Toyota till WRC men när, ny sponsor till Rally Sweden, tysk överraskning i Lettland och billigare i J-SM!
Nu bekräftar Toyotas ”högsta höns” Akio Toyoda ( varför inte byta namn till Toyota, hade varit enklare…) att man är på väg tillbaka till WRC, för första gången sedan 1999.
– Toyota vill komma tillbaka till WRC men det är svårt att sätta en datum för detta, berättade Toyoda i tv-programmet ”J-sports”.
– Jag sa egentligen samma sak för två år sedan men otvivelaktigt kommer vi allt närmare…
Han riktar sedan en vädjan till ”Toyotafans” runt om i världen.
– Skulle vilja höra från dessa att dom verkligen vill att Toyota återigen ska utmana i WRC…
Medan de japanska tillverkarna förut var mer eller mindre självskrivna i WRC, Subaru, Mitsubishi, Mazda ( här Timo Salonen i Mazda när han vann Svenska Rallyt 1987), Toyota och allra senast Suzuki lyser nu samtliga med sin frånvaro. Tråkigt tycker Toyoda.
– Personligen skulle jag vilja se minst en japansk tillverkare i WRC och då så klart allra helst Toyota…
Toyota representanter syntes i Rally Monte Carlo och där samtalades med såväl WRC-promotorn som WRC-teamen. Snacket handlade bland annat om hur och när deras WRC-Yaris kan komma till start. F.d Subaru-föraren Stephane Sarrazin ska börja testa Yarisen nu i mars. En bil som byggs i Köln där Toyota har sin motorsportverksamhet.
Än är det dock långt till en eventuell Toyota i WRC.
– Helt klart siktar vi inte på en start 2015, på tok för kort tid, menar Toyoda.
– Mer troligt att vi inväntar nästa WRC-generation som väntas komma 2017!
Känns ändå hoppfullt och för Toyota är en WRC-satsning ett ”billigt” sätt att komma ur ”gubbträsket” och istället attrahera andra målgrupper. Billigt? Kan inte utan nämna Louis Moyas reflektion när vi träffades i Monte.
– WRC är ett billigt sätt att skapa en positiv bild av ett bilmärke, VW:s budget för WRC-året ligger någonstans runt 450 miljoner kronor, berättade Moya.
Kallar du detta billigt, undrade jag?
– Jämför man med Toyotas Formel 1 satsning med tusen personer anställda och som drog 4,5 miljarder ur kassakistan varje år, då är det billigt.
– En satsning som sedan resulterade i en enda pallplats!
Hade inga bra argument att sätta emot måste jag erkänna…
*
I dag presenterade Svenska Rallyts VD Glenn Olsson en ny sponsor till Rally Sweden, tyska byggvarhuskedjan BAUHAUS.
– Diskussionen om ett samarbete har pågått under lång tid och det känns skönt att vi nu gör den till verklighet. Samarbetet är ytterligare ett bevis på att den marknadskanal och produkt vi bygger är superhet, säger Glenn Olsson.
BAUHAUS, med 240 byggvaruhus i 15 länder, och Svenska Rallyt har under en tid kikat på hur varumärkena kan dra nytta av att synas tillsammans under Sveriges största sportevenemang Rally Sweden med 200 000 besökare och över 100 miljoner TV-tittare från hela världen.
– BAUHAUS är en stor sponsor av många olika idrotter och vi är glada att nu också kunna bidra till motorsporten genom Rally Sweden. Vi tycker det är extra roligt att även SVT har valt att storsatsa på Rallyt, säger Johan Saxne, marknadschef BAUHAUS.
Oerhört positivt med en ny sponsor till rallyt men jag ställer mig frågan, var finns de svenska företagen? Har ingen direkt aning om hur ägarförhållandet i BAUHAUS ser ut, men det känns inte helt ursvenskt om man säger. Så var finns då alla dessa andra företag sprängda ur den helsvenska myllan? Kan inte utan att tänka på Volvos senaste tv-reklam med Zlatan. Okej Volvo kan kanske kallas mer kinesiskt, men för mig är det ändå fortfarande svenskt. Har hört uppgiften att Zlatan fick tolv miljoner för att ställa upp med den numera Hässlehomsboende XC70:n. Tolv miljoner för detta samtidigt som Rally Sweden hade svårt att få ihop några ”futtiga” miljoner för att överhuvudtaget kunna rädda kvar vårt största årliga VM-evenemang. Är det bara jag som inte riktigt förstår ”tänket”…
*
Imorgon lördag startar del två i ERC borta i Lettland, klockan 10.20 drar första sträckan igång. Idag kördes ”shake down” för att förarna i kväll ska välja startposition och en riktig skräll inledde. Tysken Sepp Wiegand i Skodan satte snabbaste tid på den 4,5 kilometer långa och snöiga sträckan. Skodaåkaren var 1.06 snabbare än Craig Breen, Peugeot medan storfavoriten och teamkompisen i Skoda, Esapekka Lappi var trea och Monte-överraskningen Bryan Bouffier bara var sjua.
*
Ironiserade ju lite häromdagen om ”nyheterna” i rallyreglerna från SBF, bland annat om de höga hastigheterna i skogen. Rallyoraklet Janne Rydh, med mer erfarenhet än de allra flesta nu levande svenskar har mejlat mig. Janne som verkligen vet vad han snackar i sina många roller, domare, arrangör, co-driver och inte minst som förare en gång i en VW 1302S. Han tycker så här,
” Hej Tommy.
Håller principiellt med dig att snabba vägar är av nackdel. Problemet som uppstår är att när någon kört för fort är det ju försent att börja stryka. Det kan ju vara en extremt snabb förare som anmält sig.
Maxhastigheten ska därför användas som en indikering på att något är snett. Det kan ju inte vara så att en väg är olaglig för WRC men jättesäker för grpE o VOC. Därav regelskrivningen, tror jag.
MVH Janne”.
Så klart är det så, att det som en förare upplever som ”äckligt” snabbt menar en annan är bara ”fränt”. Min mening är att det inte kan komma som någon direkt överraskning för en arrangör, om man väljer breda vägar med få och dessutom mjuka kurvor, då går det fort. Behövs i mina ögon inte någon speciellt avancerad tidtagning för att räkna ut detta. Sträckan ska så klart plockas bort långt innan man ens skickat in tillståndet till länsstyrelsen…
Sedan är det också så att WRC-åkaren med massor av rutin troligen inte upplever ”autobahn-sträckan” på samma vis som C-föraren i Grupp E. Men så länge de båda delar samma sträckor måste man ta i beaktande att alla förare i en DM-tävling inte har varken rutin eller talang för att få in en fot i ett fabriksteam. Ändå förväntas alla hantera rallybilen ungefär som Sebastien Ogier, en förväntning som kan få otrevliga följder…
*
Mitt i allt ”mörker” för Rally-SM (tänker främst på strömhoppen från Trimmat 4WD) komer där även ljuspunkter. Idag presenterade man att Junior-SM förarna bara behöver betala halv startavgift i Östersund Winter Rally.
– Detta som ett steg i den satsning som till detta år inletts för att lyfta fram juniorer i Rally-SM, menar nya koordinatorn Micke Lindh.
Han är också hemlighetsfull när han bjuder på en aptitretare.
– Vi har annat större och mycket positivt nytt på gång för Rally-SM. Väntar bara på att de sista pusselbitarna ska falla på plats. Ett beslut hoppas vi tas redan nästa helg i samband med Rally Sweden, myser Lindh i mobilen än hemlighetsfullare…
Nu för tiden används ju i regel samma sträckor år från år och då är det väl ganska enkelt tycker jag att räkna ut om det har gått för snabbt på ngn sträcka.
Hej.
Visst är det så!
MVH
Tommy
Fast snabba vägar måste till om vi ska få elitförare i WRC värda namnet. Det finns visserligen en gräns, men börja med att titta på Finland och sedan varför inte Svenska Rallyt.
Snabba vägar fostrar förare. Grusgropar och åkervägar med gräs i mitten med snittfarter under 70km/tim ger ingen rutin för den som vill upp…
Hej Perperan.
Vi är inte överens…
MVH
Tommy