Fullträff på rallytipset, vådan av att glömma bilnycklar och det blev ingen Karlskronapokal för Motorbloggaren!

I helgens Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen, Karlskronapokalen gick mina förhandstips in nästan till hundra procent. Hade till exempel rätt segrare i både 4WD, Stoffe Nilsson och i 2WD, Jonas Åkesson. Kan bara konstatera att det är synd att man inte är lika bra på att tippa V75 som att hitta vinnarna i rally. Hade jag varit det så hade nog motorbloggandet varit slut och det hade varit heltid på någon varm beach med paraplydrinken inom räckhåll. Nu ger ”rätt rad” inte så mycket att man kan leva på det, men för självförtroendet är det ju bra.
Så här gick det med rätt placering inom parentes.
4WD.
1.(1.) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2.(Bröt) Åke Jacobsson Emådalens MK Ford
3.(3.) Jochim Carlström Gullabo RC Mitsubishi
4.(2.) Anders Jonasson Wäxjö MS Mitsubishi
5.(6.) Thomas Gustavsson Wäxjö MS Mitsubishi
2WD.
1.(1.)Jonas Åkesson Karlskrona AK Opel
2.(2.)Mattis Olsson Gullabo RC Toyota
3.(3.)Joacim Kristiansson SMK Hörby Opel
4.(Bröt)Daniel Halldén Skillingaryds MK Volvo
5.(4.)Kjell Fransson Vimmerby MS Volvo
Inte mycket att säga, mer än att jag gläds med hemmaåkaren Jonas Åkesson som ”vågar vägra Volvo” och åker en riktig klassisk Opel Ascona B. Med rätt chaufför bakom ratten visar Jonas att det fortfarande är en vinnarbil och att alla inte behöver åka Hisingeprodukter. Länge har han stått lite i skuggan av sin hård och bred sladdande publikfavorit till klubbkompis, Christoffer Holmberg men frågan är om han inte är förbi? Om inte förbi, så är de här två ändå två av landet snabbaste Asconaåkare.
Som det så korrekt stod skrevet på dekalen i den guldmetalic Opel Rally Kadett min kartläsare Roland Brorsson ägde i början av sjuttiotalet, ” Opel, für sportliche fahren”, kunde inte sagt det bättre själv!
En som hade lätt att hålla sig för skratt i Karlskrona var annars min normalt sett alltid glade klubbkompis Jim Nilsson. Jim var på topphumör före start och laddad till tusen för ett nappatag med gänget i B-förarnas Volvo Originalklass. När han bytt om till föraroverall, stack mekarna ut för att kika lite. Då, med bara minuter kvar till start upptäcker Jim att bilnycklarna är kvar i shortsen som ligger i servicebilen, ridå! Fast å andra sidan, så är ju 940:an startklar direkt till Dackefejden, så inget ont som inte har något…
Trist historia för Johan Sturesson när han gav sig iväg till hamnen i Göteborg och STCC-tävlingen där som lockat inte mindre än 14 000 åskådare. Träningstiderna lovade gott och även om inledningen på heat ett inte blev hellyckad såg det bra ut fram till sjätte varvet. Då försökte dansken Casper Elgaard sig på en omöjlig grej och på kuppen tog han Johan med sig i fördärvet. I heat två visade Johan hur duktig han är och avancerade genom fältet från sin dåliga startposition och slutade till sist som fin sjua. Är nu näst bäste BMW i STCC och håller sjunde platsen medan han är en placering bättre i den Skandinaviska Cupen.
Bit ihop Johan, någon gång måste du få lite stolpe in och då är du på pallen direkt, tro mig!
Helgen blev en trist historia för motorbloggaren. Istället för att återuppliva gamla minnen från sjuttiotalet och rallydebuten i Karlskronapokalen 1971, så blev Akuten på CSK mitt ”helgnöje”. Redan på onsdagen började jag känna av en svullnad i högerörat och på fredagsmorgonen hade det utvecklats till ett öra som vilken brottare som helst hade varit stolt över.
Diagnosen var snabb och solklar från doktorn, Rosfeber. En mix av diverse djävulska bakterier hade bestämt sig för party i örat och kringliggande områden lagom till helgen. Med feber och huvudet delvis insvept i bandage
( ja, där gick mycket bandage ), dunder penicillinet i handen frågade jag ändå doktorn om jag kunde köra rally?
–  Visst kan du det om du känner dig så pass i form, men håll dig nära toaletterna för penicillinet kan ställa till magen…
Jag beslöt att avstå Karlskronapokalen och så här i efterhand var det naturligtvis helt rätt.
Ett pyttelitet sår i örat hade gett upphov till allt det här djävulskapet och det gamla talesättet ” Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta” visade sig stämma lika bra nu som det alltid gjort!

5 svar på “Fullträff på rallytipset, vådan av att glömma bilnycklar och det blev ingen Karlskronapokal för Motorbloggaren!

  1. Hej Tommy,då slet varken du eller Jim på bilarna.Vet precis hur Jim kände sig när polletten trillat ner och man inser att det inte blir någon tävling jag gjorde precis likadant i Snapphanerallyt för MÅNGA år sedan och på V4:an lade man ju i backen för att få ut nyckeln så det var ju riktigt låst,men som sagt bilen var ju tankad och hel till nästa tävling.
    H/Mats W.

    1. Hej Mats.
      Hade faktiskt glömt detta, annars trodde jag din värsta fadäs var när du rullade eller lade Saaben två gånger i samma tävling. Något som du belönades för som Årets Prestation i SMK Hörby om jag inte minns fel. Men som sagt både jag och Jim kan lugnt avakta nästa race, allt är klappat o klart!
      Ha en bra sommar och om inte förr, så ses vi i Puus…
      Tommy

  2. Ja just dom vurporna hade jag förträngt det blev ju ett par till men det fanns ju trevligt folk som välte rätt en igen, ”figuren”jag fick står minsann i prisskåpet,men V4:orna kunde ju vara lite ”instabila att köra”.Idag hade det nog kallats att man bröt för ”stötdäparproblem eller fel däcksval!”
    Det samma och vi ses i Puus.

  3. Tommy! jag saknade dej i Karlskronapokalen, jag var i målet på sträcka 2. Det var ju tyvärr inte så många
    klassiker som ställde upp i våra cuper. Hoppas att du blir bättre i örat så du kan ställa upp nästa gång i
    Dackefejden.Vi ses, det är skönt att höra en gammal Opel
    Kadett i skogen.

    1. Hej Börje.
      Allltid kul att höra att man är saknad…
      Örat och resten av ”gubben” är på bättringsvägen så det är nog inga problem. Dackefejden blir det dock inte, har ett jobb att sköta den här helgen. Nu blir det istället sommaruppehåll och tävlingspaus till Snapphanerallyt. Som du påpekar så har klassikertävlandet i sydsverige tappat rejält, av vilken anledning är jag inte människa att svara. Desto mera glädjande att intresset för nästa deltävling i PR Tryck Classic Rally Cup, ESAB-Rallyt i Laxå på lördag har lockat hela 19 ekipage. Av detta drar jag slutsatsen att det inte är cupen det är fel på utan cupens placering i landet.
      Vi ses och hörs
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *