Fortsatt oklart om Citroën i WRC, Subaru på väg tillbaka, nytt grepp i ”FkkCancer”, Björk och Joel bäst i Macau, Älmhult avslutar och ”verktyg” står mig upp i halsen!

Foto: Citroën Racing

Än så länge är det lugnt på ryktesfronten gällandeWRC  men än är inte dagen slut, så plötsligt kan detta förändras. Lite positivt är att Pierre Budar och Citroën envist hävdar att deras rallyplan ligger fast och Sebastien Ogier inte är aktuell för flytt. Nu är detta inte första gången man säger en sak i de här sammanhangen och sedan gör man tvärtom. Ändå klart positivare än om Budar bara sagt, inga kommentarer. Mindre positivt är att högsta bossen på PSA:s motorsportavdelning Jean-Marc Finot i en intervju påstår att WRC pausas till att nya reglementet kommer på plats 2022. Var det igår jag skrev att det var snurrigt i WRC?

*

Nytt rykte för dagen är däremot att Subaru ska vara på väg att göra comeback i WRC men inte förrän nya reglementet träder i kraft 2022. Då har FIA bestämt att WRC-bilarna ska ha någon form av hybridsystem,  plus annat som till exempel att bilarna blir lite större än dagens för att rymma all ”Greta-teknik” vilket ska vara en morot för ”The Blue Team” för att ta sig tillbaka till finrummet. Enligt källor nära Subaru undersöker man nu vad det skulle kosta att förvandla en vanlig hybrid-XV till ”WRC XV Hybrid” och det lär redan finnas en konkret plan hur det ska gå till. Något förvånande så lär det dock inte vara gamla samarbetspartnern Prodrive som är aktuell för att utveckla XV till rallybil utan, hör och häpna M-Sport. Lär till och med vara så att det är Malcolm Wilson själv som tagit första kontakten, detta då han troligen känner att marken gungar lite med Ford som samarbetspartner.

Foto: Subaru USA

Sedan kopplas allt ihop med att av världens Subaru-fans ikonförklarade Petter Solberg ska bilda team med Subaru och då så klart med Oliver som chaufför. Helt långsökt känns detta inte med Petters bakgrund och Olivers redan etablerade samarbete med Subaru USA. Nu är det bara att hoppas det är som vanligt, alltså ingen rök utan eld…

*

Nu taggar Sunnyside Experience/Lars Stugemo upp sitt korståg mot cancer i projektet ”#Fkk Cancer” och fredagen den 6 december gör man ett unikt evenemang ihop med Anders Åbergs Hässleholmsbaserade företag ”Apex.se”.

Det gör vi genom att vi i Motorsportsverige tillsammans hjälps åt att samla in riktigt mycket pengar till förmån för Barncancerfonden, berättas det.

Från en livesänd studio i Hässleholm kommer Åberg, Björn Johnsson och Sebastian Bourghardt att leda en dag helt dedikerad åt svensk motorsport. 

– Ett glatt gäng riktigt högprofilerade gäster kommer att finns på plats – alla för att prata om säsongen som varit och året som kommer. Såklart blir det dessutom en hel del skvaller, silly season och massa annat.

Syftet är att samla in pengar till Barncancerfonden både genom ren insamling men även genom auktion på sajten ”Tradera”. En auktion som startar redan denna månad. Insamlingen går till som så att man skänker en summa man har möjlighet/lust med och ingen summa är för liten,  allt hjälper till i kampen mot cancer. Alla som skänker pengar är med om en utlottning av olika priser och de som är allra mest generösa får även klistermärken, snygga tees och unika kepsar som bevis på generositeten.

Det som auktionera ut på Tradera är olika priser och tjänster men även Pirelli Vinterrallydäck, stolar, burar, utrustning, startavgifter till Rally-SM och mycket, mycket mer. Allt läggs ut helt utan reservationspriser och med utgångspris en (1) krona. HELA SUMMAN som auktionerna drar in går oavkortat till Barncancerfonden. Auktionerna startar under november, och är öppna till 2019-12-06 respektive 2019-12-08.

Vill du veta mer så gå in på  https://apex.se/…/apex-fkkcancer-ett-event-for-barncancerfo…

*

Går bra för ”di svenske” borta i Macau och där Thed Björk är allra bäst med blågul flagga.  I den andra delen av den fria träningen på den knixiga och minst sagt utmanade stadsbanan gick Cyan Racing-föraren in med sjätte tid. Som 13:e förare placerade sig Johan Kristoffersson med Sebastien Loeb Racings Golf GTI TCR medan Robert Dahlgren hade lite tuffare och fick till en 21:a tid av de runt 30 startande.

Foto: WTCR.com

”The King of Macau” Rob Huff tillika teamkompis med Kristoffersson, visade att den titeln inte förärats honom av misstag. Satte bästa tid i jakten på tionde segern på den Kinesiska Halvön och bakom honom som tvåa var Cyan racings Andy Prialux medan Audi-föraren Jean-Karl Vernay kom in som trea. 

Foto: Mattias Persson

 I FIA GT World Cup gjorde Joel Eriksson debut och visade direkt vilken otroligt duktig chaufför han är. Kvalar in på elfte plats i sin debut med BMW:n och än mer imponerande, två tiondels sekund i sin betydligt mer GT-rutinerade BMW-kompis Augusto Farfus. I ”pole” sitter Mercedes Raffaele Marciello med Audis Dries Vanthoor och Earl Bamber, Porsche närmast efter sig.

*

Foto: Tommy Svensson

I morgon är det definitivt säsongsavslutning för rallyåkarna i södra Sverige med Älmhults ”Silverratten”. Fyra sträckor på totalt 18 kilometer ska köras av de runt 60 startande  och där jag ser Team Nybe-duon Jonas Åkesson och Simon Karlsson som givna favoriter. Utmanar gör min klubbkamrat Julia Thulin där hon sitter i högerstolen i Daniel Brorssons vassa BMW. Första start är klockan 10.00 från Medborgarhuset i Liatorp. Ett tips, ta med gummistövlar och regnkläder om du ska dit och kolla…    

*

Som bekant sätts alla forskare och andra meteorologiska experter i skamvrån som inte hänger på den mer PK-rätta åsikten om hur klimatet hotar mänskligheten. En som lär råka ut för samma sak är professor Stephen Boyles vid University of Texas i Houston. Denna som säkerligen enligt Trafikverket och andra experter tvivelaktiga professorn hävdar nämligen att högre hastigheter innebär säkrare trafik. Som en följd av hans forskning har också flera stater i USA höjt sina hastighetsgränser medan världens bästa trafikland Sverige gör tvärtom och sänker. Enligt Boyles är det så här, ”Hastighetsgränserna har i själva verket liten effekt på hur fort bilförarna faktiskt kör trots att det kan finnas både blinkande lampor och annat för att uppmärksamma förarna på att de kör för fort. När vissa bilförare kör för fort och andra håller sig inom hastighetsgränsen uppstår en hastighetsskillnad som kan bli riktigt farlig”.

Foto: Tommy Svensson

Boyles fortsätter med, ”Den skillnaden är faktiskt farligare än om alla körde snabbare. Vi har alla känt frustrationen när man ligger bakom långsamma förare och man blir upprörd över aggressiva förare som svänger fram och tillbaka i trafiken. Båda dessa situationer är farligare och gör trafiken värre”.

Boyles hävdar att hastighetsgränserna istället borde sättas efter hur 85 procent av trafikanterna kör. ”Det innebär att bara en av sju bilar ska köra snabbare än hastighetsgränsen. Är det fler än så borde hastighetsgränsen höjas”. Hastighetsbegränsningen ska anpassas efter förarna, inte tvärt om, menar han. Sedan gör sig professor Boyles färdig för att tjäras och rullas i fjädrar innan han förs in på torget för allmän bespottning och säger.

Vissa vägar kanske inte skulle ha någon begränsning alls utan Låt oss lita på förarna. De flesta av oss kan själva hitta en hastighet som är säker att köra även utan en hastighetsbegränsning.

Snacka om att både bära mössa, svära och dessutom klampa rätt in i kyrkan mitt under gudstjänsten

*…

Foto: Tommy Svensson

Till slut en liten fredagstanke, är det bara jag som är dj-ligt trött på politiker oftast på rödgröna flanken, som ideligen använder orden ”verktyg” och ”verktygslåda” när det handlar om att komma tillrätta med kriminalitet och då företrädesvis i Malmö? Hela tiden snackas det verktyg, men så mycket är nog tämligen klart att i deras verkstad är det mycket, mycket mer snack än letande efter verktyg. Dessutom inte så konstigt att man inte hittar verktygslådan då den redan är snodd och på väg över Östersjön, rätt igenom ett av lagar bakbundet tullverk…

*

Trevlig helg! 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *