Heikkinen vann i Belgien, Edman utökade V8-ledning, Sandells seger i Midnattsolssrallyt ekade i ”UK” och helgerån med Volvomotor i en Viva!

Toomas Heikkinen blev sjätte förare att vinna en deltävling i Rallycross-VM och detta efter en dramatisk final i belgiska Mettet. Johan Kristoffersson hade pole och kom även i väg bäst till skillnad från Petter Solberg som han hade vid sin sida i första raden. Kom dock igen och låg trea bak Pontus Tidemand efter första kurvan. Norrmannen ökade sedan och passerade Kristoffersson som valde att ta sitt ”joker-lap” direkt.
Näste man att köra ”jokern” var Heikkinen och kom ut strax bakom Timmy Hansen medan Solberg tog över ledningen. Samtidigt packade fjädringen höger bak mer eller mindre ihop på Cittran men trots detta fortsatte Solberg att leda. Tidemand uppvaktade dock hårt fram till femte varvet där han fick bryta.
Sedan efter diverse stök hoppade sig Heikkinen till seger i sin Marklund Polo medan Timmy Hansen slutade tvåa och Kristoffersson trea. Petter Solberg slutade på fjärde plats men med så många poäng att han gick upp i VM-ledning. Femma i detta helnordiska finalpass slutade Anton Marklund medan Tidemand klassades som sexa.

*
Det blev en lyckad helg för Jens Edman uppe i Falkenberg då han gick och vann båda racen i V8 Thunder Cars.
– Hela helgen har varit fantastisk och allt har fungerat helt enligt dom förhoppningarna vi i team Bryntesson Motorsport hade med oss till Västkustloppet. Vi kom till banan med 24 poängs försprång och åker hem med en ännu större ledning på 47 poäng, jag är jättenöjd säger Edman.
Tvåa i bägge racen slutade norrmannen Sten Frederik Akre.


*
Så över till dagens rättelser. Som några påpassligt noterat så var det inte alls Johan Holmberg som var bäste 2WD-åkare i Slottssprinten i Katrineholm. Istället var det Golfåkaren Martin Berglund (BloggBerglundsom tog hand om segern före Holmberg. Problemet var att Berglund fått fel tid på sträcka tre vilket rättades till först efter att bloggen skrivits.

*
För att blidka min klubbkompis Tom Kristensson lägger jag in en bild på honom tagen av Pia Nilsson, Vinslöv. BloggTomJag råkade kalla ”Tomtom” för Kristensen alltså med dansk stavning eller samma som den legendariska Le Mans-vinnaren Tom Kristensen och sämre förväxling kan man ju råka ut för kan jag tycka…
Sedan påstod jag också att Markus Theorin körde Opel Corsa vilket han också gjorde fram till förra veckan. Istället har Markus (detta också enligt Pia) köpt smålänningenBloggTheorin Patrik Ottossons vassa Citroén (bilden). Av artighetsskäl ska jag inte vidare kommentera ett byte från Opel till Citroén, men konstigt är det…

*
Det var en tjuvstart på allra sista sträckan i Midnattsolssrallyt som gav Kenneth Bäcklundh tio straffsekunder och en andra plats istället för seger. BloggsandellPierre Skytt har fångat Patrik Sandell i ett minst sagt fartfyllt ögonblick under rallyt och det visar att Patrik verkligen körde för att vinna. Dessutom har segern redan gett genklang i ”UK” och på en av de största och mest lästa sajterna hittar jag detta,
”Patrik Sandell’s rally outings have been sadly too rare of late, with the 2006 Junior World Rally Champion involved in Global Rallycross with Olsbergs MSE, but he’s been in action at home in Sweden this weekend, winning the Midnattssolsrally – the Midnight Sun Rally – in a 3-litre Porsche 911, prepared by UK specialists Tuthill Porsche.”.
Så klart blev det inte sämre av att Patrik körde en engelskbyggd Tuthill-Porsche och kanske kan detta bli början till ett mer omfattande samarbete. Jag håller tummarna!

*
Det tog ett tag innan ”jag kom ut” och berättade om min tidigare karriär som Saab-åkare. Inte för att jag på något vis kan jämföras med de betydligt fränare gubbarna som åkte Saab i Midnattsolssrallyt, men jag känner ändå mer än väl igen en bakaxelriktare när jag ser en. Här är det totaltolvan (imponerande) BloggSaabGunnar Fredrikssons V4:a som medicineras för den vanliga Saab-sjukan”, krökt bakaxel. Placeringen efter Gunnar togs av ”Bygg-Kjell” Fransson från Vimmerby i den gula VW 1303:an. Handen på hjärtat i ett fält fyllt av värstingbilar ska en ”Bagge” kunna bli som bra som trettonde totalt? Jo visst ska den det, med rätt chaufför bakom ratten vill säga!

*
Imponerande insats gjorde också 60-ås jubilaren BloggDickDick ”Dicken” Larsson. Med sitt vita russin som från början var en Volvo 140:a slutade han som 28:a. Utan det över sex minuter långa tidstappet med rullningen hade Dicken varit minst femton placering högre upp i resultatlistan.

*
I går hade Carkings i Kristianstad hyrt Bivarödsfältet utanför Knislinge för att låta folk få gasa rakt fram i exakt 201 meter. Måste säga att detta inte är ”my cup of tea”, vill gärna att det även svänger lite när jag kör bil. Men smaken är som baken och killarna och tjejerna verkade ha hur kul som helst ute på det nerlagda militärflygfältet som numer tjänstgör som flisupplag. Blev impad av BloggToyotaÄngelholmaren Andreas Nilssons 1050 hästkrafter starka Toyota Supra (bilden). Andreas var dock inte nöjd.
F-n jag har fått skruva ner till sjuhundra hästar bara för att få fäste, förklarade Andreas.
Jag förklarade då att jag ibland hade samma problem med Silver-VOC:en, han nickade instämmande och fortsatte.
Dj-la skit när det inte fäster eller hur?
Tror inte han riktigt vet vad en Silver-VOC är för en sorts bil…

*
Tummen upp gjorde BloggAmazonBrobykillen Ronnie Jansson som körde dagens absolut mattaste Volvo Amazon. Under huven lurade en 940-Turbo motor och att den inte sov kan jag intyga när den fula ”Ammisen” drog iväg de 201-meterna.

*
Men ”King of the race” var onekligen Håkan Gudmundson från Tyringes engelska fullblod, så nära en Opel man kan komma. En ”läckert” guldfärgad BloggVIVAVaxhall Viva Sport från 1973 var den bil som jag uppfattade som de flesta kasta lystna blickar efter. Håkan förklarade att han lagt i en Volvomotor och det var då det brast för mig. Helgerån, högförräderi kalla det vad ni vill men en Volvomotor i en engelsk Opel-kusin känns bara ”to much”. Antar att det beror på ren okunnighet att bytet skett, för inte kan Håkan ha varit vid sina fulla sinnes bruk när en sådan transplantation genomförts?

*
Till sist vill jag bara säga att bloggen de närmaste veckorna kommer att uppdateras lite mer oregelbundet än normalt. Extrem arbetsbelastning med väldig mycket stora arrangemang i Kristianstad gör det svårt att hinna med att även blogga. Målsättningen är dock ändå att det ska uppdateras varje dag som vanligt, men kanske lite senare på dygnet.
Vill även än en gång poängtera att allt som skickas till min mejl i form av åsikter, text och bilder behandlar jag som material fritt och gratis att publicera. Om inte detta gäller måste det framgå tydligt i mejlet. Vill även passa på att tacka för alla fina bilder jag från Midnattsolssrallyt, speciellt från Pierre Skytt men även ni övriga som mejlat och MMS:at, tack ska ni ha allihop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *