East Sweden Rally blir deltävling fyra i ”ERC Historic”, M-Sport inför vägval, SM-vinnare Rådström tar ”time out” och ser mörkt ut för söderns säsongsavslutning…

Normalt sett önskar inte Motorbloggen att som det heter i media ”spräcka nyheter” utan låter istället berörda själv vara först med egna nyheter.  När det kommer till FIA gäller dock inte denna regel och därför kunde ni läsare flera timmar i förväg läsa om att ”East Sweden Rally” till nästa år blir deltävling i ”FIA European Historic Rally”. Skickar ett tack till min källa nära maktens korridorer i Paris och i dag nåddes även SBF av nyheten att den 28-29 augusti blir Linköping med Saab Arena navet i ”EM för historiska bilar”. Här blir såväl start och mål samt service för de tävlande som bjuds på 12-14 mil och enligt folk som provåkt, extremt fina Östgöta-sträckor.

Det känns väldigt roligt att man har sett och valt oss som en arrangör för en internationell tävling och det är något som de arrangerande föreningarna ser fram mot. Vi körde SM-tävling så sent som 2024, men att nu få visa Linköpingsborna klassiska rallybilar, ska också bli väldigt kul, säger Olof Kånge Ordförande i organisationskommittén.
Föregångaren ”Östgötarallyt” startade 1969 och nu tar klubbarna Västra Östergötlands Motorklubb (VÖMK), Linköpings Motorsällskap, Östergyllen RC, Finspångs MS, Ramunder MK, MSK Kvarnvingarna och Norrköpings MK rallyt vidare internationellt. Bestämt är också att det blir möjligt även för svenskar som normalt inte tävlar i EM, att köra ”ESR” då både ”RM/Klassiska Rallycupen” bjuds in som deltävling. Med detta innebär det att lilla Sverige arrangerar tre tävlingar med VM/EM-status, ”Rally Sweden- Royal Rally of Sweden-East Sweden rally”

–Detta tycker jag är ett bra kvitto till Rallysverige och landets arrangerande bilsportklubbar, avslutar Olof Kånge.

Tre olika EM för historiska bilar erbjuds till nästa år vilket även ger sex nya deltävlingar förutom ”ESR” och serierna körs i totalt 12 olika länder.  De tre klasserna är ”Bilar tillverkade före 1992”, ”Bilar tillverkade 1993 – 2000” plus där ESR ingår, ett speciellt mästerskap på grus med fem deltävlingar. ”ESR” blir den fjärde efter premiären i Grekland den 22-23 maj. Därefter Portugal, Finland, Sverige och så final i Italien den 27-28 november.

Väcktes en del kritik mot FIA för att man valde en ”Ai-bild” istället för en av tusentals autentisk bild på en  klassisk rallybil när man i förväg berättade vad som komma skulle. Likaså irriteras jag sjävl över att man använder enbart ”moderna” bilar när upplägget presenteras på hemsidan.

Foto. Tommy Svensson

Saknar så klart Opel Ascona 400, Ford Escort eller varför inte en vit Volvo PV Sport som är mycket mer historisk än den Mitsubishi som skulle kunna var hämtad från årets Rally SM och klassen ”4WD Övriga”… 

*

Regeländringarna inom WRC är fortsatt föremål för både kritik och irritation. Klart verkar vara att Toyota kommit längst med nästa generation Rally1-bilar där gapet mellan dessa och Rally2 minskar betydligt. Hyundai har aviserat att man troligen utvecklar dagens i20 N Rally2 för nya regelverket. Mer oroande är det från M-Sport Ford som säger att man inte klarar av att utveckla en ny bil redan till 2027. Oroande är att Ford tvekar inför framtiden om inte reglerna är beständiga plus att marknadsföringen av WRC blir stabilare.

Foto: M-Sport

Så snart dessa pusselbitar är på plats vet vi om svaret från Ford är ja eller nej, förklarar M-Sports Richard Millener för DirtFish.

Millener menar även att Hyundais vägval via Rally2-bilen kan hjälpa M-Sport som har Fiestan som är jämnbördig med i20N, men av insatta anses som mindre konkurrenskraftig än Yaris och Skoda. Spännande att se hur det ser ut i ”Rally eMonte Carlo” om knappt tre månader…  

*

I går släppte Dennis Rådström det som varit känt av både mig och inom SM-kretsar nästan ända sedan SM-guldet säkrades i ”SSR”, att han tar  ”time out” från rally på obestämd tid. År i såväl VM/EM som SM har gett värmlänningen ett rykte som snabb, målmedveten förare men nu kräver livet utanför rallybubblan andra prioriteringar.  

Foto: Tommy Svensson

Rally har varit en central del av mitt liv i över tio år och jag har fått uppleva fantastiska äventyr, säger Dennis.

Foto: Tommy Svensson

Men med småbarn hemma och ett företag som kräver allt mer tid finns inte längre möjligheten att ge 110 % till sporten, och det är vad som krävs på den här nivån. Därför känns det rätt att ta en paus och lägga fokus på familjen och framtiden just nu.

Redan när norrmannen Karl Peder Nordstrand valde Dennis SM-kartläsare Sunniva Rudi för ERC-avslutningen började rykten snurra även utanför SM-kretsen. Rykten som nu bekräftas av GK Doors-föraren.

Foto: Tommy Svensson

Ett stort tack till Sunniva för hennes enorma insats under våra år tillsammans både i  och utanför bilen. Även ett varmt tack till GK Door Team Sweden för förtroendet och alla som gjort det möjligt för oss att tävla på toppnivå.

Dennis är också tacksam för allt stöd från partners, sponsorer, familj, vänner och fans.

Utan deras engagemang och stöd hade framgångarna aldrig varit möjliga.

Lite lämnar han dörren på glänt även om det inte är aktuellt just nu med comeback. 

Jag vet att jag kommer tillbaka på något sätt. Rally är en del av vem jag är. Men just nu är det dags för en annan typ av livsetapp.Tills vi ses igen – tack för allt!

*

I morgon klockan 18.00 stänger Trelleborgs MK anmälan till ersättaren för populära ”Falsterbo Rallysprint” som flyttar någon mil norrut till  Jordberga. Men upplägget med asfalt, betong och sten på den tre kilometer långa sträckan där arrangören förordar ”grus set up” verkar inte alls lockande. Länge stod antalet anmälda på fem anmälda men är nu nere i fyra. Tror tyvärr att det bara är att konstatera att rallyåkarna i södern ännu inte känt sig mogna för att tävla under förutsättningar som till exempel, är vanliga i Tyskland.

Foto: Tommy Svensson

Än finns det hopp för sprinten den 9 november, men att det ska fyllas på med runt 30 namn de sista 24 timmarna känns tråkigt nog lite ”mission impossible” för tävlingsledare Kai Koivuranta och hans kamrater.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *