Holte byter Volvo mot Hyundai, Mattias ”byggde om” i ERC-premiären, ”Nobelfest” i Åhus och så jobbar WRC-proffs!

Ingen tvekan utan att Hyundai vill stärka sin sportiga profil och sticka ut lite mot övriga ”asiater” (hur sexigt är Kia t.ex ???). WRC-satsningen är ju ett tydligt bevis och när nu även norske rallycrossåkaren Frode Holte väljer koreanskt för 2014 är detta ytterligare bevis på åt vilket håll Hyundai vill åka.

BloggHyundai Idag i Sörlandets Motorsport Show i Mandal drogs täcket av från den nya i20 Supercar som ska bli Holtes vapen för att kämpa om EM-guldet.
Vi har jobbat länge med den här bilen, förklarade han.
Ingen har byggt en sådan här bil för Supercar förut så vi är klart spända på att få börja testerna.
Holtes dröm är att få ihop budget för nya VM-serien men än så länge är det bara de fem deltävlingarna i EM som det finns stålar till. Att målsättningen är att vinna EM-titeln är helt klart.
– Absolut, det är detta vi fokuserar mest på!
Säsongen blir den första som Holte inte kommer att köra Volvo och senast han körde EM 2011 var det i hans signum, en knallblå Volvo C30 som fortfarande står i garaget i väntan på hågad spekulant.

*
ERC-premiären för juniorerna Rally Liepaja började inte bra för Mattias Olsson och Sophia Karlsson redan på sträcka två modifierade man bakändan på R2Fiestan efter att bromspedalen gått i botten. Trots ”ombyggnaden” kom man i mål på sträckan och har hela tiden varit med i toppstriden i klassen. Men rallyt är inte problemfritt och efter målgången på dagens nästa sista sträcka klagade Mattias.
– Sträckan var helt OK men vi har fortfarande stora problem med bromsarna.
Efter dagens sex sträckor ligger Mattias på femte plats och har tyvärr stadigt trillat bakåt. Nu har han och Sophia cirka tjugo sekunder fram till fyran, norrmannen Petter Kristiansen i Skodan.
Leder gör tjecken Jan Cerny i en Peugeot, 7,5 sekunder före finländaren Risto Immonen som kör taktiskt enligt honom själv. Mycket grus på sträckorna i Lettland sliter hårt på däcken.
Har hållet igen, vill ha friska däck imorgon, förklarar Immonen.
Leder rallyt gör Esapekka Lappi efter en stark avslutning i mörkret. Lappi är 2,5 sekunder före tidigare ledaren Gryazin medan trean Craig Breen är nästan minuten efter. Shake down överraskningen, Seep Wiegand ligger femma men långt över två minuter efter. Någon ERC-seger för honom lär det inte bli.
Monte-tvåan Bryan Bouffier klippte två höbalar med sin Citroen vilket i sin tur orsakade överhettning och Bouffier fick kasta in den s.k handduken.

*
Idag har det varit lite av bilsportens ”Nobelfest” i Åhus där det delats ut priser och utmärkelser till både höger och vänster. Gemensamt är dock att samtliga varit välförtjänta och i synnerhet när juryn/styrelsen bestämde sig för att dela ut ”Special Award” till Asfaltkungen Mats Andersson från Eslöv. Före utdelningen berättade ordförande Claes-Göran Elofsson för mig att Mats varit i åtanke i flera år men där har alltid varit något annat som kommit emellan. Till exempel Motorbloggaren själv som 2011 var var förste mottagare av utmärkelsen.
– Men i år bestämde vi direkt att i år är det Mats år, avslöjade Elofsson.

Nu fick den snabbe asfaltåkaren inte ”tenntallriken” enbart för sina många segrar och medföljande DM-guld. Inte heller för att han blev Engelsk Mästare 1999 eller för att ha startat upp Asfaltcup. Att han medverkar i många WRC-tävlingar som ”sidekick” till Arne Johansson när paret gör noter till VM-åkarna var inte heller det som vägde över i vågskålen. Men tillsammans blev det ett tungt och nu oslagbart CW.

– F-n vad jag blev överraskad, hade inte en tanke på att det var jag som Elofsson berättade om när han läste upp motiveringen, skrattade Mats.

BloggMatsLika glada över utmärkelsen var mamma Christina, pappa Östen och dotter/kartläsaren Frida. Självklart gratulerar även jag Mats till ”Special Award” och som Mats konstaterade.
Med tanke på vem som var den förste mottagaren måste detta vara det största priset någonsin för mig…
Nu vet jag inte, men tror ändå att Mats ironiserade lite, men bara lite…

*

 

Övriga mottagare av ”Årets….” var ”Funktionär” till Tomelillas Helene Nilsson, BloggÅhusIngvar”Ledare” Ingvar Hansson Arlövs MC, BloggHLMK”Bilsporttjej” gick till Rose-Marie Olsson Hässleholms MK. ”Ungdom” till kartingkillen Philip Hall, ” Bilsportman” tilldelades den på Sri Lanka semestrande Niklas Lilja, Hyllinge MS. ”Klubb” tilldelades MSCC som håller iden historiska racingen på Ring Knutstorp. Hedersomnämnande fick rallycrossföraren Rasmus Bergren och nordeuropeiske mästaren i Bil-O,  entusiasten Ingemar Evaldsson från Lönsboda.
BloggÅhus1 BloggÅhus2Måste även nämna ”Bästa Folkracejunioren” Nathalie Pettersson från Helsingborg, 17 år. Med tatueringen på ryggen i form av sex Audikolvar råder ingen som helst tvekan om vad den tjejen gillar allra mest…

*
BloggToddeMed så mycket motorfolk blir det så klart mycket snack och mingel. Noterade att Rallyutskottets Magnus Månsson var i en djup diskussion med ”min förare” Thord ”Todde” Johansson. Tyckte Todde såg lite bekymrad ut och när jag försökte läsa på Magnus läppar vad diskussionen handlade om tydde jag det så här.
– Vi i utskottet har funderingar på att sätta tävlingsförbud på gula Volvo 940 Grupp H i sprintrally?
Kan hända att jag läste fel på läpparna, blekingska är som alla vet svårt att förstå eller var det kanske bara rent önsketänkande från min sida…

*
Avslutar med en liten berättelse om hur proffs jobbar. I förra veckan fick jag ett mejl från Lena Rönnelius Ericson informationschef hos svenska Citroén om att det skulle bli presskonferens med Mads Östberg, rallyförare i WRCMads Östberg inför Rally Sweden. Var jag intresserad att komma var frågan på vilken jag självklart svarade ja. Lena bad att få återkomma med mer detaljer vilket hon också gjorde i mitten av den här veckan. Tyvärr för min del visade det sig att Mads och Citroén skulle hålla mediamötet uppe i Hagfors vilket rent logistiskt inte funkade för mig vilket jag berättade för Lena. Istället gav jag henne ett förslag.
Jag har bilder på Mads från Monte Carlo, så får jag bara tid att göra en ”telefonare” räcker detta, förklarade jag.
Igår, fredags återkom Lena och ville ha mitt telefonnummer ifall Mads kunde ringa upp mig i någon paus i testerna uppe i Värmland. Hon fick mina nummer, men inombords tänkte jag ”no way” han lägger tid på en halvtaskig reporter från Kristianstadsbladet när han är mitt uppe i sina förberedelser. Dessutom var jag lite tuff, ville Mads ringa upp fick det bli mellan 14 och 18, senare var jag på födelsedagskalas hos min ”gamle” bror (han är tolv år yngre). Självklart ringde ingen Mads upp och jag gick på kalas. Men mitt under kalasmaten ringer mobilen.
Hej de er Mads, undskyld att jag ringer lite sent men vi har haft lite att gjøra ida…
Så jobbar proffs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *