Fixar Svenska Rallyt WRC kontraktet, Matton sur på promotorn, Miko till Ford och lite VOC nytt.

Klockan tickar allt fortare (exakt som för mig och Silver-VOC:en) när det gäller avgörandet om WRC eller ej i Rally Sweden 2015. Värmlands Folkblad sitter vid ringside och berättar i dag att Glenn Ohlson vd i Svenska Rallyt inte har något nytt helt positivt besked att ge.
Någon ljusning har det absolut blivit under de senaste dagarna, det dyker upp nya möjligheter hela tiden. Men det är inget som förändrar beslutsfattandet, säger Olsson till VF.
För att skriva på tre års kontraktet med Red Bull Media House vill Ohlsson ha alla ”cash” inne, någon chansning att skriva på med kanske merparten av pengarna i hamn vill han inte vara med om säger han till VF
– Jag har sagt till promotorn att om vi inte har pengar på fickan så skriver vi inte under avtalet.
Någon förlängning av tidsfristen ser inte heller ut att vara aktuell utan 24.00 i natt är det som gäller. Företaget som nappar, även om det verkar tämligen mörkt just nu får enligt Ohlsson en fantastiskt produkt med enorm exponering, jag håller med om beskrivningen så klart. Skulle ett företag nappa på erbjudandet att bli titelsponsor till Svenska Rallyt kommer tävlingen att bära företagets namn i minst tre år framöver.
Värdet för att vara titelsponsor i dag är hundra gånger högre nu än för tre år sedan, menar Ohlsson.

*
Kanske är det så att Red Bull Media House inte ska vara så ”stora i hackan” som vi säger i Skåne. Ska man döma av vad Citroén-bossen Yves Matton tycker så vore kanske lite ödmjukhet mer passande för WRC-promotorn Till Autosport säger Matton mer än lite bitskt.
Kan inte påstå att vi haft någon utveckling det här året. Ingen revolution, ingen strategi så jag kan faktiskt inte se hur det kan bli bättre till nästa år.
Lite mer tvkontrakt betyder ingen större utveckling menar Matton som tycker att tiden börjar bli knapp.
Vi förlorar massor av tid och vill man behålla alla i märkena i WRC då har vi inte så mycket tid kvar…
Red Bull basen Olivier Ciesla kontrar med.
Där är mycket utveckling av WRC vi vill bara inte göra för mycket väsen av det, något som teamen mycket väl känner till…
Okej, jag lägger min röst på Matton i det här fallet!

*
Ryktena om en återkomst för Miko Hirvonen till M-Sport växer sig allt starkare och basen Malcolm Wilson konstaterar.
– M-Sport är Mikos andra hem!
Detta tolkar jag som att han gärna öppnar dörren för Miko att komma in i värmen efter den allt kyligare avslutningen hos fransmännen. Dessutom verkar det som att WTCC blir deras huvudmål i framtiden och detta oroar så klart Miko. Som konstaterar.
Jag vill vara i bästa positionen för att vinna WRC-tävlingar och för att kunna vinna mästerskapet nästa år.
Då är det klart, Hirvonen till Ford och Neuville till Hyundai, glöm inte var du läst detta!

*
För någon vecka sedan tog jag ”time out” i fajten VOC Mekonomen Rally och SBF, detta har dock inte märkts i mejlkorgen där många undrar vad som händer. Vet egentligen inte mer än någon annan, men visar ett klipp från Roger FranssonGästboken: ” Just nu är positionerna om inte låsta så väldigt tröga. SBF jobbar vidare med GrF såväl FWD (framhjulsdrivet) som RWD (bakhjulsdrivet). Det du säger om att starta alternativa standardrallybilsklasser för nyare bilar och låta VOC vara i fred är vad vi sagt till förbundet långt innan vi ens kände till att GrF var under utveckling.
Vi har förstås också mycket kontakter med arrangörer och tävlande i hela landet, och vi vågar påstå att detta också är det som de allra flesta tycker ska ske. Och, det är också det enda rimliga!
Att slå isär en väl fungerande klass är bara korkat. Och är i förlängningen dåligt för alla: dåligt för tävlande, för klubbar och faktiskt också för förbundet själva.
Jag lovar att återkomma med en förklaring med vad som hänt och vad som kommer att hända.
Tills dess: För kampen vidare för att låta VOC vara som det är. Och för att alla klubbar i er närhet bjuder in oss som VOC Mekonomen Rally och inte i annan klass.
Då skapar vi grunden för att fortsätta vara den rättvisa enhetsklass vi är idag, där alla kan tävla på lika villkor till en rimlig kostnad. Istället för att gå en osäker framtid till mötes i en klass där redan i ett första skede plånboken tillåts skapa ojämlikhet. Och där ingen vet hur framtiden kommer att se ut.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”
Idag kommer också besked från Roger att SBF sanktionerat VOC-reglementet för hela 2014 och därmed är det också fritt för arrangörer att bjuda in ”VOC” precis som förr. Något annat var väl inte heller att vänta, eller?

*
Fick som både jag och Roger Rooth väntat reaktioner på ”nya säkerhetstänket” i Vilda Ryd Racet den 9 november. På de negativa sidan var det som vanligt de söndertuggade argumenten som kom när det handlar om säkerhet i rallyskogen. Bandning och varningar invaggar förare i falsk säkerhet och enligt ”mejlförarna” så håller alla ”fullt” om där inte är bandat/varnat/ med ännu svårare olyckor som följd och detta ska då arrangören lastas för. En åsikt jag inte delar och med så lite fantasi bakom ratten blir jag istället skrämd. Ställer mig också frågan om det är detta jag lägger ner hundratals (sambon säger tusentals) timmar/år för att ge folk möjlighet att utöva? Lite märkligt är att alla vill ha mer säkerhet i skogen ( kanske inte skrotgamarna som Rooth uttryckte det) samtidigt vill man inte ha, sämre krokigare sträckor, däck som sänker hastigheten eller restriktioner i det tekniska reglementet. Frågan jag ställer mig är, vad är det egentligen för åtgärd som ska/kan sänka hastigheten i rallyskogen?
Dryftade saken med en A-förare i Grupp H-klassen som delar min uppfattning ( låter honom vara anonym för att slippa fegis-stämpel). Han menade.
– Det går åt h-e för fort i dag och den uppfattningen har jag hört från många kollegor. Vissa snackar t.o.m om att sälja bilen och sluta av enbart samma anledning!
Stämmer inte detta till eftertanke så vet jag inte…

*
På den positiva sidan hörde WRC-notskrivaren Arne Johansson av sig.” Hej Tommy!
Läste om Roger Rooths idé att beskriva farliga kurvor detaljerat. Mycket bättre än de vanliga schematiska figurerna som annars används.
Har använt detta mycket, eftersom det tillämpas av en del arrangörer internationellt.
Jag kan erbjuda en intressant funktion för detta ändamål, och det är att med mitt mätsystem kan du få vilken kurva som helst ritad automatiskt och SKALENLIGT.
Du definierar hur många meter du vill att skissen skall vara i höjd, och får din ”tulip” ritad med punkt för start och pil för riktning.
Du kan ladda ner en demo video (https://www.dropbox.com/s/1rh99n146na0378/SS4Spain.avi) där du kan se hur ”tulipen” förändras när man kör sträcka 3/4 i Spanien, bl.a. genom varvet i rondellen. Man kan var som helst stanna och spara sin ”tulip”.
Synd att jag inte visste detta tidigare. Hade varit roligt att hjälpa till…
/Arne”.
Känns helt klart som att Rooth och Ryds MK är på rätt väg!

*
Som alla vet rivs jag rätt bra och blir alltmer hemmastadd i ”skamvrån” tar därför en ny vända dit. Missade fyra av de åtta klasserna i min sammanställning av Svenska Rallycupen vilket vinnaren i VOC A-B Mattias Andersson helt riktigt påpekade. Här kommer dom ”bortglömda” ber om ursäkt.
VOC A-B:
1. Mattias Andersson VÖMK Volvo 113p.
2. Andreas Pettersson MSK Hammaren Volvo 70p.
3. Anton Sountausta Koslva MS Volvo 55p.
VOC C.
1. Rickard Gustafsson SMK Södermanland Volvo 91p.
2. Pontus Jardestedt Kullings MS Volvo 75p.
3. Rasmus Lundh VÖMK Volvo 72p.
Grupp E:
1. Mattias Ledin MK Kopparberg Saab 97p.
2. Jesper Samuelsson Storfors MK Golf 97p.
3. Tobias Isaksson Laxå MK Golf 88p.
Ungdomsrally.
1. Henrik Johansson MK Kinda Volvo 113p.
2. Dennis Persson Laxå MK Volvo 80p.
3. Simon Andersson Dals MK Volvo 58p.
Mekonomen Rally för 2014…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *