Hässleholms-Ola fyra på Lausitz Ring, IRC till Sicilien och Ola S. säljer Suzukin!

Hässleholms ”raceress” Ola Nilsson lyckades inte riktigt lika bra i andra ronden av tyska Scirocco R Cup som i premiären då det blev vinst. På Lausitz Ring som inte är någon av Olas favoritbanor blev det en fjärde plats. Vann gjorde gamle DTM och F1-föraren Manfred Winkelhock men detta spelar mindre roll då ”gästförarna” inte får räkna poäng i cupen. Nästa framträdande för Ola blir på Brands Hatch i England och dit längtar han antagligen redan. I fjol blev det seger och gissar att målsättningen i år inte är sämre…
Mikaela Åhlin Kottulinsky skyndar långsamt och har året som läroår i den tuffa Scirocco-cupen. Slutade på artonde plats sedan hon bestraffats för att ha förbättrat sin position under gul flagg.
”Supportklassen” till ”folkvagnarna” eller DTM såg Bruno Spengler vinna och ta BMW:s första seger på tjugo år i DTM. Ja BMW och BMW detta kan ju så klart alltid diskuteras? För Mattias Ekström blev det en femte plats.
Det är inte bara i Småland och Emådalen som man tvingas ställa in rallytävlingar. Samma sak har drabbat ungerska Rally Mecsek, femte deltävlingen i IRC. Här var anledningen dock av ekonomisk art, inga mynt helt enkelt. Nu har IRC-folket snabbt hittat en ersättare och ingen dålig sådan, sicilianska klassikern Targa Florio i mitten av juni. Vi brukar skryta med TV-Svängen vars historia går ända tillbaka till 1965 och sedan dess har det körts rally i Hörby varje år. Men mot Targa Florio står vi oss tämligen slätt, första tävlingen arrangerades 1906. Fast det är klart, sicilianarna har ju gjort uppehåll bland annat under två världskrig…
På tal om rally och ekonomi så är nästa WRC-tävling Rally Grekland. Lite förvånad är jag över att man lyckas hitta pengar till detta när landet verkar vara totalt utfattigt. Men grekerna gör väl som många rallyåkare, prioriterar och då är det så klart så att rally har högsta prioritet!
På plats i Grekland till 99,9 procent enligt M-Sportbossen Malcolm Wilson är Jari-Matti Latvala. En återkomst till Fiestan som både Wilson och Latvala längtar efter enligt en artikel på autosport.se. Undrar bara vad den sista tiondels procenten innebär, är det mer fysiska aktiviteter planerade för Latvala tro?
Till Grekland åker även Pontus Tidemand och där som förare i WRC-Academy. Pontus genrepade fint med en 2WD-Skoda i norska Rally Sörland och var snabbast i klassen. Men han ska dessutom hinna med att åka South Swedish Rally och då blir det så klart i med drivning på alla fyra.
Skrev igår att det blir intressant att höra publiksiffran för STCC-premiären på Mantorp. Enligt officiella källor såldes 4850 biljetter vilket jag tycker ändå är en hygglig siffra, som en halvtaskig allsvensk fotbollsmatch ungefär. Nästa helg blir det spännande att se om TTA-konceptet lockar fler eller färre. Min gissning är fler men inga massor, tippar på runt sextusen!
Har fortfarande inte hittat några ”news” som bekräftar eller dementerar ryktet att ikonen Ola Strömberg lämnat Suzuki 1300 Rally Cup efter meningsskiljaktigheter vid medlemsmötet före Kongen. Hittade i alla fall hans vita Suzuki ”Astrid” till salu på Blocket, vilket jag tolkar som att ryktet talar sanning. Vad som nu händer med cupen och då närmast i Växjös Dackefejden blir så klart intressant?
Vet att detta inte hör hemma i Motorbloggen, men måste ändå passa på att gratulera IFK Kristianstad som för några minuter sedan blev klara för SM-final i handboll mot Sävehov på lördag i Malmö Arena. Uppe i Eskilstuna vann ”di branngule” med en enda boll och knallen var ett faktum. Nu håller vi tummarna, ett SM-guld till Kristianstad hade suttit fint. Samtidigt skickar jag en hälsning till handbollsfantasten Johnny Johansson (co-driver till Mats Jonsson) och beklagar att Lindesberg missade kvalet. Synd även för mig, nu missar jag chansen att än en gång bli bjuden på lunch på Johnnys fina Värdshus i Lindesberg…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *