Gör Mäkinen WRC-comeback, Loix leder ERC i Belgien, Stoffe+Bellborg vinnare i Skilling 500 och ”Classe-Kondom”!

BloggTommiDagens snackis i WRC är ett kryptiskt inlägg på Facebook där fyrfaldige WRC-vinnaren Tommi Mäkinen, 49 år fyllda på en ”skum” bild ses i föraroverall med bildtexten ”Champ is Back”. Nu spekuleras det vilt att det handlar om comeback för Tommi i samband med Neste Oil Rally Finland om en dryg månad. Själv är han mycket förtegen och till finska TV3 sa han bara.
– Let’s see, we’ll see. time will tell. I cannot give it any more comments”.

*
Just nu har GEKO Ypres Rally rullat igång och de första sträckorna är avverkade. Glädjande nog är Pontus Tidemand tvåa så här långt bland de tjugotvå 2WD-åkarna som kommit i mål. Allra snabbast är holländaren Van Der Marel, 0,6 sekunder snabbare. Trean, ungraren Bessenney fick däng med dryga tolv sekunder av Pontus och hemmahoppet Fumar med tjugotre. Sträckan var väldigt hal för de som startade lite längre ner i fältet, dels på grund av lätt regn och framförallt för att det kördes upp grus på asfalten på grund av allt för tajta spårval.
Detta var dock inte orsaken till att Hayden Paddon gjorde en noggrann undersökning av en potatisåker och tappade tjugo sekunder direkt. Än värre var det för Renault Meganeåkaren Robert Consani (BloggConsanibilden). Han åkte av och bröt förra ERC-tävlingen Tour de Corse och laddade nu om stenhårt på träningen i torsdags. Då rasade motorn vilket gjorde att mekarna fick jobba hela natten. Direkt på första sträckan rullade så den talangfulle fransmannen och tappade nio minuter. Måste vara detta som är tjusningen med rally…
Freddy Loix gick på knock direkt med Skodan och var två sekunder snabbare än Craig Breen med Brian Bouffier som trea tätt efter. Fortsatte på sträcka två ( åkte på hårda däck till skillnad mot de andra…) med att vara tio före Breen och halvminuten snabbare än Bouffier. Detta är alltså samme Loix som ”experterna” skrattade åt när han t.ex satt i WRC-Hyundain i Svenska Rallyt

*
Rolf "Myggan" Nilsson efter segern i Tomelilla Trophy 1982 på SvampabananHär hemma är det ju också mycket i helgen, ja redan ikväll är det ”kvälls-folkrace” på Svampabanan. Ett arrangemang som blev succé förra året med långt över tusen åskådare och inget talarför att det ska bli färre i år. På startlinjen finns en av våra allra bästa rallycrossåkare genom tiderna, Tomelillas egen Rolf ”Myggan” Nilsson som faktiskt premiärkör folkrace. Annars är där nog inte många som lagt så mycket tid och däck på Svampabanan som Myggan. Tänk som på bilden från 1982 när publiken stod upp medan Myggan vräkte runt Porschen i vilda uppställ, det var tider det.
Nu är det historisk racing som är Myggans arena och även där är han rena segermaskinen, få se om det är lika lätt i folkrace…

*
På rallyfronten här nere är det Skilling 500 som är det stora dragplåstret, RS-tävlingen Ljungbyhedsprinten på söndag får ursäkta. Inte bara för att både Silver-VOC:en, Black Beauty och Snövit har tagit ”time out” den här söndagen. På tal om detta så fick jag mejl av ”BB-Roland” i går han skrev,
”Hej Silver!
Blogga Du på, när och om Du lyckas slå Black Beauty så blir
det väl minst 2000 inlägg till !!! ( Hur Du gjorde osv. )”.
Inget fel på självförtroendet i den svarte iallafall!

*
Okej, ett sidospår över till tipset.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Bengt Thorsell WRC-Ford
3. Ingvar Andersson Subaru
4. Björn Johansson Subaru
5. Bengt Abrahamsson Mitsubishi
Inte en gång till släpper Stoffe en seger till veteranen Thorsell. Tyvärr saknas de vassa Mitsubishiåkarna Patrik Johansson och Anders Jonasson. Därför blir det ”a walk in the park” för Stoffe!
2WD.
1. David Bellborg Golf
2. Johan Green Golf
3. Mattis Olsson Toyota
4. Kjell Fransson Volvo
5. Christopher Zeijlon Volvo
Nu kan jag inte blunda längre, Bellborg måste tippas som etta efter sin succé inledning. Den här gången tror jag även att ”Kalle” med sin vassa Golf blir för svår för Mattis. Egentligen vet jag att han är kapabel att stå överst, säger bara Asarum i fjol höstas…
Egentligen kan hela tipset rasa om det är som ”Todde-Bagare” påstod i torsdags.
Breda snabba fina Volvovägar!
Om det nu är så i Gislavedskogen kanske det är fem Volvo i topp…

*
BlogggJohanSamtidigt på en helt annan plats, i Göteborg City Race är det dags för Johan Stureson att få ett ”återfall”. Johan kör en Porsche GT3 från 2009 som Tomas Hall vanligtvis kör i Swedish GT. Nu valde Tomas att hoppa över Göteborg och då tog Johan chansen att lufta sig lite.
– Det är mest för att hålla i gång och för att det är roligt att komma ut och köra ett race, säger Johan.
Målsättningen i inhoppet då?
– Jag vet inte riktigt hur det kommer bli men när man väl tävlar vill man ju ta hem det!
Att han inte lagt av sig visade han på dagens träning.
Snabbast på testen, men visserligen sedan bara fyra i ett stökigt kval, men jag kör för seger i morgon…

*
Surt för Hässleholmaren Mattias Lindberg som ”bara” var näst snabbast på kvalet i Renault Clio Cup, Andreas Wernersson var ”hela” 0.066 sekunder vassare.
– Det känns segt, jag trodde jag hade tagit det, konstaterar Mattias som redan har ställt om siktet till morgondagens första heat.
Nu har jag yttern i starten i morgon vilket innebär att jag har inner i den andra kurvan. Med en bra start kan jag köra om.

*
Rallykämpen Robert Johansson mejlade mig igår angående Claes Billstam och skriver.
”Hej Tommy.
Läste om Claes Billstams bortgång. Jag träffade honom för ett par år sedan och kunde konstatera att han hade bra minne. Någon gång i slutet av 60-talet körde Claes rally själv och hade sponsring av en kondomtillverkare, därför gick han under smeknamnet ”Classe kondom” Vi körde en tävling i Söderhamn och Claes hade startnumret före mig med reklamen för denna kondom. Jag tillverkade i all hast en dekal där det stod ”Nä tacka vet jag P-piller” som jag satte på min bil och kom alltså körande med detta bilen efter honom. Detta påminde Claes mig om den gången vi träffades för något år sedan. Han tyckte det var skitkul så humor hade han förutom sina kunskaper som förare och co-driver.
Mvh
Robert Johansson”.
Jag vill till och med minnas att ”gummireklamen” räckte till start i Monte Carlo Rallyt för Claes med en gul Rally Kadett. Har jag rätt?

*
Mysteriet med R2-Twingon är också löst. Den kördes mycket riktig i Dackefejden med Simon Komulainen bakom ratten och bilägaren Andreas Sigfridsson vid noterna, men man åkte ”förbil” det var därför jag inte hittade något. Andreas skriver, ”Läste din utmärkta blogg och blev förvånad när det stod om bilen! Jo bilens åktes med i Dackefejden som föråkare, då vi åkte på finsk regning på den!
Nu väntar X-antal veckor innan den är på svenska plåtar. Sen ska vi förhoppningsvis åka någon tävling med den i höst, Ev kommer någon skånsk förare få testa den i någon RS tävling i Skåne!”.
Just det sistnämnd verkar spännande, en skånsk förare i en RS-tävling, kan det vara Silver-VOC:en som ska få vila en helg???

Till allra sist på mejlen så kom där något som kan liknas vid ett helgerån, en Laupiz-balu Kadett parkerad vind för våg. Tobias Carmeling från Katrinholm är upprörd (hoppas jag?) och skriver,

BloggOpelSe vad som står på en parkeringsplats här i stan! Det är nog vad man skulle kalla långtids-parkering då den stått där så länge jag kan minnas, och när jag passerade den idag kom jag och tänka på att jag sett på din blogg att du har någon form av fetisch för gamla Opel Kaputter. På samma parkering står även en SAAB V4 och en VW Bubbla som har samma ägare som Opeln. Ryktet säger att många försökt övertala personen att sälja men ingen lyckats. Tyvärr står bilarna och förfaller och vandaliseras vartefter. Tråkigt att ingen som värdesätter såhär gamla bilar får köpa loss och ta hand om dem (d.v.s bygga rallybil av dem)”
Ungefär som att låta Domkyrkan bli scen för en flock halvtoppade graffitimålare, skandal!

Ha en skön helg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *