Historiskt rally vs. Volvo Original och var gick monteringen snett?

Plötsligt händer det! Nej, jag har inte vunnit storvinsten på någon Trisslott, men ändå känns det som att deras slogan stämmer ganska bra. Egentligen borde jag inte berätta, skäms lite grann och känslan av svikare tickar envist i bakhuvudet. Jag har skaffat ny rallybil så förlåt Rüsselheim och andra Opel-lovers world wide, men jag klarade inte trycket längre. Från och med i tisdags bor en röd Volvo 240 i garaget och den lätt tilltufsade Kadetten har fått flytta till vinterförvaringen redan nu.
Det blir alltså Volvo Original för mig, det är åtminstone plan A, till nästa år. Efter tretton raka säsonger i Kadetten känns det så klart lite märkligt att ställa av och byta klass.
Skälen till bilbytet är flera och det allra största är att jag, Roland i kartläsarstolen och Kadetten har saknat kompisar att mäta styrkan emot. De två senaste åren har vi sällan varit fler än två-tre i klassen och då känns det varken speciellt stimulerande eller utvecklande längre.
Dessutom är trenden solklar inom historiskt rally, vi blir färre och färre i ”gammelklasserna” alltså bilar från perioden före 1965. Idag knyts istället största intresset till de ”nya” häftigare och framförallt dyrare bilarna, det är här återväxten finns. De äldre bilarna är inte häftiga tillräckligt, så enkelt är det. När sedan dessuot prislappen innehåller massor av nollor, ja då sviktar intresset. Såg till exempel en Saab Sport av årsmodell 1965 utannonserad, visserligen väldigt fin och med exklusiv XP-motor under huven, men priset, 175 000 kronor för en tvåtaktare. Bara att konstatera, kostnadsmässigt har historisk motorsport spårat ur totalt!
När jag köpte min första Kadett på en årsfest i motorklubben gav jag 2 500 kronor och en trave ”Aktuelltböcker” , detta för en nästan komplett rallybil, idag får man knappt mer än två däck för samma summa. Då handlade det för mig och mina konkurrenter om femtio procent kulturbevarande, fyrtio procent tävling och tio procent ekonomi. En Kadett eller Saab från 1965 var då det klart billigaste alternativet om man ville vara med och leka lite.
Idag är det istället hundra procent tävling, ibland till och med mer. Kulturbevarandet då? Tja, att bevara Volvo 240 känns inte så akut fast det verkar vara den bil som är hetast just nu inom historiskt rally. Ekonomin då? Saab Sport för 175 000 kr eller en Opel Ascona utannonserad för 18 500 euro. Finns även Escorter med prislappar på någonstans runt 600 000 – 1 miljon och dom känns inte heller som rimliga ”ekonomiska alternativ” för en sväng i rallyskogen…
Nu betyder ju inte mitt klassbyte ett enda dj-la smack för utvecklingen av klassiskt rally, även om det borde vara en väckarklocka för någon. När och om jag får säga det själv, en stor gammelbilsentusiast väljer att ta nya tag med en Originalare då känns det som något gått snett?
På tal om gått snett så undrar jag ibland om den som en gång monterade ihop motorbloggaren, överhuvudtaget följde ”kopplingsschemat”? Träffade nämligen en gammal skolkompis häromdagen som lyriskt berättade om den ”vin och operettresa” han och hustrun skulle göra i veckan. Kring valet träffade jag två andra, nästan jämngamla kompisar från realskolan, som iförda gula SPI-kepsar (SPI = Sveriges Pensionärers Intresseparti) jobbande utanför valbodarna på torget där hemma. Alltså vinresa respektive SPI och vad gör jag, går och köper ny rallybil. Som sagt frågan, var och när det gick  snett vid monteringen känns verkligen berättigad…
Lite hopp finns det dock då jag till helgen åker buss till Göteborg för att kolla på Robert Gustavssons jubileumsshow. Här hittar jag säkert en frände, för hos Robert verkar inte heller kopplingsschemat följts hela vägen!

16 svar på “Historiskt rally vs. Volvo Original och var gick monteringen snett?

    1. Hej.
      Tack för supporten, men det där med att ungdomarna ska ” se upp” känns lite överdrivet. Istället få man väl se till så att man inte hindrar ”efterbilen” …
      MVH
      Tommy

  1. Ja jag håller med dig, det är lite synd att man tror att en ascona a eller amazon som är nybyggd utan tävlingshistoria ska kosta närmare 200.000:-
    Finns inte så ”häftiga grejor” homologerade till dessa bilar heller.
    Helt rätt av dig att åka voc med dessa ambitioner. Ni har väl mycket voc-åkare där nere.
    Jag tycker det skulle vara kul om man skapade en lite vassare ekonomiklass. Uppdelat på tex 1600&2000cc utan turbo där man skulle tillåta tex diff, bromsvåg fria belägg, luft&buller. Bara för att få lite variation i en klass med lite bredare spektra och lite mer lagom nivå på pengarna.

    Lycka till i volvon!
    ”De blir till å lära sig lite noter nu då”

  2. Varför Tommy , varför ??????
    Det är en sorgens dag för alla Opelälskare och trodde verkligen att du skulle vara en av dom sista att lämna Rüsselheims stolthet…..

    Hoppas det bara är en svacka och du hämtar dig fort och inser ditt misstag.

    Mvh
    En deppad Opelägare

  3. Hej Tommy

    Hoppas att du är medveten om att nu kommer trycket från Volov Originalkompisarna att du skall åka vintertävling i Vännäs, som premiärtävling! Hade en kommentar om kopplingsschemat, men den tar vi sen.

    Hälsn
    Bertil

  4. Hej Tommy!
    13 raka år i Kadetten inger respekt. Jag har haft förmånen att få vara med under de här åren, de första 10 som kartis i sevicebilen med ”Eken” och de tre senaste som kulturbärare med kojan. Sydsveriges rallyklassiker mister en ikon med ditt bilbyte, den saken är klar.
    När det gäller bilbytet hade en Claes-Håkan Anderssonblå
    Rekord 1900 varit det optimala alternativet. Innerst inne hoppas jag att Volvoåkandet blir en parentes i ditt rallyåkande, för det är bland klassikerna Du hör hemma.
    Men ändå: lycka till! Curt

    1. Hej.
      Finns egentligen inget försvar, tillfällig eller permanent sinnesförvirring kan kanske duga?
      Ska kolla med Carleric om det är Ok att plocka av Volvomärkena och ersätta dessa med Opels…
      MVH
      Tommy

    2. Hej.
      Mycket möjligt att det blir en parentes och jag är fortfarande lika mycket klassikern som innan, så det är inget ni behöver oroa er för. Ikon, du har inte stora krav på ikoner, det är åtminstone klart!
      Ha det bra
      Tommy

  5. Vilken överaskning men en possitiv sådan då får dom andra killarna i orginal se upp nu men hur gör du med kartläsaren han brukar ju inte hinna med i noterna säger du ska du byta ut homon också i så fall står säckert många på kö och vilja åka

    mvh
    Carsten

    1. Hej Carsten.
      Ska skicka Roland på träningsläger där första steget var när han åkte med Todde i Snapphanerallyt 2009. Det gick hyfsat med klasseger för paret, så då kan han nog speeda upp lite så att han kommer med i matchen…
      Hälsar Tommy

    1. Hej Henrik.
      Tack för välkomnandet. Tror inte det blir så farligt med Långaröd, först och främst gäller det för mig att hålla undan när efterbilen stänger sträckan…
      Ha det bra
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *