yorkshire”. Värdiga mästare då paret vunnit alla fem deltävlingarna med Ford Fiesta Rally2 och den sista körs inte fransmannen då den kolliderar med WRC. Detta var faktiskt Fourmauxs allra första mästerskapsseger någonsin och med detta kopierade han nu Malcom Wilson som vann 1994.

*

Foto: Team Skåab

Tidigare har Team SKÅAB-ägaren Stefan Kristensson varit flitig i det Danska Rallycross-mästerskapet men i år har det bara blivit fyra deltävlingar med Volvo S40. I helgens final på banan i Nysum valde Stefan att hyra en Audi S1 Supercar från JC Raceteknik vilket visade sig vara lyckat. Trots mycket varierat väder stod entusiasten från Östra Grevie som vinnare när dagen var slut.

Foto: Team Skåab

Helgen blev inte mindre lyckad när även sonen Viktor efter mycket strul fick crosskarten att funka. Då kom också resultatet vilket innebar en andra plats. 

*   

Ted Malm ansvarig för Volvo Euro Cup har fått problem inför helgens deltävling i tyska Lübbecke och står utan co-driver då fru Katharina tvingas stanna hemma för att hand om dottern.

Foto: Tommy Svensson

Vi åker 23:55 på onsdag kväll med båt från Trelleborg, kör recce och skriver noter på torsdagen. Tävlingen är fredag – lördag med 14 mil asfalt SS, berättar Ted.

Hemfärd söndag morgon så vi är hemma på svensk mark igen på eftermiddagen och allt är ordnat med boende, käk etc. Du behöver ha ett gott humör och vara laddad för ett äventyr med en ganska lång tävling!

Lite dåligt med deltagare i ”Volvo-klassen” i ”ADAC Rallye Stemweder Berg”, bara sex anmälda. Ensam svensk i huvudtävlingen är Eslövs Simon Andersson som har sin vanlige co-driver från Hörby när det är utlandsäventyr, Jörgen Jönsson. Genrepet på Bulltofta kunde inte gått bättre och nu bör de andra 13 i klassen ha nåtts av varningen att ”Simpan aus Eslöv ist auf dem Weg”.

*

En konstig rallyolycka dessvärre med dödlig utgång, inträffade i söndagens deltävling i Irländska Mästerskapet, ”Clare Stages Rally”. Det var på  fjärde sträckan som olyckan skedde när två tävlande, båda med Ford Escort på något sätt krockat med varandra. Den 39-årige kartläsaren i en av bilarna omkom troligen direkt medan föraren i den andra bilen fördes tillsjukhus med allvarliga skador. Teorin är att den omkomne lämna bilen för att kolla skadorna när nästa bil åkte av och träffade honom. Ambulanshelikopter kallades till platsen och förde den skadade föraren till sjukhus för akut vård.

Motorsport Ireland släppte på eftermiddagen följande uttalande. ”Motorsport Ireland uttrycker sina djupaste sympatier till familjen och vännerna till en tävlande som skadades dödligt under en tragisk olycka idag när han tävlade på den fjärde etappen av 2023 Clare Stages Rally”, heter det i uttalandet. Föraren av en andra bil som var inblandad i händelsen har förts till University Hospital Limerick för att få vård för skador han ådrog sig. Motorsport Ireland uttrycker sina sympatier till medlemmarna i Clare Motor Club och alla inblandade i att organisera dagens evenemang som reagerade så snabbt och professionellt på händelsen.”. Asfalttävlingen skulle ha körts med nio sträckor men avbröts omedelbart efter olyckan. Sträckan som var milen lång kördes under kraftigt regn och var dessutom känd för att vara en av rallyts snabbaste. Callum Devine som ledde rallyt hann köra sträckan innan olyckan inträffade och hade då med sin R5 Polo en snitthastighet på 115,0 km/t. Då hör det till saken att de sista kilometrarna enligt uppgift var väldigt smal och krokig väg. Samma sträcka kördes även som SS1 men då utan regn, vilket gjorde snittet ett snäpp högre 117,8 km/t…

*

I går var det högtidsstund framför tv:n när tredje delen av ”The Flying Finns” sändes, dock med tragiskt innehåll då det handlade om olyckorna och döden i sporten. I princip hade Ari Vatanen och Marku Alén huvudrollerna i avsnittet och berättade om egna erfarenheter från svåra olyckor. Nu tänkte jag inte uppehålla mig vid detta, utan mer vilken lycka Vatanen visade när han återigen fick sätta sig i en kopia av den första bil han körde. En likadan Laupiz Blau Opel Kadett A som hans mor köpte efter att hans pappa omkommit på väg till en begravning när Ari bara vara åtta år gammal.  

Detta var lite av för mig sista pusselbiten varför Vatanen i alla tider varit en av mina riktigt  stora hjältar. Senast jag träffade denna supertrevliga man var när vi åt frukost på hotellet under Rally Monte Carlo för snart tio år sedan. Hade jag då visst att vi bar på lite samma Opel-bakgrund hade vi haft ännu ett samtalsämne att dryfta över de nybakade croissanterna…   

Foto: Henrik Åkeson

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *